23948sdkhjf

Mr Bomag is back in business

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är ungefär 25 år sedan Stefan Åkerström blev Mr Bomag med den svenska asfaltbranschen. De svenska generalagenterna för den tyska tillverkaren har kommit och gått, men Mr Bomag har bestått. Nu är han tillbaka som stöd för Söderberg & Haak som tar över Bomag-agenturen vid årsskiftet.

Det slog ner som något av en bomb i den svenska entreprenadbranschen när Söderberg & Haak i våras meddelade att företaget skulle ersätta Stig Machine som generalagent för tyska Bomag. Att företaget därefter knutit till sig Stefan Åkerström för att säkerställa en framgångsrik offensiv på den svenska marknaden är betydligt mindre överraskande. De 50 års erfarenhet av maskinbranschen, vägbyggnad, försäljning och eftermarknad som Stefan Åkerström har med sig i bagaget är hårdvara i många sammanhang. Kunskap om Bomags produkter, tillverkare och kunder gör inte saken sämre.

Efter 25 års anläggningsarbete på N P Lundh, huvudsakligen inom asfalt och brobyggnad, blev det fyra år med försäljning av byggnadsställning på Haki i Sibbhult innan Stefan Åkerström kom i kontakt med Bomag via SMA 1993. Resan tillsammans med den tyska tillverkaren fortsatte med Eliasson Maskin och Stig Machine fram till 2010. Efter ett uppehåll på närmare tio år är det nu dags igen i och med uppdraget för Söderberg & Haak.

Nu fick jag chansen att ännu en gång jobba med Bomag. Det känns bra, jag kan inte neka till att vara Bomag-frälst, säger Stefan Åkerström.

Bomag har en stark ställning hos svenska maskinentreprenörer, men Stefan Åkerström är övertygad om att positionen kan stärkas ytterligare med den nya generalagentens breda nät av service och support i ryggen.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

– Det är imponerande att se engagemanget och satsningen som görs nu för att utbilda bland annat den tekniska supporten. Vältarna är inget problem, men asfaltutläggarna och fräsarna är rätt komplicerade och det är viktigt att det finns kompetens på plats när vi står som ensamt ansvariga efter årsskiftet, säger Stefan Åkerström.

Branschen fick en tidig hint om vad som väntade på höstens Entreprenad Live på Ring Knutstorp då en del av produktutbudet visades fram.

Intresset för Bomag är stort och många av de tyngsta maskinbeställningarna för vägbyggnad sker under hösten, så det är fullt upp nu, säger Stefan Åkerström, som så här långt ägnat en stor del av arbetstiden till att återuppta förbindelsen med gamla kontakter och till att besvara frågor om maskinerna och inte minst att svara på anbud.

Av tradition är det företagets kompakteringsutrustning som rönt mest intresse i Sverige, men Stefan Åkerström ser en stor potential även i asfaltutläggarna och inte minst i asfaltfräsarna.

– Vi har fått så många förfrågningar om asfaltfräsarna att vi ordnar en demonstration i Skåne i november.

Det intresse som visas av branschen har flera förklaringar. Bland annat lyfter han fram att den tyska tillverkaren ligger i framkant, både tekniskt och miljömässigt. Ett exempel är företagets lösning för att begränsa dammspridning. Exempelvis ska den valda inkapslingen tillsammans med fläktsystem och filter göra att omkring 80 procent av kvartsdammet inte sprids i omgivningen vid kallfräsning. Därutöver ska förstås fräsarnas motorer leva upp till miljökraven enligt Steg IV.

Men han betonar att det även finns andra aspekter som tilltalar svenska kunder.

En är att marknaden för fräsar i dag domineras av ett fåtal leverantörer och att det anses uppfriskande om konkurrensen mellan olika märken kan öka. Bomag har därför en viktig roll att spela för en sundare maskinmarknad inom detta segment, säger Stefan Åkerström.

Den asfaltfräs som kommer till demon är en BM 1000/35. Siffrorna i modellnamnet avslöjar att den fräser en meter brett med maxdjup på 35 millimeter. Enligt Stefan Åkerström ger maskinen större kraft och fräser djupare än vad jämförbara modeller presterar.

Motorn är på 350 hästkrafter och levererar 1 400 Nm kraft till frästrumman. Trumman har variabel hastighet, som kan anpassas efter förhållandena. Det innebär i all enkelhet att materialets hårdhet avgör hur mycket effekt som levereras.

Dessutom lägger han gärna till egenskaper som hög transporthastighet, enkelt utbyte av tänder, kraftiga bandplattor, och möjligheten att anpassa förarhytten för såväl stående som sittande körning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svevia bäddar i Lidköping

Grells: ”Betala inte tillbaka!”

Researrangörer och resebyråer är nu Svarte-Petter i coronakrisen – Göran Grell, RK Travel Group ger tuffa råd som branschens alla aktörer måste följa för att överleva.

Körkort krävs inom kort för drönare

Ålderskrav och registrerade ansvariga operatörer är vad som gäller efter halvårsskiftet, enligt nya EU-regler.

Sweco syr in kostymen

Pilotprojekt i gamla gruvor

Scantruck ser ljuset bortom corona

Det kommer en tid även efter corona. För att stå fullt rustade när den tiden kommer förstärker Scantruck nu personalstyrkan med tre fältmekaniker och en säljare.

Nyhetsbrev

Känsligt uppdrag i Luleå

Vodka tillverkad av koldioxid prisas

Sweco stöttar Nyköping

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Chef för Packaging Solutions

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.438