23948sdkhjf

Mr Bomag is back in business

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är ungefär 25 år sedan Stefan Åkerström blev Mr Bomag med den svenska asfaltbranschen. De svenska generalagenterna för den tyska tillverkaren har kommit och gått, men Mr Bomag har bestått. Nu är han tillbaka som stöd för Söderberg & Haak som tar över Bomag-agenturen vid årsskiftet.

Det slog ner som något av en bomb i den svenska entreprenadbranschen när Söderberg & Haak i våras meddelade att företaget skulle ersätta Stig Machine som generalagent för tyska Bomag. Att företaget därefter knutit till sig Stefan Åkerström för att säkerställa en framgångsrik offensiv på den svenska marknaden är betydligt mindre överraskande. De 50 års erfarenhet av maskinbranschen, vägbyggnad, försäljning och eftermarknad som Stefan Åkerström har med sig i bagaget är hårdvara i många sammanhang. Kunskap om Bomags produkter, tillverkare och kunder gör inte saken sämre.

Efter 25 års anläggningsarbete på N P Lundh, huvudsakligen inom asfalt och brobyggnad, blev det fyra år med försäljning av byggnadsställning på Haki i Sibbhult innan Stefan Åkerström kom i kontakt med Bomag via SMA 1993. Resan tillsammans med den tyska tillverkaren fortsatte med Eliasson Maskin och Stig Machine fram till 2010. Efter ett uppehåll på närmare tio år är det nu dags igen i och med uppdraget för Söderberg & Haak.

Nu fick jag chansen att ännu en gång jobba med Bomag. Det känns bra, jag kan inte neka till att vara Bomag-frälst, säger Stefan Åkerström.

Bomag har en stark ställning hos svenska maskinentreprenörer, men Stefan Åkerström är övertygad om att positionen kan stärkas ytterligare med den nya generalagentens breda nät av service och support i ryggen.

Läs också: Han blir produktchef för Bomag i Sverige

– Det är imponerande att se engagemanget och satsningen som görs nu för att utbilda bland annat den tekniska supporten. Vältarna är inget problem, men asfaltutläggarna och fräsarna är rätt komplicerade och det är viktigt att det finns kompetens på plats när vi står som ensamt ansvariga efter årsskiftet, säger Stefan Åkerström.

Branschen fick en tidig hint om vad som väntade på höstens Entreprenad Live på Ring Knutstorp då en del av produktutbudet visades fram.

Intresset för Bomag är stort och många av de tyngsta maskinbeställningarna för vägbyggnad sker under hösten, så det är fullt upp nu, säger Stefan Åkerström, som så här långt ägnat en stor del av arbetstiden till att återuppta förbindelsen med gamla kontakter och till att besvara frågor om maskinerna och inte minst att svara på anbud.

Av tradition är det företagets kompakteringsutrustning som rönt mest intresse i Sverige, men Stefan Åkerström ser en stor potential även i asfaltutläggarna och inte minst i asfaltfräsarna.

– Vi har fått så många förfrågningar om asfaltfräsarna att vi ordnar en demonstration i Skåne i november.

Det intresse som visas av branschen har flera förklaringar. Bland annat lyfter han fram att den tyska tillverkaren ligger i framkant, både tekniskt och miljömässigt. Ett exempel är företagets lösning för att begränsa dammspridning. Exempelvis ska den valda inkapslingen tillsammans med fläktsystem och filter göra att omkring 80 procent av kvartsdammet inte sprids i omgivningen vid kallfräsning. Därutöver ska förstås fräsarnas motorer leva upp till miljökraven enligt Steg IV.

Men han betonar att det även finns andra aspekter som tilltalar svenska kunder.

En är att marknaden för fräsar i dag domineras av ett fåtal leverantörer och att det anses uppfriskande om konkurrensen mellan olika märken kan öka. Bomag har därför en viktig roll att spela för en sundare maskinmarknad inom detta segment, säger Stefan Åkerström.

Den asfaltfräs som kommer till demon är en BM 1000/35. Siffrorna i modellnamnet avslöjar att den fräser en meter brett med maxdjup på 35 millimeter. Enligt Stefan Åkerström ger maskinen större kraft och fräser djupare än vad jämförbara modeller presterar.

Motorn är på 350 hästkrafter och levererar 1 400 Nm kraft till frästrumman. Trumman har variabel hastighet, som kan anpassas efter förhållandena. Det innebär i all enkelhet att materialets hårdhet avgör hur mycket effekt som levereras.

Dessutom lägger han gärna till egenskaper som hög transporthastighet, enkelt utbyte av tänder, kraftiga bandplattor, och möjligheten att anpassa förarhytten för såväl stående som sittande körning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109