23948sdkhjf

"Hello Volkswagen"

| Av Susanne Win | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Den första Golf presenterades 1974 och bilmodellen har efter lanseringen globalt sålts i 35 miljoner exemplar och blivit en av världens mest tillverkade bilar. Storlekssegmentet dit modellen hör har till och med fått ett eget namn, Golfklassen och i Sverige har det hittills sålts i runt 560 000 exemplar.

Läs också: En rundvandring i bilproduktionens djungel

Trots att den åttonde versionen av Golf fått mer strömlinjeformade former som ger den bättre aerodynamik så går den att känna igen. För Volkswagen har igenkänningsfaktorn varit viktig, de kompakta dimensionerna har bibehållits, måtten är nästan identiska jämfört med föregångaren och kvar finns de karaktäristiska takstolparna, C-stolparna.

− Med nya Golf tar vi ytterligare ett steg framåt vad gäller hållbarhet, säkerhet, prestanda och användarvänlighet. En redan bra bil blir helt enkelt ännu bättre, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Motorpaletten för nya Golf innehåller såväl bensin-, diesel-, fordonsgas-, mildhybrid- och laddhybriddrivna versioner. Effektspannet för de motorer som ska lanseras på den svenska marknaden sträcker sig från 110 hk till mer än 300 hk. Nya bränslesnåla motorer, debut för 48-voltsteknik, och hybridversionerna ska bidra till att hålla nere både förbrukning och utsläpp.

I Tyskland lanserades generation 8 i tre varianter: Golf, Life och Style.

Läs också: Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Sverige har valt att presentera kort och gott en Golf.

Vi tror på att man har en stringens på det, säger Fredrik Wiss, produktionsspecialist på Volkswagen Sverige, som under två år arbetat med att anpassa nya Golf efter svenska förhållanden och svenskens högre krav på säkerhet.

Och de svenska bilarna kommer med en utökad standardutrustning redan från start. Något som enligt Fredrik Wiss är ekonomiskt fördelaktigt för de svenska kunderna. Nu siktar man in sig på att locka kunder som vanligtvis väljer en premiumbil.

De största förändringarna finner man när man sätter sig bakom den multifunktionella och uppvärmda ratten i Golfs nya digitala värld där det mesta styrs det mesta med klick, svep och röstkontroll. Mätarklustret, Digital Cockpit, innehåller de traditionella mätarna och många menyer som håller koll på vad man tar sig för under resan. Här finns nästan oändliga möjligheter att ställa in bilen, till exempel kan man med tillvalet DCC ställa in chassirörelserna och anpassa dem efter sin egen körstil. Med head up-display i vindrutan håller man konstant koll på hur snabbt man kör.

Läs också: Leif Östling tror inte på Tesla

Infotainmentskärmen, Innovision Cockpit, användas till en mängd funktioner och kan anpassas efter individens tycke och smak till exempel sätesjustering, belysning och önskad temperatur. Inställningarna sparas i bilen såväl som i molnet eftersom bilen ständigt är i uppkopplat läge.

Med några klick kopplar man ihop sin telefon med infotainmentsystemet och har på så sätt tillgång till det som finns i mobilen. Att man sedan kan lägga mobilen på trådlös laddning är ett plus för alla konkar omkring på ladd-sladdar i ständig jakt på eluttag.

Den digitala miljön kanske känns naturlig och invand för yngre bilförare men i Sverige är bilen populär hos båda könen och i alla åldrar. Så hur förväntar sig Volkswagen på reaktionerna från den publik som inte har samma digitala vana som de yngre målgrupperna?

Det ställer högre krav på återförsäljarna, svarar Fredrik Wiss. De måste ta sig tid att förklara den moderna tekniken. Dessutom funderar vi på att föreslå att man ska kunna göra ett återbesök hos återförsäljaren ett par veckor efter köp för att reda ut eventuella frågor.

