23948sdkhjf

”Vi ska vara nära verkligheten”

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

Karlskrona. Redan under Atlas Copcos sista år som Dynapacs ägare skapades en särskild organisation för försäljning och service av Dynapacs produkter.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

– Vi ville komma närmare kunden och öka kundnöjdheten som faktiskt var undermålig, konstaterar Jens Wickholm, ansvarig för försäljning och service i Skandinavien, som i Dynapacs tappning omfattar Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island samt de baltiska länderna.

Åtgärden var nödvändig i en bransch där det kan hänga på minuter när en maskin får problem, förklarar han.

– Då krävs det en tydlig relation, en dedikerad organisation med erfaret folk är den enda vägen till framgång.

När Fayat tog över som ägare intensifierades arbetet, tanken var att komma närmare kunderna med kunnig och dedikerad personal.

Läs också: Nytändning för Dynapac

– Vi ska vara nära verkligheten, vi måste visa att vi vet vad vi pratar om, fastslår Jens Wickholm.

I Sverige och Norge använder Dynapac sig av direktförsäljning, i övriga länder är det i stället återförsäljare som arbetar med produkterna.

Satsningen på kunskap märks inte minst i Karlskrona, dit både Dynapacs egen personal och företagets återförsäljare kommer för att vidareutbilda sig.

– Det är en nödvändig investering – det är så pass komplext, inte minst på asfaltssidan, teknikerna måste ha en god och grundläggande förståelse för applikationerna, säger Jens Wickholm.

Läs också: Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

För att säkra rekryteringen utan att tulla på erfarenhetskravet ser han till att blanda åldrar och kunskapsnivåer ute i verksamheten.

– Allt går inte att lära sig i skolbänken – man ska kunna se om screeden är fel inställd, om det är materialet som är fel eller om det är temperaturen eller attackvinkeln och det går bara att lära sig ”i verkligheten”.

Att teknikerna ska kunna maskinerna på sina fem fingrar är en sak. Dynapac vill ställa samma krav på sina säljare.

– Vi ska veta vad vi pratar om, säljarna ska kunna köra demovisningarna med kunderna och svara på frågorna.

Läs också: Dynapac till Göteborg

– Därför anställer jag hellre en erfaren servicetekniker som har känsla för sälj, en än klassiskt utbildad säljare.

Jens Wickholm anser att satsningen har gett effekt, försäljningen har ökat och företaget är starka särskilt inom vissa segment, förklarar han.

– Vi är marknadsledare när det gäller jordpackningsvältar.

Han ser en stor potential inte minst på de mellanstora och stora asfaltläggarna.

Läs också: Lagom är bäst – så hittar Dynapac den naturliga frekvensen

– Även på asfaltvältarna, där har vi en ny fin range.

Målet är att växa på asfaltsidan och Dynapac är på god väg, förklarar Jens Wickholm.

– Vi har faktiskt vuxit där tre år i rad.

Det innebär dock inte att Dynapac kan slå sig till ro, tillägger han.

– Vi gjorde jättemycket och vi har blivit mycket bättre – men ingen är perfekt och vi kan förbättra oss ännu mer.

Mer om: Dynapac
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Peab bygger för äldre

Byggföretag hittar till campingstugor

Till skillnad från många andra inom rese- och hotellbranschen har campingkedjan First Camp inte påverkats negativt av covid-19. Företaget konstaterar i stället att bland annat byggföretag i olika delar av landet väljer företagets lösningar i stället för hotell.

NCC bygger i Västerås

Miljardsatsning på fossilfri gruvdrift

Cirka 1,1 miljarder kronor satsas i ett projekt som ska utveckla och demonstrera en koldioxidfri, digitaliserad och autonom koldioxidfri gruvbrytning. Energimyndigheten svarar för 207 miljoner kronor, medan deltagande företag står för resten.

Flyttar till november

Krävde 17 miljarder av Sverige - Får noll

Nyhetsbrev

Succé för kompaktmaskiner över disk

Kompaktmaskiner ”över disk” har utvecklats till en succé för Swecon. I dag är, enligt företaget, 80 procent av de sålda kompaktmaskinerna färdigutrustade lagermaskiner.

Riskfylld rivning när höglagret halveras

Rivarna får ta hjälp av mobilkranar när ett halvt höglager ska ner i Sundbyberg. – Det blir ett mycket kritiskt moment, säger Fredrik Rylander.

Peabs jätteaffär klar

Koncernen utökas med 200 täkter, 63 asfaltverk och 1 700 medarbetare .

UPPDATERAD: Kan ditt plastföretag bistå i kampen mot Covid-19?

IAC och Plastal inför korttidspermittering

Entreprenad Live följer plan

Enligt planerna ska Entreprenad Live arrangeras på Säve depå i Göteborg 3-5 september, och förhoppningarna om att evenemanget ska kunna köras som det är tänkt är stora.

Förpackningsleverantör stöttar sina kunder

Många restauranger har det extremt tufft just nu. Flera leverantörer försöker att hjälpa till. Så bland annat förpackningsleverantören Tingstad.

Snabb snackis från Rototilt

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Sandvik drar i bromsen

Året har börjat enligt förväntningarna för Sandvik som dock har initierat en serie besparingsåtgärder – framför allt personalminskningar – för att möta de störningar som bedöms bli följden av coronavirusets utbredning.

Hercules spänner musklerna

För att klara komplicerad markförstärkning under en ny ö i Köpenhamn har Hercules införskaffat en riktig monstermaskin – en 130 tons borrmaskin som ska klara borrning med diameter upp till tre meter.

Smitta stoppar aktieutdelning

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

PACK POINT NORDIC blir livesänt

PACK POINT NORDIC kommer att kunna genomföras som webinar.

Grävsystem ska lyfta maskinförarutbildning

Hagströmska Gymnasiet i Falun är den första skolan i Sverige som använder grävsystemet Dig Assist i undervisningen på anläggningsprogrammet. Det underlättar elevernas inträde på arbetsmarknaden, enligt läraren Per Jägrell.

NCC bygger för vård

Nytt krispaket ska rädda småföretagen

På en presskonferens 25 mars lovade regeringen att nu göra något också för småföretagen – det nya krispaketet är på totalt 40 miljarder kronor.

Tunga fordon prioriterade när förarproven blir färre

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Nordbygg har fått nytt datum

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

7 000 varslade räcker inte

Stor affär för Beijers

Svevia sanerar arsenik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141