23948sdkhjf

Transporter av litiumjonbatterier klarar inte reglerna

| Av redaktionen | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Många litiumjonbatterier transporteras utan att regelverken för det följs. Trots incidenter som skett med dessa typer av batterier tror vissa fortfarande att de inte är farliga anser Patrick Björkman, säkerhetsrådgivare och farligt gods-specialist på DGM Sverige.

Det transporteras många ton litiumjonbatterier i Sverige och merparten av dem transporteras korrekt, enligt allt tuffare regler som införts. Men det finns ett stort mörkertal, och uppskattningsvis är det runt 15 procent av alla transporter med batterierna som inte uppfyller kraven.

Läs också: Småländskt batteriföretag expanderar

– Det kan handla om att transporterna saknar rätt dokumentation eller är packat på fel sätt för att uppfylla kraven i regelverken ADR, RID, IMDG-Koden & IATA-DGR, Ofta beror det på ren okunskap, säger Patrick Björkman, på DGM Sverige AB, som ingår i DGM-koncernen, en stor totalleverantör av tjänster och produkter inom farligt gods världen över.

Vanligen är det mindre teknikföretag som inte har tillräcklig kunskap om att batterierna är klassificerade som farligt gods och därmed hårt reglerade enligt regelverken. Ett exempel är om ett företag ska frakta bärbara datorer och packar ner datorerna i vanliga lådor som sedan skickas med budfirma.

– Då uppstår en professionell frakt som inte klarar reglerna, eftersom transportören inte vet vad som finns i lasten, säger Patrick Björkman.

DGM erbjuder rådgivning, utbildning och produkter för hantering av farligt gods, men kan också bistå kunder att packa, dokumentera och stå som avsändare för transporter. Tio av företagets 25 anställda arbetar aktivt som säkerhetsrådgivare inom farligt gods.

– Min uppgift är att gentemot kundens ledning och MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) se till att kunden följer Lagen om transport av farligt gods och även andra närliggande lagar som exempelvis Miljöbalken, Lagen om brandfarlig explosiv vara och även Arbetsmiljölagen, säger Patrick Björkman.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Anmälan till Busstorget har öppnat!

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Nyhetsbrev

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129