23948sdkhjf

"Det är en helt fantastisk spont"

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Stockholm. Huvudstaden har fått ett nytt landmärke – skyskrapan Sthlm 01 står stolt söder om Söder och nästa höst ska den vara klar för inflyttning.

Läs också: Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Det 27 våningar höga kontorshuset är uppseendeväckande, tre vingar sträcks ut i varsin riktning från en kompakt kärna, den blanka fasaden med rött, blått och gyllene glas ska se annorlunda ut från alla vinklar och huset växer från foten – med 30 centimeter per våning.

Den färgglada treudden är alltså som störst 102 meter upp i luften, utsikten där uppifrån är makalös och byggnaden drar blickarna till sig. 

Det som inte märks lika tydligt är att huset står på ovanlig grund.

– Det är en helt fantastisk spont –  troligen en av Stockholms största, säger Magnus Hellsten, projektchef på Skanska Fastigheter.

Läs också: Mindre utsläpp med flygaska i betongen

När Skanska satte skopan i backen för jätteskrapan 2016 var det i ett ruffigt och lite bortglömt hörn av Hammarby Sjöstad– mellan de toppmoderna sjöstadskvarteren och de vindlande järnvägsspåren och motorvägarna.

Den gamla industrimarken var förorenad och sanerades. Därefter mötte byggarna en betydligt större utmaning.

–  Vi tänkte slå ner spont men märkte snabbt att geologin i Brunkebergsåsen med sitt blandade material var för knepig för det, säger Magnus Hellsten.

Skanska bytte taktik. Borrad spont skulle bemästra den branta och oberäkneliga åsen.

Läs också: Robotar gör armeringskorgar

– Men vi fick problem med den borrade sponten också, friktionsjorden var svår att komma ned i, säger Magnus Hellsten.

I åsen trängdes stora stenblock med betydligt finare material och Skanska, i samarbete med Skanska grundläggning, tog hjälp av geologen Matti  Kivelö på Kivelö Geoteknik AB för hitta lösningar.

–  När vi kom en bit ner i åsen borrade vi ner rör och svetsade plåtar mellan pålarna, sedan trodde vi att vi skulle kunna schakta oss ner två meter i taget, minns Magnus Hellsten.

Det gick dock inte särskilt bra. Det visade sig att materialet var så fint att det bara rann iväg.

Läs också: ”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

–  Det var som en sandstrand på vissa ställen, säger Magnus Hellsten.

Skanska fick dra ner på takten och nöja sig med mindre schakter.

– Det var nödvändigt, annars riskerade vi att det blev sättningar.

De tekniska lösningarna togs fram i nära samarbete med Stockholm stad och det slutade med att Skanska borrade rörspont ner till berget, med 4-5 hammarband som var bakåtförankrade i berget.

Läs också: Skanska renoverar amerikanskt landmärke

– Det krävs på grund av djupet, kommenterar Magnus Hellsten.

För att klara de utmaningar som uppstod på grund av det naturliga åsmaterialet har Skanska fått använda flera olika typer av borriggar för att borra ståndarrör, foderrör för linstag samt förstärkningsåtgärder på baksidan av sponten.

Företaget har också använt en speciell magnetlyft för att säkert och effektivt kunna sätta upp utfackningsplåtarna på sponten.

Fakta

  • Den permanenta sponten på Sthlm New sträcker sig längs med Hus 1 och 4.
  • Typ av spont: Permanent rörspont
  • Antal krönmeter: 155
  • Höjd: varierar från 6 till 16 meter över hela sträckan.

Källa: Skanska Grundläggning

Magnus Hellsten betraktar spontlösningen som tämligen unik, den är ovanlig även på ett annat sätt – sponten är permanent, för att hålla uppe gatan som löper längs huset.

–  Den måste vara kvar om vi alls ska kunna bygga på den här platsen, säger Magnus Hellsten.

– Det är lite fascinerande, det blir ett hålrum mellan huset och sponten.

Skyskrapan är svår att missa där den står och blänker. Den viktiga grunden får inte samma uppmärksamhet.

Skanska vill därför lyfta fram den goda grunden – som bär upp både skyskrapan och den närbelägna tunnelbaneuppgången.

