23948sdkhjf

"Hello Volkswagen"

| Av Susanne Win | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Den första Golf presenterades 1974 och bilmodellen har efter lanseringen globalt sålts i 35 miljoner exemplar och blivit en av världens mest tillverkade bilar. Storlekssegmentet dit modellen hör har till och med fått ett eget namn, Golfklassen och i Sverige har det hittills sålts i runt 560 000 exemplar.

Läs också: En rundvandring i bilproduktionens djungel

Trots att den åttonde versionen av Golf fått mer strömlinjeformade former som ger den bättre aerodynamik så går den att känna igen. För Volkswagen har igenkänningsfaktorn varit viktig, de kompakta dimensionerna har bibehållits, måtten är nästan identiska jämfört med föregångaren och kvar finns de karaktäristiska takstolparna, C-stolparna.

− Med nya Golf tar vi ytterligare ett steg framåt vad gäller hållbarhet, säkerhet, prestanda och användarvänlighet. En redan bra bil blir helt enkelt ännu bättre, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Motorpaletten för nya Golf innehåller såväl bensin-, diesel-, fordonsgas-, mildhybrid- och laddhybriddrivna versioner. Effektspannet för de motorer som ska lanseras på den svenska marknaden sträcker sig från 110 hk till mer än 300 hk. Nya bränslesnåla motorer, debut för 48-voltsteknik, och hybridversionerna ska bidra till att hålla nere både förbrukning och utsläpp.

I Tyskland lanserades generation 8 i tre varianter: Golf, Life och Style.

Läs också: Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Sverige har valt att presentera kort och gott en Golf.

Vi tror på att man har en stringens på det, säger Fredrik Wiss, produktionsspecialist på Volkswagen Sverige, som under två år arbetat med att anpassa nya Golf efter svenska förhållanden och svenskens högre krav på säkerhet.

Och de svenska bilarna kommer med en utökad standardutrustning redan från start. Något som enligt Fredrik Wiss är ekonomiskt fördelaktigt för de svenska kunderna. Nu siktar man in sig på att locka kunder som vanligtvis väljer en premiumbil.

De största förändringarna finner man när man sätter sig bakom den multifunktionella och uppvärmda ratten i Golfs nya digitala värld där det mesta styrs det mesta med klick, svep och röstkontroll. Mätarklustret, Digital Cockpit, innehåller de traditionella mätarna och många menyer som håller koll på vad man tar sig för under resan. Här finns nästan oändliga möjligheter att ställa in bilen, till exempel kan man med tillvalet DCC ställa in chassirörelserna och anpassa dem efter sin egen körstil. Med head up-display i vindrutan håller man konstant koll på hur snabbt man kör.

Läs också: Leif Östling tror inte på Tesla

Infotainmentskärmen, Innovision Cockpit, användas till en mängd funktioner och kan anpassas efter individens tycke och smak till exempel sätesjustering, belysning och önskad temperatur. Inställningarna sparas i bilen såväl som i molnet eftersom bilen ständigt är i uppkopplat läge.

Med några klick kopplar man ihop sin telefon med infotainmentsystemet och har på så sätt tillgång till det som finns i mobilen. Att man sedan kan lägga mobilen på trådlös laddning är ett plus för alla konkar omkring på ladd-sladdar i ständig jakt på eluttag.

Den digitala miljön kanske känns naturlig och invand för yngre bilförare men i Sverige är bilen populär hos båda könen och i alla åldrar. Så hur förväntar sig Volkswagen på reaktionerna från den publik som inte har samma digitala vana som de yngre målgrupperna?

Det ställer högre krav på återförsäljarna, svarar Fredrik Wiss. De måste ta sig tid att förklara den moderna tekniken. Dessutom funderar vi på att föreslå att man ska kunna göra ett återbesök hos återförsäljaren ett par veckor efter köp för att reda ut eventuella frågor.

Med provkörningsbilen befann vi oss oftast på kurviga vägar högt uppe i bergen och körningen krävde att man höll hundra procent fokus på vägen. Att i det läget börja leta inställningar på skärmarna var inte alternativ och då var det tacksamt att kunna ge kommandon till Alexa, den nya röstkontrollen. Efter några fruktlösa försök att få systemet att tala svenska övergick vi med bättre lycka till engelska.

Hello Volkswagen.

Hello, what can I do for you?

It´s too warm.

I bilen sitter en tre-zons klimatanläggning. Alexa lyder och sänker värmen.

Många assistanssystem håller koll på säkerheten, ser till att man håller sig på vägen och varnar för faror och hinder som uppstår i trafiken. Radar och kamera håller koll på gångtrafikanter och cyklister.

Under provkörningen sprang en vit hund över vägen i en kurva, men det var inget som säkerhetssystemen i bilen uppfattade och hunden hade blivit mos om vi inte hade bromsat manuellt.

