23948sdkhjf

"Det är en helt fantastisk spont"

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Stockholm. Huvudstaden har fått ett nytt landmärke – skyskrapan Sthlm 01 står stolt söder om Söder och nästa höst ska den vara klar för inflyttning.

Läs också: Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Det 27 våningar höga kontorshuset är uppseendeväckande, tre vingar sträcks ut i varsin riktning från en kompakt kärna, den blanka fasaden med rött, blått och gyllene glas ska se annorlunda ut från alla vinklar och huset växer från foten – med 30 centimeter per våning.

Den färgglada treudden är alltså som störst 102 meter upp i luften, utsikten där uppifrån är makalös och byggnaden drar blickarna till sig. 

Det som inte märks lika tydligt är att huset står på ovanlig grund.

– Det är en helt fantastisk spont –  troligen en av Stockholms största, säger Magnus Hellsten, projektchef på Skanska Fastigheter.

Läs också: Mindre utsläpp med flygaska i betongen

När Skanska satte skopan i backen för jätteskrapan 2016 var det i ett ruffigt och lite bortglömt hörn av Hammarby Sjöstad– mellan de toppmoderna sjöstadskvarteren och de vindlande järnvägsspåren och motorvägarna.

Den gamla industrimarken var förorenad och sanerades. Därefter mötte byggarna en betydligt större utmaning.

–  Vi tänkte slå ner spont men märkte snabbt att geologin i Brunkebergsåsen med sitt blandade material var för knepig för det, säger Magnus Hellsten.

Skanska bytte taktik. Borrad spont skulle bemästra den branta och oberäkneliga åsen.

Läs också: Robotar gör armeringskorgar

– Men vi fick problem med den borrade sponten också, friktionsjorden var svår att komma ned i, säger Magnus Hellsten.

I åsen trängdes stora stenblock med betydligt finare material och Skanska, i samarbete med Skanska grundläggning, tog hjälp av geologen Matti  Kivelö på Kivelö Geoteknik AB för hitta lösningar.

–  När vi kom en bit ner i åsen borrade vi ner rör och svetsade plåtar mellan pålarna, sedan trodde vi att vi skulle kunna schakta oss ner två meter i taget, minns Magnus Hellsten.

Det gick dock inte särskilt bra. Det visade sig att materialet var så fint att det bara rann iväg.

Läs också: ”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

–  Det var som en sandstrand på vissa ställen, säger Magnus Hellsten.

Skanska fick dra ner på takten och nöja sig med mindre schakter.

– Det var nödvändigt, annars riskerade vi att det blev sättningar.

De tekniska lösningarna togs fram i nära samarbete med Stockholm stad och det slutade med att Skanska borrade rörspont ner till berget, med 4-5 hammarband som var bakåtförankrade i berget.

Läs också: Skanska renoverar amerikanskt landmärke

– Det krävs på grund av djupet, kommenterar Magnus Hellsten.

För att klara de utmaningar som uppstod på grund av det naturliga åsmaterialet har Skanska fått använda flera olika typer av borriggar för att borra ståndarrör, foderrör för linstag samt förstärkningsåtgärder på baksidan av sponten.

Företaget har också använt en speciell magnetlyft för att säkert och effektivt kunna sätta upp utfackningsplåtarna på sponten.

Fakta

  • Den permanenta sponten på Sthlm New sträcker sig längs med Hus 1 och 4.
  • Typ av spont: Permanent rörspont
  • Antal krönmeter: 155
  • Höjd: varierar från 6 till 16 meter över hela sträckan.

Källa: Skanska Grundläggning

Magnus Hellsten betraktar spontlösningen som tämligen unik, den är ovanlig även på ett annat sätt – sponten är permanent, för att hålla uppe gatan som löper längs huset.

–  Den måste vara kvar om vi alls ska kunna bygga på den här platsen, säger Magnus Hellsten.

– Det är lite fascinerande, det blir ett hålrum mellan huset och sponten.

Skyskrapan är svår att missa där den står och blänker. Den viktiga grunden får inte samma uppmärksamhet.

Skanska vill därför lyfta fram den goda grunden – som bär upp både skyskrapan och den närbelägna tunnelbaneuppgången.

– Många ser grundläggningen som ett nödvändigt ont – det gör inte vi,  vi tycker att den är riktigt häftig.

Sponten göms därför inte undan, hål/fönster har tagits upp ut mot grundläggningen i garageplanet.

– Vi kommer att belysa sponten så att den verkligen syns – den är ett konstverk i sig, säger Magnus Hellsten.

Grundläggningsarbetet upptog större delen av 2017 och vissa sektioner har sprängts fram.

–  Vi har sprängt lite, främst för tunnelbaneuppgången men vi har också sprängt fram en ficka som vi kunde ”ställa” huset på – det står både på berg och på pålar, säger Magnus Hellsten.

Station Gullmarsplans nya tunnelbaneuppgång Mårtensdal blir granne med Sthlm 01. Skanskas uppdrag är att gräva ut och gjuta betongtråget, det står klart senare i höst och tunnelbaneuppdraget lämnas då över till andra aktörer.

– Eftersom vi ska bygga ett hus ovanför ingången, började vi direkt, trots att vi inte vet exakt när hela tunnelbanan blir klar, kommenterar Magnus Hellsten.

Den färgglada treudden ses som kronjuvelen i ett större projekt – Skanska har redan byggt 360 lägenheter och två kontorshus i Hammarby Sjöstad, två kontorshus byggs just nu och ytterligare tre ska upp under de kommande åren.

Magnus Hellsten betraktar hela projektet som en utmaning.

– Det är tekniskt komplext att parallellt bygga en tunnelbaneuppgång och ett av Stockholms högsta hus på samma plats.

Logistiken har också varit intrikat – att arbeta nära Hammarby Sjöstad, kollektivknutpunkten Gullmarsplan, flera hårt belastade vägar och broar och ett antal verksamheter och byggarbetsplatser innebär ett ständigt myller av människor, cyklar, bilar, tåg, bussar och lastbilar.

–  Vi har jobbat extremt hårt med gångvägar för att skilja människor och maskiner från varandra, säger Magnus Hellsten.

Närmsta grannen har 300 in- och uttransporter per dag, här har Skanska dock sett möjligheter eftersom det handlar om en av landets största betongfabriker.

– Trots att det är vår konkurrent har vi valt att ta all betong från Heidelberg Cement – de ligger så nära att vi gjort en öppning i staketet,  nu får vi betongen rakt in på bygget!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125