23948sdkhjf

Viktig bit i Hisingsbrons pussel framme i Göteborg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nu på morgonen anlände fartyget Meri till Göteborg med den 650 ton tunga balk som blir den första stålkonstruktionen som monteras på den nya bron över Göta älv.

Det här är en spännande vecka för oss som jobbar i projektet och en historisk vecka för Göteborg. Nu kan vi öka tempot i projektet och låta stadens nya landmärke växa fram, säger Susanne Wiberg, trafikkontorets projektledare för byggandet av Hisingsbron.

Den 650 ton tunga stålbalken som just anlänt till Göteborg är den tredje leveransen av stålsektioner som lämnat Spanien. De två första leveranserna bestod av sammanlagt 42 sidospann som sedan några veckor ligger redo i projektets arbetsområde i väntan på montering. Tvärbalken utgör den första delen i byggandet av stålkonstruktionen över älven och är därmed absolut nödvändig för det fortsatta arbetet.

Den stora stålkonstruktionen har lastats på ett fartyg i Bilbao, men avresan har fördröjts av flera höststormar i Biscayabukten. Det har även funnits en del andra nötter att knäcka inför transporten, där den stora har varit Götaälvbron.

Lasten är 44 meter hög och 18 meter bred, vilket förstås ställer krav på ett tillräckligt stort fartyg, och det är där det börjat bli bekymmersamt – inte att hitta ett tillräckligt stort fartyg, utan ett tillräckligt litet. Lösningen blev den 105 meter långa Meri som inte är mer än 19,1 meter bred.

– Det är väldigt små marginaler, så det är en säkerhetsåtgärd. Det är bara 20 centimeter mellan fartygets reling och Götaälvbrons ledverk på varje sida. Om fartyget hade varit lite bredare hade det inte kunnat passera. Vi har fått tag på ett fartyg som är tillräckligt stort för lasten och samtidigt tillräckligt litet för att kunna passera genom Götaälvbron, säger Susanne Wiberg.

Enligt planerna ska Meri passera genom Götaälvbron på morgonen fredagen den 22 november, men passagen kräver i princip helt optimala väderförhållanden.

Vi vill göra passagen när det är dagsljus. Om det är tät dimma eller mycket vind får vi avvakta tills väderförhållandena blir bättre, säger Susanne Wiberg.

Under lördagen rullas tvärbalken över från Meri med multiwheelers och placeras med millimeterprecision på brostöd nummer 16 norr om farleden och monteringen kan påbörjas.

Tvärbalken är den första pusselbiten som sätts på plats och därefter monteras sidospannen ett efter ett. Och det gäller att alla delar passar ihop i den 440 meter långa delen av bron som består av stål.

Det är stora delar som ska fogas samman med millimeterprecision och det gäller att allt stämmer när vi ska montera sista delen, så det är mycket små toleranser, säger Susanne Wiberg.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Nyhetsbrev

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143