Eftersom det visat sig att många biltillverkare under åren ljugit om sin bränsleförbrukning, har EU:s skärpta regler för biltillverkarna nu börjat gälla. De nya reglerna innebär att EU nu har möjlighten att bötfälla biltillverkare och återkalla bilar om lagarna inte följs.
Det var efter Volkswagens utsläppsskandal Dieselgate som de nya kraven tillkom på att den uppgivna bränsleförbrukningen verkligen ska stämma, och nu har de nya kraven trätt i kraft.
– När man skulle hantera problemen med Dieselgate upptäckte man att det fanns en del svårigheter, bland annat eftersom det inte var så lätt att ifrågasätta när en viss myndighet gett sitt tillstånd till en bilmodel. Det var ett bekymmer att man inte i varje medlemsstat kunde fånga upp problemen, och det är bland annat det man ändrat på nu, förklarar Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på riksförbundet M Sverige, för Verkstäderna.
Carl-Erik berättar att de nya reglerna innebär att EU kan kräva höga böter och återkalla typgodkännanden på bilmodeller om lagen inte följs.
– Med de nya skärpta lagarna är det möjligt för alla EU:s medlemsländer att rapportera in problem, och EU ska på centralt håll kunna fatta beslut om bilmodellers godkännanden. Det har inte varit möjligt tidigare, säger han.
Tester har under åren visat att bränsleförbrukningen kunnat vara hela 40 procent högre än vad tillverkaren uppgett. Det innebär inte bara att bilens utsläpp höjs lika mycket, utan märks även i plånboken genom att det kostar mer att köra bilen. Detta har i sin tur lett till tvister mellan konsumenter och biltillverkare, tvister som nu i bästa fall kan undvikas helt tack vare de tuffa nya kraven.
– Äntligen ser vi att det blir hårda tag mot fusket i branschen. Bilägare har för länge sedan tröttnat på att uppgifter om bränsleförbrukning i reklamen inte stämmer när bilen körs i verkligheten, så får det naturligtvis inte fortsätta, avslutar Carl-Erik.