Digitala hastighetshinder testas för skogsbolag
I ett samarbete mellan SCA, Trafikverket och ett antal åkerier testas digitala hastighetshinder för ett 40-tal timmerlastbilar. Vi har tittat närmare på varför det är ett viktigt projekt.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/76568225.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2048&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1536&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=495&accessToken=2be197443d153e360b468467b9f390cecb166c2650a9a43f6aae5e2d29bb218c)
Timmerlastbil i Hällesjö, en av de orter där den nya tekniken nu ska testas under ett år. Foto: Ulrika Edlund / Trafikverket
Från och med januari och ett år framöver genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå i Jämtland och Västernorrland. Med hjälp av så kallad geofencing ska hastigheten på ett 40-tal timmerlastbilar regleras. Försök med geofencing har tidigare mest gjorts i storstadsmiljöer. Vi frågar Jan Lindgren, senior utrednings...
Vill du få åtkomst till allt?
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration