23948sdkhjf

Nytändning för Dynapac

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Dynapac har kommit starkt sedan nya ägarna Fayat trädde in, företaget har blåst liv i sitt varumärke och lockat tillbaka storkunderna. – Vi har tagit tillbaka initiativet.

Karlskrona. Efter drygt tio år med Atlas Copco såldes Dynapac till Fayatgruppen hösten 2017.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

Då hade företaget varit till salu ett bra tag och affären blev startskottet för ett helt nytt Dynapac.

– Mycket har förändrats sedan köpet gick igenom, säger Catharina Kindberg, som varit vd på Dynapac Compaction Equipment AB sedan årskiftet 2018/2019.

Det starka och välkända varumärket Dynapac hade naggats i kanten under Atlas Copcoåren – maskinerna målades till och med i Atlas Copcos färger.

– Vi försvann nästan under Atlas Copco, våra produkter såldes under deras namn och det blev knepigt lokalt – i Karlskrona har vi funnits sedan 1960-talet men nu syntes inte namnet längre, säger Catharina Kindberg.

Läs också: ”Vi ska vara nära verkligheten”

När en ny ägare nu trädde in blev blekingarnas främsta prioritet att återuppliva varumärket Dynapac och att återupprätta relationen med kunderna, som även den naggats i kanten.

– Atlas Copco är ett fantastiskt företag, men vi passade inte in i deras struktur, säger Catharina Kindberg.

Hon konstaterar att nya ägarna Fayat har en annan inställning.

– De ser värdet i Dynapac som ett starkt och svenskt varumärke, som ska förbli både starkt och svenskt.

Läs också: Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

När ägarbytet gick igenom var Dynapac redo – det nygamla namnet dammades av och putsades upp och företaget drog iväg på mässor och tog sig an kunder under namnet Dynapac.

– Vi var tvungna att göra något snabbt – många undrade vart vi tagit vägen, säger Catharina Kindberg

Maskinerna, som tidigare fått Atlas Copcos gulgråa färgskala, målades nu i vitt, grått och rött.

– Vi gick inte tillbaka till Dynapacs gamla gult och rött, de nya färgerna ska symbolisera att Dynapac är här igen, men nytt och modernt, förklarar Catharina Kindberg.

Läs också: Dynapac till Göteborg

Dynapac har nu betydligt lösare tyglar. Dynapac i Karlskrona äger de övriga Dynapacenheterna och Fayatkoncernen, som är mycket bred, låter Dynapac sköta det mesta själva.

– Det underlättar att Fayats ledning har god kännedom om vår bransch, där finns också ett stort personligt engagemang – då blir det enklare för oss när vi behöver motivera obekväma beslut, säger Catharina Kindberg.

Nu kan företaget välja vad de vill fokusera på, förklarar hon.

– Vi har tagit tillbaka initiativet, nu har vi större möjligheter att göra det vi brinner för, det blir kortare väg till besluten.

Läs också: Lagom är bäst – så hittar Dynapac den naturliga frekvensen

Dynapacs nuvarande ledning konstaterar att relationen med kunderna blev lidande under flera år. Att införlivas i Atlas Copco-koncernen innebar att Dynapacs kunder förlorade den direkta kontakten med de gamla väl bekanta servicegivarna.

– Det blev svårt att få kontakt med oss, konstaterar Catharina Kindberg.

Redan ett drygt år innan Fayat köpte Dynapac försökte man komma tillrätta med detta genom att skapa en dedikerad Dynapacorganisation för service och försäljning.

– Det var enkla saker men det var nödvändigt för att öka kundnöjdheten – att fördärva relationer går fort, att bygga upp dem igen tar tid, säger Catharina Kindberg.

Med Fayat i ryggen och med det egna varumärket på plats har arbetet fortsatt – målet var att återupprätta förtroendet med till synes enkla medel: att svara i telefon, att leverera delar och att ge kunderna den återkoppling som behövdes.

– Har vi inte det på plats är det ingen idé att marknadsföra maskiner, säger Catharina Kindberg.

Hon konstaterar att Dynapacs trotjänare jobbat hårt för att hålla varumärket ovanför vattenytan – fungerande service är livsviktig för den här typen av maskiner, det kan handla om minuter när en maskin fallerar.

