23948sdkhjf

Merlo i hetluften

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

För den entreprenadmaskin som jobbar vid en värmekälla som genererar bortåt 700 grader ställs krav utöver de vanliga. Nöten knäcktes dock av Hüllert Maskin som i princip bytte ut allt utom stommen på den Merlo teleskoplastare som nu jobbar på Vargön Alloys smältverk i Trollhättan.

På Vargön Alloys i Trolhättan finns fyra smältugnar. Den största, en av de största i världen, är omkring 14 meter i diameter, byggd i flera våningsplan och alstrar en temperatur kring 700 grader. Ugnen har länge servats av en äldre hjullastare på nio ton, en maskin som egentligen är för tung för golvet på våningsplanet, där viktbegränsningen är satt till ett ton per kvadratmeter.

Det vi ville ha var framför allt en liten, smidig maskin som klarade av att lasta minst ett ton i skopan, som inte var för tung och där vi kunde få räckvidd framåt för att kunna tippa ur material inne i ugnen, berättar Magnus Jansson, projektledare på Vargön Alloys.

Det klarar vi med råge nu. Dessutom kan vi nå en liten bit in genom luckorna i ugnen. Helst hade jag velat nå ännu längre, men då hade det krävts en större maskin som i gengäld blivit för tung, säger Magnus Jansson

Han betonar att det inte var helt lätt att hitta en maskinleverantör som var beredd att lösa uppgiften. Utmaningen att leverera en maskin som klarade den minst sagt extrema arbetsmiljö som väntade antogs dock av Hüllert Maskin. Innan det stora utvecklingsarbetet drog igång plockades dock en demomaskin in som användes då ugnen var avstängd eftersom den inte skulle klara de extrema förhållandena som den utsattes för.

Den maskin som valdes för uppgiften var P27.6, en teleskoplastare från italienska Merlo som i grundversion inte väger mer än strax under fem ton med pallgafflar och som utlovas klara att lyfta ett ton med maximal räckvidd.

När maskinen levererades återstod dock inte mycket av den ursprungliga modellen – egentligen fanns bara stommen kvar. För att klara den extrema temperaturen vid ugnen är hela maskinen klädd i skyddande plåtar, alla plastdetaljer har tagits bort liksom belysning och torkare. Av hydrauliken återstår enbart den del som är inbyggd i bommen samt en slang för att kunna tippa skopan.

Fönsterrutorna har försetts med ett finmaskigt skyddsnät som skyddar mot värmestrålning, bränsletanken har ersatts av en ”jeepdunk” i plåt bak på maskinen. Därtill kommer solida däck.

Stor vikt har också lagts vid förarens säkerhet. Dörren har byggts om för att kunna öppnas framåt, som på en bil. Därmed kan den vid behov användas av föraren som sköld mot ugnen. En vinsch, placerad bak på maskinen, gör att den kan dras bakåt. Nödbromsen har flyttats och hydrostaten har konstruerats om så att man ska kunna rulla maskinen. Ryggstödet på förarstolen har dessutom sänkts, vilket gör att föraren vid en nödsituation kan ta sig ut genom bakrutan.

– Vi kör med maskinen i stort sett dagligen och jobbar ungefär 20-30 minuter åt gången. Det fanns ett visst motstånd från förarna i början, men nu när de har fått prova och se hur bra det funkar är de jättenöjda, säger Magnus Jansson, som också lyfter fram att förarna inte behöver oroa sig för värmen i hytten.

Det är normaltemperatur där, klimatanläggningen fungerar som på en vanlig maskin så för förarna är det helt okej att jobba så nära ugnen, säger han.

Läs också: Vd-skifte i Hüllert Maskin

Teleskoplastaren har också visat sig klara ett flertal arbetsmoment. För att lasta in material i ugnen används normalt skopan, med gafflarna kan saker lyftas och en slags specialbyggd ”raka” används för att knuffa runt material inne i ugnen.

Rakan använder vi mest med en äldre motviktstruck, men vi har provat det med Merlon och det funkade. Jag skulle vilja att vi köpte en Merlo i en storlek större också som kunde ersätta motviktstrucken som egentligen är för tung för golvet den med, säger Magnus Jansson, som mycket väl kan tänka sig att jobba vidare med Hüllert Maskin.

De har varit en jättebra samarbetspartner som gick in till 110 procent i projektet och visade lika stort engagemang som vi. Vi presenterade en funktion som vi ville ha och de levererade en lösning. Maskinen blev faktiskt bättre än jag hade trott från början, säger Magnus Jansson.

Fakta Vargön Alloys

Vargön Alloys är en av Europas största tillverkare av ferrokrom, en legering som ger stålet hårdhet och motståndskraft mot korrosion, något som gör att det främst används av tillverkare av specialstål. Två tredjedelar av produktterna exporteras, resten säljs på den svenska marknaden. Totalt hanteras årligen cirka en miljon ton i företagets transportsystem.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109