23948sdkhjf

”Vi ska vara nära verkligheten”

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

Karlskrona. Redan under Atlas Copcos sista år som Dynapacs ägare skapades en särskild organisation för försäljning och service av Dynapacs produkter.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

– Vi ville komma närmare kunden och öka kundnöjdheten som faktiskt var undermålig, konstaterar Jens Wickholm, ansvarig för försäljning och service i Skandinavien, som i Dynapacs tappning omfattar Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island samt de baltiska länderna.

Åtgärden var nödvändig i en bransch där det kan hänga på minuter när en maskin får problem, förklarar han.

– Då krävs det en tydlig relation, en dedikerad organisation med erfaret folk är den enda vägen till framgång.

När Fayat tog över som ägare intensifierades arbetet, tanken var att komma närmare kunderna med kunnig och dedikerad personal.

Läs också: Nytändning för Dynapac

– Vi ska vara nära verkligheten, vi måste visa att vi vet vad vi pratar om, fastslår Jens Wickholm.

I Sverige och Norge använder Dynapac sig av direktförsäljning, i övriga länder är det i stället återförsäljare som arbetar med produkterna.

Satsningen på kunskap märks inte minst i Karlskrona, dit både Dynapacs egen personal och företagets återförsäljare kommer för att vidareutbilda sig.

– Det är en nödvändig investering – det är så pass komplext, inte minst på asfaltssidan, teknikerna måste ha en god och grundläggande förståelse för applikationerna, säger Jens Wickholm.

Läs också: Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

För att säkra rekryteringen utan att tulla på erfarenhetskravet ser han till att blanda åldrar och kunskapsnivåer ute i verksamheten.

– Allt går inte att lära sig i skolbänken – man ska kunna se om screeden är fel inställd, om det är materialet som är fel eller om det är temperaturen eller attackvinkeln och det går bara att lära sig ”i verkligheten”.

Att teknikerna ska kunna maskinerna på sina fem fingrar är en sak. Dynapac vill ställa samma krav på sina säljare.

– Vi ska veta vad vi pratar om, säljarna ska kunna köra demovisningarna med kunderna och svara på frågorna.

Läs också: Dynapac till Göteborg

– Därför anställer jag hellre en erfaren servicetekniker som har känsla för sälj, en än klassiskt utbildad säljare.

Jens Wickholm anser att satsningen har gett effekt, försäljningen har ökat och företaget är starka särskilt inom vissa segment, förklarar han.

– Vi är marknadsledare när det gäller jordpackningsvältar.

Han ser en stor potential inte minst på de mellanstora och stora asfaltläggarna.

Läs också: Lagom är bäst – så hittar Dynapac den naturliga frekvensen

– Även på asfaltvältarna, där har vi en ny fin range.

Målet är att växa på asfaltsidan och Dynapac är på god väg, förklarar Jens Wickholm.

– Vi har faktiskt vuxit där tre år i rad.

Det innebär dock inte att Dynapac kan slå sig till ro, tillägger han.

– Vi gjorde jättemycket och vi har blivit mycket bättre – men ingen är perfekt och vi kan förbättra oss ännu mer.

Mer om: Dynapac
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156