23948sdkhjf

Mr Bomag is back in business

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är ungefär 25 år sedan Stefan Åkerström blev Mr Bomag med den svenska asfaltbranschen. De svenska generalagenterna för den tyska tillverkaren har kommit och gått, men Mr Bomag har bestått. Nu är han tillbaka som stöd för Söderberg & Haak som tar över Bomag-agenturen vid årsskiftet.

Det slog ner som något av en bomb i den svenska entreprenadbranschen när Söderberg & Haak i våras meddelade att företaget skulle ersätta Stig Machine som generalagent för tyska Bomag. Att företaget därefter knutit till sig Stefan Åkerström för att säkerställa en framgångsrik offensiv på den svenska marknaden är betydligt mindre överraskande. De 50 års erfarenhet av maskinbranschen, vägbyggnad, försäljning och eftermarknad som Stefan Åkerström har med sig i bagaget är hårdvara i många sammanhang. Kunskap om Bomags produkter, tillverkare och kunder gör inte saken sämre.

Efter 25 års anläggningsarbete på N P Lundh, huvudsakligen inom asfalt och brobyggnad, blev det fyra år med försäljning av byggnadsställning på Haki i Sibbhult innan Stefan Åkerström kom i kontakt med Bomag via SMA 1993. Resan tillsammans med den tyska tillverkaren fortsatte med Eliasson Maskin och Stig Machine fram till 2010. Efter ett uppehåll på närmare tio år är det nu dags igen i och med uppdraget för Söderberg & Haak.

Nu fick jag chansen att ännu en gång jobba med Bomag. Det känns bra, jag kan inte neka till att vara Bomag-frälst, säger Stefan Åkerström.

Bomag har en stark ställning hos svenska maskinentreprenörer, men Stefan Åkerström är övertygad om att positionen kan stärkas ytterligare med den nya generalagentens breda nät av service och support i ryggen.

Läs också: Bomags framtidsvisioner

– Det är imponerande att se engagemanget och satsningen som görs nu för att utbilda bland annat den tekniska supporten. Vältarna är inget problem, men asfaltutläggarna och fräsarna är rätt komplicerade och det är viktigt att det finns kompetens på plats när vi står som ensamt ansvariga efter årsskiftet, säger Stefan Åkerström.

Branschen fick en tidig hint om vad som väntade på höstens Entreprenad Live på Ring Knutstorp då en del av produktutbudet visades fram.

Intresset för Bomag är stort och många av de tyngsta maskinbeställningarna för vägbyggnad sker under hösten, så det är fullt upp nu, säger Stefan Åkerström, som så här långt ägnat en stor del av arbetstiden till att återuppta förbindelsen med gamla kontakter och till att besvara frågor om maskinerna och inte minst att svara på anbud.

Av tradition är det företagets kompakteringsutrustning som rönt mest intresse i Sverige, men Stefan Åkerström ser en stor potential även i asfaltutläggarna och inte minst i asfaltfräsarna.

– Vi har fått så många förfrågningar om asfaltfräsarna att vi ordnar en demonstration i Skåne i november.

Det intresse som visas av branschen har flera förklaringar. Bland annat lyfter han fram att den tyska tillverkaren ligger i framkant, både tekniskt och miljömässigt. Ett exempel är företagets lösning för att begränsa dammspridning. Exempelvis ska den valda inkapslingen tillsammans med fläktsystem och filter göra att omkring 80 procent av kvartsdammet inte sprids i omgivningen vid kallfräsning. Därutöver ska förstås fräsarnas motorer leva upp till miljökraven enligt Steg IV.

Men han betonar att det även finns andra aspekter som tilltalar svenska kunder.

En är att marknaden för fräsar i dag domineras av ett fåtal leverantörer och att det anses uppfriskande om konkurrensen mellan olika märken kan öka. Bomag har därför en viktig roll att spela för en sundare maskinmarknad inom detta segment, säger Stefan Åkerström.

Den asfaltfräs som kommer till demon är en BM 1000/35. Siffrorna i modellnamnet avslöjar att den fräser en meter brett med maxdjup på 35 millimeter. Enligt Stefan Åkerström ger maskinen större kraft och fräser djupare än vad jämförbara modeller presterar.

Motorn är på 350 hästkrafter och levererar 1 400 Nm kraft till frästrumman. Trumman har variabel hastighet, som kan anpassas efter förhållandena. Det innebär i all enkelhet att materialets hårdhet avgör hur mycket effekt som levereras.

Dessutom lägger han gärna till egenskaper som hög transporthastighet, enkelt utbyte av tänder, kraftiga bandplattor, och möjligheten att anpassa förarhytten för såväl stående som sittande körning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Nyhetsbrev

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147