23948sdkhjf

Sporrande konkurrens för Dynapac

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

Karlskrona. När Fayat köpte Dynapac 2017 hamnade det Blekingebaserade företaget i samma koncern som tyska konkurrenten Bomag. En lite ovanlig situation som dock är enkel att hantera, hävdar Dynapacs ledning.

Läs också: ”Vi ska vara nära verkligheten”

– Det har varit tydligt från början att vi ska vara två olika varumärken som lever under samma tak, det gäller både produktion, distribution och mot kunderna, säger Jens Wickholm, som ansvarar för försäljningen och service i Skandinavien.

Detta innebär dock inte alla alla former av utbyten och samarbeten är uteslutna. Det finns exempelvis synergier i leverantörsledet säger vd Catharina Kindberg, hon beskriver en situation med ”styvsyskonrivalitet” där de två företagen kan sporra varandra.

På lite längre sikt kan man också tänka sig att vi samarbetar kring basforskning – men när det gäller produkterna kommer vi alltid att vara var för sig.

Att samarbeta kring inköp av motorer, komponenter med mera är inte heller uteslutet.

Läs också: Nytändning för Dynapac

Båda företagen ska alltså köra sitt eget race när det gäller produktutveckling, tillverkning och försäljning.

Båda har dessutom lite extra drag under galoscherna just nu.

Dynapac har fått lite av en nytändning sedan Fayat tog över som ägare (läs mer om det här).

Företaget ser sig som ett välmående exportföretag, med en stark ställning även på den svenska marknaden och ambitionen är glasklar, Dynapac vill växa, inte minst när det gäller läggare.

Även Bomag ligger i startgroparna i vårt land. Företaget har aviserat en nysatsning i Sverige och har en ny återförsäljare i Söderberg & Haak som tog över ansvaret för varumärket i i Sverige vid årsskiftet.

– Bomag är en konkurrent som byter dealer och satsar i Sverige – det måste vi förstås förhålla oss till – och det är stimulerande, säger Jens Wickholm.

Mer om:Bomag |Dynapac |Fayat
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Nyhetsbrev

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109