23948sdkhjf

Lagom är bäst – så hittar Dynapac den naturliga frekvensen

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Dynapac tror stenhårt på sitt Seismicsystem, som automatiskt hittar den naturliga frekvensen för varje jobb och därmed minska antalet överfarter radikalt.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

Karlskrona. Dynapac sålde sin första maskin utrustad med systemet Seismic våren 2019. Ett halvår senare har företaget en handfull maskiner ute i Sverige, och fler lär det bli, uppger Jens Wickholm, ansvarig för försäljning och service i Skandinavien.

– Jag tror att vi kommer att sälja övervägande Seismicmaskiner i Sverige snart, säger han.

– Vi har stora förväntningar på Seismic, det är ett exempel på en av de större innovationerna på en ganska mogen produkt, säger Fredrik Åkesson, produktansvarig för vältar.

Tekniken är framtagen för jordpackningsvältar på 7,5-20 ton och grundar sig i ett doktorsarbete som Carl Wersäll på KTH gjort.

Läs också: ”Vi ska vara nära verkligheten”

Tanken är att optimera frekvensen för att på sätt effektivisera packningen.

– Det finns en naturlig frekvens för varje kombination av maskin och material, den förändras också efterhand som packningen ökar. Man får absolut inte hamna under den naturliga frekvensen och därför använder man normalt en säkerhetsmarginal som dock ofta ligger väldigt högt, säger Fredrik Åkesson.

– Nu har vi ett sätt att hitta den rätta frekvensen, så att man slipper göra för många överfarter.

Systemet tar data från packningsmätaren och känner av hur maskinen och materialet beter sig. Vibrationerna justeras sedan automatiskt efter denna analys och föraren slipper gissa sig till vad som kan vara lämpligt.

Läs också: Nytändning för Dynapac

– Vi kan sänka frekvenserna med 30 procent, när vikterna snurrar långsammare krävs det mindre energi och mindre bränsle, med bibehållen eller till och med bättre packningsprestanda, säger Fredrik Åkesson.

Kör man dessutom maskinen med ecomode blir bränslebesparingen närmare 25 procent, uppger han.

– 15 procent kommer från Eco mode, men tio från Seismic – det är rätt mycket.

Seismic, som finns som tillval, fungerar helt oberoende av föraren, förklarar Fredrik Åkesson.

– Det komplicerar inte heller den mekaniska delen, eller ökar underhållet. Det är en klar energieffektivisering men utan att komplicera eller fördyra maskinen, och till en liten kostnad för kunden.

Mer om: Dynapac | Seismic
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.361