23948sdkhjf

Kajs bereder väg för jätteprojektet

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

Obbola. Leveranstidningen Entreprenad åker till Obbola en solig dag i slutet av oktober. Här har Kaj Johanssons Åkeri etablerat sig i ett gult hus strax utanför SCA:s pappersfabrik.

Läs också: 300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Det gula huset ska dock inte stå kvar länge till.

– Vi ska riva det när vi kommit lite längre, säger Greger Hallnor, affärsområdeschef på Kajs.

Det gula huset ryker när SCA storinvesterar i sin fabrik – tanken är att en ny pappersmaskin ska öka produktionen av kraftliner från dagens 450 000 ton per år till 725 000 ton.

Investeringen görs för möta en väntad ökning på förnybara förpackningar och går loss på 7,5 miljarder kronor under fem år – den nya pappersmaskinen, som blir världens största, ska stå klar att tas i drift 2023.

Läs också: SCAs dotterbolag får böta 140 miljoner

Peab har fått ett av de största kontrakten, byggjätten ska leverera byggarbeten för cirka 700 miljoner kronor.

Innan de kan dundra in på fabriken måste dock Kajs göra sitt – Vännäsföretaget fick det allra första kontraktet och ska utföra de förberedande arbetena som framförallt innebär att se till att det finns en ”yttre infrastruktur” när själva fabriksbygget drar igång.

– Vi ska göra vägar och planer och dra fram VA, säger Rune Sundström, arbetsledare på projektet.

Totalt 20 000 kvadratmeter ska finnas på plats innan Peab tar över stafettpinnen: 13 000 kvadratmeter planer och 7 000 kvadratmeter väg.

Läs också: Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vägjobbet innebär att bygga en ny infartsväg – en 800 meter lång industriväg.

Kajs ska också förbereda för belysning, schakta för kabel, förlägga kanalisation och på andra sätt bädda för en omfattande bodetablering – när fabriksprojektet drar igång måste mängder av SCA-anställda evakueras ut i bodar.

– Vi ska förbereda för 300 baracker, men det blir nog minst lika många till, säger Rune Sundström.

Kajs kom till platsen i mitten av september, det som väntade dem då var skog och gräsbevuxen mark.

Läs också: De får bygga för SCA:s miljardinvestering

– Vi har avverkat och avtäckt, sedan har vi schaktat, terrasserat och fyllt in förstärkning, sammanfattar Rune Sundström

Företaget har fått ta sig an en stor mängd internkablar på projektet. Pappersbruket är över hundra år gammalt och det finns alltså en hel del nedlagt i backen – där finns både högspännings- och lågspänningskablar och en del är mindre roliga att komma i kontakt med.

– Det finns några kablar som vi absolut inte får vara på, kommenterar Greger Hallnor.

Kablarna är lite av fabrikens livsnerv, SCA:s representanter har förstås satt ut dem men det gäller ändå att ha ögonen på skaft.

Läs också: Investerar 7,5 miljarder - UPPDATERAD

– Det är en del försiktig grävning, säger Rune Sandström.

– Vi måste vara väldigt flexibla, tillsammans med SCA får vi lösa de situationer som uppkommer och justera insatserna efter de ändringar som behövs, säger Greger Hallnor.

10-15 man och sex maskiner jobbar på vid Obbolafabriken – fyra grävmaskiner på 15-30 ton, en hjullastare och en vält.

Kajs har också 2-4 lastbilar i arbete.

– Vi kommer att ta in ca 25 000 ton bergkross, säger Greger Hallnor.

Materialet hämtas från företagets egna täkter i Starberget och Krafshallsberget.

Schaktmassorna, totalt 15 000 kubikmeter, kommer i stora delar att återanvändas i terrasserna.

Det är ett stort jobb, men resultatet har ett utgångsdatum – planerna och vägarna ska bara finnas på plats i fem år, under projektets gång. Sedan ska området förvandlas till en industripark.

– Det spelar ingen större roll för oss – bärigheten ska vara densamma ändå, kommenterar Rune Sundström.

Vid årsskiftet ska planerna och vägen stå klara för beläggning.

– Men den får vi vänta med, vi kommer att göra återställningen före midsommar, säger Greger Hallnor.

Vid det laget har förmodligen fler aktörer rullat in på de nya stora planerna, än så länge har Kajs dock gott om utrymme på arbetsplatsen.

– Vi är nästan helt instängda för oss själva – det är bara några sidoentreprenörer som arbetena samordnas med, konstaterar Rune Sundström.

Att få jobba i fred är skönt, maskiner och mannar får ta den plats de behöver och arbetet utförs under normal arbetstid.

– Vi kör inga flerskift, men bråttom är det ändå, ler Greger Hallnor.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt förpackningsföretag på svenska marknaden

Nya finansieringsformer för kollektivtrafiken

Lina Olsson, Malmö universitet, arbetar med forskning om exploateringsbaserad finansiering av ny kollektivtrafik – hon presenterar ett nyligen avslutat forskningsprojekt på Kollektivtrafikdagen 13 maj.

Plus

Labelexpo: Många nyheter hos Gallus

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

Almi Invest miljoninvesterar i cancerdiagnostikbolag

Almi Invest investerar i cancerdiagnostik-bolaget Celluminova som kan öka överlevnadsgraden vid hjärnkirurgi.

Välkända varumärken toppar stöldlistan

Volvo dominerar stort bland de entreprenadmaskiner som efterlysts under 2019 i Sverige, enligt den statistik som just presenterats av Larmtjänst. Närmast därefter följer Avant och Caterpillar.

Nyhetsbrev

Andreas grymma grävare

Andreas Karlssons svarta hjulgrävare lyser upp i vintermörkret – han har låtit kreativiteten flöda och blandar friskt sånt som är smart med sånt som är roligt. – Alltid retar det nån!

Sökes: Reporter med digital inriktning

Reportern ska ingå i teamet som producerar Life Science Sweden, MedTech Magazine och Hjälpmedel.

Mer snurr i nya Dynapacvälten

Klimatsmarta matformar för mikron

Närproducerade lastare klara för värmländskt rally

Ett halvt dussin skräddarsydda och närproducerade hjullastare har just överlämnats till Rally Sweden inför den svenska deltävlingen i rally-VM som körs 13-16 februari i värmländska och norska skogar.

Husqvarna väljer Åkerströms radiostyrning

Det blir Åkerströms som får leverera radiostyrningen till Husqvarnas nya mellanstora tvåvalsvält LP9505 som nu lanseras globalt. I första skedet rör det sig om en order värd cirka 1,5 miljoner kronor.

Sidel väljer XMReality

Frukt & Grönt i papperspåse

Burktappare Årets Ölutvecklare

Härligt, härligt – men farligt, farligt

Månader av planering innebar att varje kvart var noggrant inrutad – och så strular ett redskap. En defekt hammare fick pulsen att rusa innan förarna lyssnade sig fram till lösningen.

Bergbyggarna får mycket att göra

Eleda shoppar vidare

Eleda Group växer vidare genom att förvärva samtliga aktier i Annebergs Bygg & Anläggning, som utför anläggningsarbeten i Hallands- och Göteborgsregionen.

Giftig gas läckte från massabruket - UPPDATERAD TISDAG

Vi uppdaterar när det kommer nya uppgifter.

Internationellt sprängkort kan snart vara verklighet

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Folkhälsa får eget radioprogram

Rekord på spåren

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11