23948sdkhjf

Robotar gör armeringskorgar

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Att låta robotar tillverka armeringskorgarna skulle spara både tid och pengar hoppas Skanska som tror att konceptet ska kunna förverkligas rätt snart.

När Infrasweden2030 anordnade ett webbsänt seminarium i slutet av april berättade Skanskas Ulf Håkansson om ett projekt som, om allt går som det är tänkt, kommer att förverkligas inom de närmsta åren.

Läs också: Skanska renoverar amerikanskt landmärke

Målet är att låta robotar tillverka armeringskorgar – något som skulle öka effektiviteten men också  förbättra arbetsmiljön, förklarade Ulf Håkansson.

–  Vi tror att själva korgarna tar tio timmar per ton manuellt och en timme per ton med robotar.

– Det blir en avsevärd tidsvinst, vi sparar 6 000 kronor per ton armering i mantimmar.

Det som krävs är  bland annat tredimensionella BIM-modeller och så kallad deep machine learning.

Läs också: Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

– Ett måste för att det ska fungera är att det finns en BIM-modell, en digital tvilling, noterade Ulf Håkansson.

BIM-modellen ska styra processen och det krävs en rätt avancerad modell eftersom byggbranschen är en mix av aktörer och unika byggnadsverk, konstaterade Ulf Håkansson.

Automationen måste därför vara flexibel och varje korg måste ritas upp – här krävs detaljprojektering för att åstadkomma den tänkta ”digitala tvillingen” som sedan kan få fysisk form.

– Det finns inga prefabricerade armeringskorgar eftersom det är så krävande att rita dem. I stället löses allt på plats, med slägga och spett, kommenterade Ulf Håkansson.

Läs också: Skanska tar över vindkraftentreprenad

Projektet är nu inne i en fas där man försöker se hur ”den svarta lådan”, det vill säga styrningen mellan 3D-modellen och roboten ska se ut, hur robotarna ska röra sig och hur de ska undvika att kollidera med varandra.

–  Vi har kommit rätt långt och arbetet fortsätter i höst.

Tanken är att konceptet ska kunna användas när Skanska bygger ut Mälarbanan i Sundbyberg.

–  Vi kommer förmodligen att lösa den ”svarta lådan” inom ett år, sedan ska det implementeras på Mälarbanan.

Ulf Håkansson konstaterade också att konceptet inte behöver begränsas till armeringskorgar.

–  Det här kommer att öppna upp andra områden, vi valde armering för att det var den lägst hängande frukten.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu rivs Sveriges första kärnkraftsverk

Mångsidig grovsorterare utlovas

Fredheim Maskin lanserar en mångsidig grovsorterare som ska passa både för entreprenörer och i täkter.

Merlo i hetluften

För den entreprenadmaskin som jobbar vid en värmekälla som genererar bortåt 700 grader ställs krav utöver de vanliga. Nöten knäcktes dock av Hüllert Maskin som i princip bytte ut allt utom stommen på den Merlo teleskoplastare som nu jobbar på Vargön Alloys smältverk i Trollhättan.

Stor satsning på återbruk av tegel

Återbruk av tegel är inget nytt, men för svensk del handlar det om väldigt liten skala. Det vill Göteborgsbaserade Brukspecialisten ändra på. Bland annat aviserar företaget starten för en anläggning som ska klara storskalig rensning av bland annat fasadtegel i höst.

Bredare bana i Linköping

Plus

Omrörd inte skakad om vodkatillverkaren får välja

Tankar, kärl och omrörning är viktiga delar för många industrier. När det dessutom handlar om tillverkning av livsmedel ökar kraven. Följ med till Pernod-Ricards anläggning i Nöbbelöv och få en inblick i tillverkningen av Absolut Vodka.

Nyhetsbrev

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11