23948sdkhjf

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Slitstarkare stål ska minimera slitaget och en ny konstruktion ska minska krånglet när Dynapac satsar på oscillation.

Karlskrona. Oscillation har blivit allt mer i ropet för välttillverkare – tanken är att den ska göra vältningen skonsammare, med mindre omgivningsvibrationer – till exempel på broar

Läs också: Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

– Jag skulle kanske hellre använda en statisk trevalsvält på broar, men efterfrågan finns och nu har vi tagit fram en bra lösning, kommenterar Fredrik Åkesson, produktansvarig för Dynapacs vältar.

Han konstaterar att tekniken inte är ny – redan på 1980-talet fanns ett svenskt patent.

Ändå har Dynapac alltså valt att vänta, först 2018 tog företaget steget.

– Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan, säger Fredrik Åkesson.

Läs också: Dynapac till Göteborg

Dynapac var alltså inte först på pucken, men det finns en bra anledning till det, uppger han.

– Det som hållit oss tillbaka är det ökade valsslitaget och att det blir rätt komplicerat att byta drivremmar.

Dessa problem ska nu vara lösta.

– Vi använder Hardox 450, ett slitstarkare stål i valssvepet som ska miniminera slitaget, säger Fredrik Åkesson.

– Vi har också konstruerat välten så att det bara ska ta två timmar att byta drivremmar istället för flera dagar.

Oscillation kan till en början fås bara på Dynapac 4 200, fler modeller ska dock följa framöver.

Mer om: Dynapac
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125