23948sdkhjf

Mr Bomag is back in business

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är ungefär 25 år sedan Stefan Åkerström blev Mr Bomag med den svenska asfaltbranschen. De svenska generalagenterna för den tyska tillverkaren har kommit och gått, men Mr Bomag har bestått. Nu är han tillbaka som stöd för Söderberg & Haak som tar över Bomag-agenturen vid årsskiftet.

Det slog ner som något av en bomb i den svenska entreprenadbranschen när Söderberg & Haak i våras meddelade att företaget skulle ersätta Stig Machine som generalagent för tyska Bomag. Att företaget därefter knutit till sig Stefan Åkerström för att säkerställa en framgångsrik offensiv på den svenska marknaden är betydligt mindre överraskande. De 50 års erfarenhet av maskinbranschen, vägbyggnad, försäljning och eftermarknad som Stefan Åkerström har med sig i bagaget är hårdvara i många sammanhang. Kunskap om Bomags produkter, tillverkare och kunder gör inte saken sämre.

Efter 25 års anläggningsarbete på N P Lundh, huvudsakligen inom asfalt och brobyggnad, blev det fyra år med försäljning av byggnadsställning på Haki i Sibbhult innan Stefan Åkerström kom i kontakt med Bomag via SMA 1993. Resan tillsammans med den tyska tillverkaren fortsatte med Eliasson Maskin och Stig Machine fram till 2010. Efter ett uppehåll på närmare tio år är det nu dags igen i och med uppdraget för Söderberg & Haak.

Nu fick jag chansen att ännu en gång jobba med Bomag. Det känns bra, jag kan inte neka till att vara Bomag-frälst, säger Stefan Åkerström.

Bomag har en stark ställning hos svenska maskinentreprenörer, men Stefan Åkerström är övertygad om att positionen kan stärkas ytterligare med den nya generalagentens breda nät av service och support i ryggen.

Läs också: Säkrare fräsning med jonisering

– Det är imponerande att se engagemanget och satsningen som görs nu för att utbilda bland annat den tekniska supporten. Vältarna är inget problem, men asfaltutläggarna och fräsarna är rätt komplicerade och det är viktigt att det finns kompetens på plats när vi står som ensamt ansvariga efter årsskiftet, säger Stefan Åkerström.

Branschen fick en tidig hint om vad som väntade på höstens Entreprenad Live på Ring Knutstorp då en del av produktutbudet visades fram.

Intresset för Bomag är stort och många av de tyngsta maskinbeställningarna för vägbyggnad sker under hösten, så det är fullt upp nu, säger Stefan Åkerström, som så här långt ägnat en stor del av arbetstiden till att återuppta förbindelsen med gamla kontakter och till att besvara frågor om maskinerna och inte minst att svara på anbud.

Av tradition är det företagets kompakteringsutrustning som rönt mest intresse i Sverige, men Stefan Åkerström ser en stor potential även i asfaltutläggarna och inte minst i asfaltfräsarna.

– Vi har fått så många förfrågningar om asfaltfräsarna att vi ordnar en demonstration i Skåne i november.

Det intresse som visas av branschen har flera förklaringar. Bland annat lyfter han fram att den tyska tillverkaren ligger i framkant, både tekniskt och miljömässigt. Ett exempel är företagets lösning för att begränsa dammspridning. Exempelvis ska den valda inkapslingen tillsammans med fläktsystem och filter göra att omkring 80 procent av kvartsdammet inte sprids i omgivningen vid kallfräsning. Därutöver ska förstås fräsarnas motorer leva upp till miljökraven enligt Steg IV.

Men han betonar att det även finns andra aspekter som tilltalar svenska kunder.

En är att marknaden för fräsar i dag domineras av ett fåtal leverantörer och att det anses uppfriskande om konkurrensen mellan olika märken kan öka. Bomag har därför en viktig roll att spela för en sundare maskinmarknad inom detta segment, säger Stefan Åkerström.

Den asfaltfräs som kommer till demon är en BM 1000/35. Siffrorna i modellnamnet avslöjar att den fräser en meter brett med maxdjup på 35 millimeter. Enligt Stefan Åkerström ger maskinen större kraft och fräser djupare än vad jämförbara modeller presterar.

Motorn är på 350 hästkrafter och levererar 1 400 Nm kraft till frästrumman. Trumman har variabel hastighet, som kan anpassas efter förhållandena. Det innebär i all enkelhet att materialets hårdhet avgör hur mycket effekt som levereras.

Dessutom lägger han gärna till egenskaper som hög transporthastighet, enkelt utbyte av tänder, kraftiga bandplattor, och möjligheten att anpassa förarhytten för såväl stående som sittande körning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Nyhetsbrev

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153