23948sdkhjf

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

Obbola. Leveranstidningen Entreprenad åker till Obbola en solig dag i slutet av oktober. Här har Kaj Johanssons Åkeri etablerat sig i ett gult hus strax utanför SCA:s pappersfabrik.

Det gula huset ska dock inte stå kvar länge till.

– Vi ska riva det när vi kommit lite längre, säger Greger Hallnor, affärsområdeschef på Kajs.

Det gula huset ryker när SCA storinvesterar i sin fabrik – tanken är att en ny pappersmaskin ska öka produktionen av kraftliner från dagens 450 000 ton per år till 725 000 ton.

Investeringen görs för möta en väntad ökning på förnybara förpackningar och går loss på 7,5 miljarder kronor under fem år – den nya pappersmaskinen, som blir världens största, ska stå klar att tas i drift 2023.

Peab har fått ett av de största kontrakten, byggjätten ska leverera byggarbeten för cirka 700 miljoner kronor.

Innan de kan dundra in på fabriken måste dock Kajs göra sitt – Vännäsföretaget fick det allra första kontraktet och ska utföra de förberedande arbetena som framförallt innebär att se till att det finns en ”yttre infrastruktur” när själva fabriksbygget drar igång.

– Vi ska göra vägar och planer och dra fram VA, säger Rune Sundström, arbetsledare på projektet.

Totalt 20 000 kvadratmeter ska finnas på plats innan Peab tar över stafettpinnen: 13 000 kvadratmeter planer och 7 000 kvadratmeter väg.

Vägjobbet innebär att bygga en ny infartsväg – en 800 meter lång industriväg.

Kajs ska också förbereda för belysning, schakta för kabel, förlägga kanalisation och på andra sätt bädda för en omfattande bodetablering – när fabriksprojektet drar igång måste mängder av SCA-anställda evakueras ut i bodar.

– Vi ska förbereda för 300 baracker, men det blir nog minst lika många till, säger Rune Sundström.

Kajs kom till platsen i mitten av september, det som väntade dem då var skog och gräsbevuxen mark.

– Vi har avverkat och avtäckt, sedan har vi schaktat, terrasserat och fyllt in förstärkning, sammanfattar Rune Sundström

Företaget har fått ta sig an en stor mängd internkablar på projektet. Pappersbruket är över hundra år gammalt och det finns alltså en hel del nedlagt i backen – där finns både högspännings- och lågspänningskablar och en del är mindre roliga att komma i kontakt med.

– Det finns några kablar som vi absolut inte får vara på, kommenterar Greger Hallnor.

Kablarna är lite av fabrikens livsnerv, SCA:s representanter har förstås satt ut dem men det gäller ändå att ha ögonen på skaft.

– Det är en del försiktig grävning, säger Rune Sandström.

– Vi måste vara väldigt flexibla, tillsammans med SCA får vi lösa de situationer som uppkommer och justera insatserna efter de ändringar som behövs, säger Greger Hallnor.

10-15 man och sex maskiner jobbar på vid Obbolafabriken – fyra grävmaskiner på 15-30 ton, en hjullastare och en vält.

Kajs har också 2-4 lastbilar i arbete.

– Vi kommer att ta in ca 25 000 ton bergkross, säger Greger Hallnor.

Materialet hämtas från företagets egna täkter i Starberget och Krafshallsberget.

Schaktmassorna, totalt 15 000 kubikmeter, kommer i stora delar att återanvändas i terrasserna.

Det är ett stort jobb, men resultatet har ett utgångsdatum – planerna och vägarna ska bara finnas på plats i fem år, under projektets gång. Sedan ska området förvandlas till en industripark.

– Det spelar ingen större roll för oss – bärigheten ska vara densamma ändå, kommenterar Rune Sundström.

Vid årsskiftet ska planerna och vägen stå klara för beläggning.

– Men den får vi vänta med, vi kommer att göra återställningen före midsommar, säger Greger Hallnor.

Vid det laget har förmodligen fler aktörer rullat in på de nya stora planerna, än så länge har Kajs dock gott om utrymme på arbetsplatsen.

– Vi är nästan helt instängda för oss själva – det är bara några sidoentreprenörer som arbetena samordnas med, konstaterar Rune Sundström.

Att få jobba i fred är skönt, maskiner och mannar får ta den plats de behöver och arbetet utförs under normal arbetstid.

– Vi kör inga flerskift, men bråttom är det ändå, ler Greger Hallnor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.109