– Vi tappade marknadsandelar under Atlas Copcotiden, egentligen är det konstigt att vi inte tappade mer – det är nog helt beroende på våra säljare och servicetekniker som kämpade hårt för att få det att fungera trots allt.

Insatsen ska ha gett effekt, förklarar hon

– Nu har vi växande marknadsandelar i alla segment, särskilt inom läggare där vi under några år hade nollförsäljning.

– Det bästa beviset är att flera stora företag som under många år inte handlade av oss har köpt maskiner nu, säger Jens Wickholm, ansvarig för försäljningen och service i Skandinavien.

Dynapacs första mål var att ”återuppstå” och återfå kundernas förtroende. Nästa steg är att hitta sin nya identitet.

– Vi måste differentiera oss i en prispressad bransch och det är inte helt enkelt, säger Catharina Kindberg.

Dynapac är ett starkt varumärke, men företaget är inte störst, konstaterar hon.

– Vi måste visa varför man ska välja Dynapac och där är relationen med kunderna viktig – vi ska vara deras ”Partner on the Road Ahead

Fredrik Åkesson, ansvarig för vältarna, konstaterar att storleken faktiskt kan vara en fördel i detta.

– Vi kan dra nytta av att vi inte är störst, vi kan vara snabba i stället, och dessutom höra vad kunderna har för önskemål – information vi snabbt kan analysera och återkoppla – relationen med kunderna blir en bra antenn utåt så att vi får fram de innovationer vi och kunderna vill ha.

Läs gärna mer om hur Dynapac ser på att samexistera med "styvsyskonet" tillika konkurrenten Bomag här.

Fakta Dynapac

  • Dynapac tillverkar vägbyggnadsmaskiner som asfaltläggare, vältar och jordkompaktorer.

  • Företagets fabriker finns i Karlskrona, Wardenburg (Tyskland), Sorocaba (Brasilien), Tianjin (Kina) och Pune (Indien.)

  • Antal anställda: 1 180, varav 300 i Sverige.

Källa: Dynapac

Utvalda årtal i Dynapacs historia

  • 1934 AB Vibrobetong startades. Bakom företaget stod betongforskarna Stig Giertz-Hedström och Donovan Werner, samt Ivar Strömberg, som var försäljningschef på ett cementtillverkningsföretag.

  • Vibrobetong tillverkade betong i en källarlokal i Stockholm, företaget började också tillverka och sälja vibrerande maskiner, via dotterbolaget Vibro-verken.

  • 1941 Tillverkningen flyttas till en fabrik i Ljungby.

  • 1946 En fabrik öppnas i USA.

  • 1958 En fabrik öppnas i Brasilien.

  • 1960 Karlskronafabriken öppnades.

  • 1974 Företaget byter namn till Dynapac.

  • 1995 Den tyska välttillverkaren Demag Schrader förvärvas.

  • 2001 En fabrik öppnas i i Kina.

  • 2006 Den kinesiska fabriken utökas, ännu en fabrik öppnas i USA.

  • 2007 Dynapac blir en del av Atlas Copco-gruppen.

  • 2017 Fayat köper Dynapac.

Källa: Dynapac

Läs mer om:Atlas Copco |Dynapac |Fayat
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Optimism i Cat trots stort tapp

Årets andra kvartal blev tufft för Caterpillar som redovisar en omsättning som minskade med 31 procent och ett rörelseresultat som minskade med 65 procent jämfört med samma period förra året.

Bra start i Sverige för teleskopkran

1 september förra året tog Scantruck över generalagenturen i Sverige för Sennebogens teleskopkranar. Först ut bland dessa kranar i Sverige är 613E, med 16 tons lyftkapacitet, som används vid byggandet av Veddestabron nära Stockholm.

Tysk plast- och gummimaskinindustri störtdyker

Mer hemmafix i coronatider

Byggmaterialhandeln har haft goda tider under årets sex första månader. I synnerhet har det coronapräglade andra kvartalet visat en kraftig försäljningsökning.

Bristande beredskap inför översvämningar

Europa har drabbats av ett flertal omfattande översvämningar de senaste 30 åren. Nu har forskare vid 42 europeiska universitet tillsammans slagit fast att perioden faktiskt är exceptionell, även vid en jämförelse som sträcker sig 500 år bakåt i tiden.

Nya ägare för tunga lyft

Nyhetsbrev

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

1

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Ny hos Eneroth

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.39