Den nya funktionen Car2X fungerar som en trafikvarningsassistent och använder information från trafikinfrastrukturen och från andra bilar i närheten. I dagsläget finns det dock inte så många andra bilar att kommunicera med.

Provkörningsbilarna var försedda med sportstolar som fick godkänt av både långa och korta förare. En liten diskret massage av nedre delen av ryggen satt inte heller fel. Även bak sitter den inte allt för store bekvämt. I bilen hör man knappt motorn och kan obehindrat föra ett samtal i vanlig samtalston. Det är ett stort plus att fästena för bilbarnstolen är lätta att hitta.

Det finns en anledning till att så många trafikskolor under åren har använt sig av Golf i undervisningen. Nya Golf är inget undantag. Den är lättkörd och det går snabbt känna sig som om man aldrig har kört något annat än Golf. En inte alltför vild gissning är att Golf kommer att fortsätta vara en favorit i de svenska stugorna.

Modellutbud:
• 1,5 TSI 150 hk (bensin), 6-växlad manuell växellåda: från 273 900 kronor (släpps för beställning under vecka 51)
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor (släpps för beställning i slutet av vecka 51)
2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell växellåda: från 274 900 kronor (släpps prel. i slutet av vecka 51)
1,0 TSI 110 hk, 6 växlad manuell växellåda: från 236 900 kronor (släpps prel. under första kvartalet 2020)
Motoralternativ som kommer att släppas senare under 2020.
1,0 eTSI 110 hk (bensin, mildhybrid), DSG
1,4 TSI 204 hk (bensin, laddhybrid)
1,4 TSI 245 hk GTE (bensin, laddhybrid)
1,5 TGI 130 hk (fordonsgas, bensin som reservbränsle), manuell och DSG
2,0 TDI 115 hk (diesel), DSG
GTI (bensin)
R (bensin)

1,5 TSI 150 hk
Motor: TSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 6-växlad manuell
Topphastighet: 214 km/h
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: 5,5 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 124 g/km

1,5 eTSI 150 hk, DSG
Motor: eTSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor med 48 V-system
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 7-växlad DSG
Topphastighet: 214 km/h
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: i.u.
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: i.u.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mittuniversitetet drar igång 3d-printutbildning

Astra satsar en miljard dollar på minskade utsläpp

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Nyhetsbrev

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Lambertsson fortsätter fossilfri satsning

Det började för bortåt 40 år sedan med utrustning för packning och betongbearbetning. Efter hand har maskinerna blivit större och fossilfri drift allt mer betydelsefull. Men rentalföretaget Lambertsson har förblivit en säker kund hos Wacker Neuson.

”Det är viktigt att fortsätta arbetet”

Trots att ”vissa delar sticker ut kostnadsmässigt” strävar Trafikverket vidare med Ostlänken. Förhoppningen är att kunna kapa kostnader genom att bygga från rätt håll.

Tank för tio timmars oavbrutet läggande

Volvos nya hjulburna asfaltläggare utlovas komma lika väl till pass i ett litet bostadsområde som på ett stort landsvägsprojekt.

Världsunik Catgrävare banar väg i Sverige

Vid byggandet av en skogsväg, strax väster om Örnsköldsvik, används en väldigt speciell Cat-grävare – förmodligen ensam i sitt slag i världen. Ett specialbyggt schaktblad kombinerat med tiltrotator, snabbfäste och styrsystem ger maskinen helt nya kvaliteter.

Kompetensförsörjning på Busstorget

Mycket rabalder efter Skånes Jojo-stopp

15 december sa Skånetrafiken hejdå till Jojo och införde nytt biljettsystem – det blev ramaskri och nu svarar de ansvariga på kritiken.

Wallenskog på Kollektivtrafikdagen

SKR:s Annika Wallenskog greppar regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi på Kollektivtrafikdagen 2020 – konferensen genomförs 13 maj i Solna.

Världspremiär för "smart" borrigg i Aitik

I dagarna driftsätts de första i en helt ny generation borriggar i Aitik. Beställare är Norrbottens Bergteknik som förstärker sin maskinpark med fyra automationsklara Smart Roc D65 från Epiroc.

Sluten cirkel på PACK@lunch

Stockholm på väg mot nytt kryssningsrekord

Allt fler och allt större kryssningsfartyg angör Stockholms hamnar - mycket pekar på att 2020 kan gå till historien men då krävs också att turistbussarna släpps fram.

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

Kvicksilver har upptäckts i hudkrämer

Efter att miljöinspektörer i Malmö vid kontroll i butik hittat hudkrämer som innehåller kvicksilver varnar Läkemedelsverket konsumenter från att köpa krämerna. Krämerna används för att bleka huden.

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142