Med provkörningsbilen befann vi oss oftast på kurviga vägar högt uppe i bergen och körningen krävde att man höll hundra procent fokus på vägen. Att i det läget börja leta inställningar på skärmarna var inte alternativ och då var det tacksamt att kunna ge kommandon till Alexa, den nya röstkontrollen. Efter några fruktlösa försök att få systemet att tala svenska övergick vi med bättre lycka till engelska.

Hello Volkswagen.

Hello, what can I do for you?

It´s too warm.

I bilen sitter en tre-zons klimatanläggning. Alexa lyder och sänker värmen.

Många assistanssystem håller koll på säkerheten, ser till att man håller sig på vägen och varnar för faror och hinder som uppstår i trafiken. Radar och kamera håller koll på gångtrafikanter och cyklister.

Under provkörningen sprang en vit hund över vägen i en kurva, men det var inget som säkerhetssystemen i bilen uppfattade och hunden hade blivit mos om vi inte hade bromsat manuellt.

Den nya funktionen Car2X fungerar som en trafikvarningsassistent och använder information från trafikinfrastrukturen och från andra bilar i närheten. I dagsläget finns det dock inte så många andra bilar att kommunicera med.

Provkörningsbilarna var försedda med sportstolar som fick godkänt av både långa och korta förare. En liten diskret massage av nedre delen av ryggen satt inte heller fel. Även bak sitter den inte allt för store bekvämt. I bilen hör man knappt motorn och kan obehindrat föra ett samtal i vanlig samtalston. Det är ett stort plus att fästena för bilbarnstolen är lätta att hitta.

Det finns en anledning till att så många trafikskolor under åren har använt sig av Golf i undervisningen. Nya Golf är inget undantag. Den är lättkörd och det går snabbt känna sig som om man aldrig har kört något annat än Golf. En inte alltför vild gissning är att Golf kommer att fortsätta vara en favorit i de svenska stugorna.

Modellutbud:
• 1,5 TSI 150 hk (bensin), 6-växlad manuell växellåda: från 273 900 kronor (släpps för beställning under vecka 51)
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor (släpps för beställning i slutet av vecka 51)
2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell växellåda: från 274 900 kronor (släpps prel. i slutet av vecka 51)
1,0 TSI 110 hk, 6 växlad manuell växellåda: från 236 900 kronor (släpps prel. under första kvartalet 2020)
Motoralternativ som kommer att släppas senare under 2020.
1,0 eTSI 110 hk (bensin, mildhybrid), DSG
1,4 TSI 204 hk (bensin, laddhybrid)
1,4 TSI 245 hk GTE (bensin, laddhybrid)
1,5 TGI 130 hk (fordonsgas, bensin som reservbränsle), manuell och DSG
2,0 TDI 115 hk (diesel), DSG
GTI (bensin)
R (bensin)

1,5 TSI 150 hk
Motor: TSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 6-växlad manuell
Topphastighet: 214 km/h
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: 5,5 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 124 g/km

1,5 eTSI 150 hk, DSG
Motor: eTSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor med 48 V-system
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 7-växlad DSG
Topphastighet: 214 km/h
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: i.u.
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: i.u.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bra start i Sverige för teleskopkran

1 september förra året tog Scantruck över generalagenturen i Sverige för Sennebogens teleskopkranar. Först ut bland dessa kranar i Sverige är 613E, med 16 tons lyftkapacitet, som används vid byggandet av Veddestabron nära Stockholm.

Tysk plast- och gummimaskinindustri störtdyker

Mer hemmafix i coronatider

Byggmaterialhandeln har haft goda tider under årets sex första månader. I synnerhet har det coronapräglade andra kvartalet visat en kraftig försäljningsökning.

Bristande beredskap inför översvämningar

Europa har drabbats av ett flertal omfattande översvämningar de senaste 30 åren. Nu har forskare vid 42 europeiska universitet tillsammans slagit fast att perioden faktiskt är exceptionell, även vid en jämförelse som sträcker sig 500 år bakåt i tiden.

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Nyhetsbrev

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Ny hos Eneroth

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176