– Många ser grundläggningen som ett nödvändigt ont – det gör inte vi,  vi tycker att den är riktigt häftig.

Sponten göms därför inte undan, hål/fönster har tagits upp ut mot grundläggningen i garageplanet.

– Vi kommer att belysa sponten så att den verkligen syns – den är ett konstverk i sig, säger Magnus Hellsten.

Grundläggningsarbetet upptog större delen av 2017 och vissa sektioner har sprängts fram.

–  Vi har sprängt lite, främst för tunnelbaneuppgången men vi har också sprängt fram en ficka som vi kunde ”ställa” huset på – det står både på berg och på pålar, säger Magnus Hellsten.

Station Gullmarsplans nya tunnelbaneuppgång Mårtensdal blir granne med Sthlm 01. Skanskas uppdrag är att gräva ut och gjuta betongtråget, det står klart senare i höst och tunnelbaneuppdraget lämnas då över till andra aktörer.

– Eftersom vi ska bygga ett hus ovanför ingången, började vi direkt, trots att vi inte vet exakt när hela tunnelbanan blir klar, kommenterar Magnus Hellsten.

Den färgglada treudden ses som kronjuvelen i ett större projekt – Skanska har redan byggt 360 lägenheter och två kontorshus i Hammarby Sjöstad, två kontorshus byggs just nu och ytterligare tre ska upp under de kommande åren.

Magnus Hellsten betraktar hela projektet som en utmaning.

– Det är tekniskt komplext att parallellt bygga en tunnelbaneuppgång och ett av Stockholms högsta hus på samma plats.

Logistiken har också varit intrikat – att arbeta nära Hammarby Sjöstad, kollektivknutpunkten Gullmarsplan, flera hårt belastade vägar och broar och ett antal verksamheter och byggarbetsplatser innebär ett ständigt myller av människor, cyklar, bilar, tåg, bussar och lastbilar.

–  Vi har jobbat extremt hårt med gångvägar för att skilja människor och maskiner från varandra, säger Magnus Hellsten.

Närmsta grannen har 300 in- och uttransporter per dag, här har Skanska dock sett möjligheter eftersom det handlar om en av landets största betongfabriker.

– Trots att det är vår konkurrent har vi valt att ta all betong från Heidelberg Cement – de ligger så nära att vi gjort en öppning i staketet,  nu får vi betongen rakt in på bygget!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk förvärv för Tokvam

Fyrhjulsdrivet designobjekt

Ett tufft utseende för kunder som inte är rädda för att synas på vägen är slagordet när Ford släpper den specialutrustade Ranger Thunder på marknaden. Att Sverige står starkt som pickup-nation framgår av att vi tilldelats ungefär 150 av totalt 4 500 som släpps i Europa.

Renta ökar certifieringstakten

Under de senaste två åren har Renta certifierat 15 depåer enligt ISO 9001 och ISO 14001. Ambitionen är att återstående depåer ska ha gått igenom certifieringsprocesserna innan årets slut.

Optimism i Cat trots stort tapp

Årets andra kvartal blev tufft för Caterpillar som redovisar en omsättning som minskade med 31 procent och ett rörelseresultat som minskade med 65 procent jämfört med samma period förra året.

Bra start i Sverige för teleskopkran

1 september förra året tog Scantruck över generalagenturen i Sverige för Sennebogens teleskopkranar. Först ut bland dessa kranar i Sverige är 613E, med 16 tons lyftkapacitet, som används vid byggandet av Veddestabron nära Stockholm.

Tysk plast- och gummimaskinindustri störtdyker

Nyhetsbrev

Mer hemmafix i coronatider

Byggmaterialhandeln har haft goda tider under årets sex första månader. I synnerhet har det coronapräglade andra kvartalet visat en kraftig försäljningsökning.

Bristande beredskap inför översvämningar

Europa har drabbats av ett flertal omfattande översvämningar de senaste 30 åren. Nu har forskare vid 42 europeiska universitet tillsammans slagit fast att perioden faktiskt är exceptionell, även vid en jämförelse som sträcker sig 500 år bakåt i tiden.

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Ny VD

Ny hos Eneroth

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.455