23948sdkhjf

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Dynapac tror mycket på el när dieselmotorerna ska fasas ut. Företaget vill dock inte krångla till det i onödan – mycket kan vinnas bara genom att effektivisera befintlig teknik.

Karlskrona. Dynapacs huvudkontor i Karlskrona är centrum för företagets utvecklingsarbete och under de senaste decennierna har ingenjörerna fått lägga stort fokus på att få maskinerna att klara de allt hårdare utsläppskraven.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

Fredrik Åkesson, produktansvarig för vältar, konstaterar att nya typer av lösningar väntar runt hörnet.

– Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna.

– Det blir helt klart ett paradigmskifte men det kommer inte ske över en natt, säger Jens Wickholm, ansvarig för försäljning och service i Skandinavien.

Dynapacs vd Catharina Kindberg lyfter fram el som kanske det mest intressanta alternativet.

Läs också: ”Vi ska vara nära verkligheten”

– Eldrift tror vi på, även om det kan bli ganska branta ”trappsteg”. Mycket beror på hur infrastrukturen för att ladda byggs upp, men vi har inte för avsikt att vara sist, säger hon.

Redan 2010 hade Dynapac en eldriven prototyp, den levde dock inte länge.

– Marknaden var inte mogen och det var svårt att komma vidare, det var tungt där och då, nu har vi helt andra förutsättningar, säger Catharina Kindberg.

Frågan ligger och sprattlar på Dynapacs bord. Det gör dock inte den om autonoma vältar.

Läs också: Nytändning för Dynapac

– Det är inte tekniskt svårt, men det finns så mycket annat som måste redas ut – inte minst ansvarsfrågan, standarder och olika lagkrav, säger Fredrik Åkesson.

– Vi är inte jätteintresserade av att ta den smällen, där vill vi inte gå i bräschen, det finns helt enkelt inte samma incitament, säger Catharina Kindberg.

Gas är ett annat alternativ, Fredrik Åkesson är dock tveksam till det.

– Ska man sträva efter fossilfritt finns ingen anledning att använda naturgas, biogas är i så fall det enda alternativet. Där är dock tillgången begränsad i nuläget.

Läs också: Dynapac till Göteborg

Han noterar att det ibland kan räcka nog så långt att ta hand om det man redan har.

– Gör man det bästa av den energi som man verkligen förbrukar är mycket vunnet.

Han lyfter också vikten av att inte krångla till det. En del hybridlösningar kan se bra ut, men tar stor plats och tar sin energi/laddning från dieselmotorn ändå.

– Då blir ju effektiviseringsvinsten och bränslebesparingen mindre, säger Fredrik Åkesson.

Läs också: Lagom är bäst – så hittar Dynapac den naturliga frekvensen

Det är en anledning till att företaget valde bort hydraulhybrider och komplicerade och servicekrävande avgasreningssystem i sitt arbete för att minska utsläppen, förklarar han.

– Vi vill använda det vi har, förenkla och förbättra.

Ett exempel på det är att man minskat vikten på och format om excentervikterna – stålklumpen som skapar amplituden i vältarna. Läs mer om det här.

Fredrik Åkesson ser också stora vinster i att vidareutveckla befintliga system och koppla ihop dem.

– Kan vi till exempel knyta ihop packningskontrollen med övriga system kan vi få ute mer av den energi vi använder, man slipper onödiga överfarter.

Dynapac ska ha gjort just detta med nya systemet Seismic, läs mer om det här.

Jens Wickholm noterar att åtgärder av det här slaget kan höja både kvaliteten och effektiviteten, men också gynna ergonomi och säkerhet.

– Att packa rätt från början, på rätt ställen, på rätt sätt och så att man till exempel kan följa en kant, ger stor effekt.

Stefan Carlsson, säljare på Dynapac, lyfter fram att till synes små förändringar kan få stor effekt, han noterar till exempel att företaget sedan 2012 valt att placera motorn tvärställd längst bak i alla sina jordpackningsvältar.

– Då får man ner tyngdpunkten, maskinen blir mer stabil och otroligt servicevänlig, säger han.

Han noterar också att valsen är 38 millimeter tjock.

– Valsen är en av få slitdelar, och vår är betydligt tjockare än konkurrenternas.

Mer om:Dynapac
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bara elva ”Bra val” när Folksam granskade hantverkarbilar

Bara elva av 41 modeller lever upp till de krav som gäller för benämningen ”Bra val”, när Folksam nu för första gången gjort en genomgång av säkerheten i transportbilar under 3,5 ton – även kallade hantverkarbilar.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Aarsleff rekryterar för tillväxt

Upptäck misstänkt sjuka i entrén

Konkurserna skenar

Nyhetsbrev

Regeringen lägger krokben för småföretagen

– Företagen sätter värde på sänkta arbetsgivaravgifter, men i övrigt finns en skepsis mot regeringens krispaket som innehåller en rad brister, säger Sanna Arnfjorden Wadström, VD i Svensk Industriförening Sinf.

Från noll till 120 på 30 år

I dag är Torbjörn Sundh Entreprenad ett av Umeås större entreprenadföretag, men resan började i motvind. –  Nog fick man bita på blånaglarna ibland.

Respiratorer nästa för JCB

JCB står klar att öppna tillverkningen på nytt i hyttfabriken i Uttoxeter, men inte för den normala produktionen, utan nu handlar det om skalen till respiratorer som behövs i campen mot Covid-19.

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

Peab bygger för äldre

Byggföretag hittar till campingstugor

Till skillnad från många andra inom rese- och hotellbranschen har campingkedjan First Camp inte påverkats negativt av covid-19. Företaget konstaterar i stället att bland annat byggföretag i olika delar av landet väljer företagets lösningar i stället för hotell.

NCC bygger i Västerås

Miljardsatsning på fossilfri gruvdrift

Cirka 1,1 miljarder kronor satsas i ett projekt som ska utveckla och demonstrera en koldioxidfri, digitaliserad och autonom koldioxidfri gruvbrytning. Energimyndigheten svarar för 207 miljoner kronor, medan deltagande företag står för resten.

Flyttar till november

Krävde 17 miljarder av Sverige - Får noll

Succé för kompaktmaskiner över disk

Kompaktmaskiner ”över disk” har utvecklats till en succé för Swecon. I dag är, enligt företaget, 80 procent av de sålda kompaktmaskinerna färdigutrustade lagermaskiner.

Riskfylld rivning när höglagret halveras

Rivarna får ta hjälp av mobilkranar när ett halvt höglager ska ner i Sundbyberg. – Det blir ett mycket kritiskt moment, säger Fredrik Rylander.

Peabs jätteaffär klar

Koncernen utökas med 200 täkter, 63 asfaltverk och 1 700 medarbetare .

Kan ditt plastföretag bistå i kampen mot Covid-19?

IAC och Plastal inför korttidspermittering

Entreprenad Live följer plan

Enligt planerna ska Entreprenad Live arrangeras på Säve depå i Göteborg 3-5 september, och förhoppningarna om att evenemanget ska kunna köras som det är tänkt är stora.

Förpackningsleverantör stöttar sina kunder

Många restauranger har det extremt tufft just nu. Flera leverantörer försöker att hjälpa till. Så bland annat förpackningsleverantören Tingstad.

Snabb snackis från Rototilt

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Nordbygg har fått nytt datum

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

7 000 varslade räcker inte

Stor affär för Beijers

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141