23948sdkhjf

Bomags framtidsvisioner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

El, hybrid och gas står på menyn när Bomag gör sig redo att motsvara nya miljökrav. Maskinerna i sig är dock bara en del av lösningen.

Boppard. Söderberg & Haag börjar med ett urval mindre vältar och vibroplattor när de tar över som svensk generalagent för tyska Bomag vid årsskiftet.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

När de blivit varma i kläderna kan det bli aktuellt att ta in fler typer av maskiner och då finns en hel del att välja på – Bomag har en diger produktportfölj med cirka 250 olika produkter, här finns allt från minimala stampar till gigantiska kompaktorer.

Bomag, som sedan 2004 ingår i Fayat Group, har drygt 60 år på nacken. 1957 tog företaget sina första stapplande steg vid Rhens strand i lilla Boppard.

I dag omsätter Bomag (Boppard Maschinenbau Gesellschaft) cirka 830 miljoner euro och företaget har 400 återförsäljare och fem globala fabriker (i Tyskland, Italien, Kina, USA, Brasilien).

Företaget ser tillbaka på flera års stark ekonomisk tillväxt, 2019 ser dock ut att bli något sämre, Bomag räknar med fem procent minskad omsättning och 2020 antas bli en ”mixed bag” där till exempel Asien backar medan Europa är en hyfsat stabil marknad.

Läs också: Han blir produktchef för Bomag i Sverige

–  Det är inte första gången Bomag ser att den globala ekonomin vacklar, vi har funnits i 60 år och klarat det förut, sade Jonathan Stringham under företagets Innovation Days i september.

Han har titeln vice President Marketing, Business Development & Digitalization och betonade att tillbakagången inte påverkar företagets vilja att satsa.

–  Vi fortsätter att investera – vi bygger en ny stor fabrik i Kina och fortsätter att investera i produkter och teknologi.

Flera trender driver utvecklingen framåt.

Läs också: Han ska lyfta försäljningen

Nya miljölagar styr till exempel tillverkarna i en mer fossilfri riktning. Att ersätta dieselmotorer med elmotorer är ett sätt att komma dithän, men el fungerar inte överallt, konstaterar Bomag.

Företaget satsar därför också på till exempel hybrider och gasdrivna maskiner.

– Det finns ett intresse för till exempel LPG-drivna läggare, sade Jonathan Stringham.

Det är dock inte bara motorvalet som kan påverka utsläppen. Olika maskinstyrningssystem kan effektivisera arbetet så att bränsleförbrukningen minskar, att se över logistiken på en arbetsplats kan också spara bränsle och därmed även utsläpp, uppgav Jonathan Stringham.

Läs också: Säkrare fräsning med jonisering

– Det finns en stor potential i arbetsplatslogistiken – har jag rätt antal maskiner? Hur ser flödet ut?

Han konstaterade att maskinerna egentligen inte behöver optimeras mera – det är i stället arbetsplatsen som behöver styras upp, till exempel med hjälp av digitala system, BIM med mera.

På vårens Bauma visade Bomag sin Robomac, en autonom/fjärrstyrd vält som i dagsläget ska betraktas som en framtidsvision.

Robomac på Innovation Days 2019

Läs också: Mr Bomag is back in business

Arbetet med Robomac har dock lett till kunskap som kommer till nytta redan nu, förklarar Bomag.

Företaget lyfter också fram sitt Bomap och Asphalt pro som exempel på hur olika system kan hjälpa föraren att göra ett bättre jobb.

Bomap är ett GPS-baserat system som tar kompaktionsdata och skickar den rakt upp i molnet – information om till exempel asfaltens temperatur, trummans frekvens och maskinens hastighet visas i realtid.

Dessa fakta ska leda till att arbetet utförs korrekt men också snabbare, med mindre bränsleförbrukning och mindre slitage.

Arbetet dokumenteras också för framtiden. Bomag konstaterar att när vägar som byggs för att hålla i 30 år måste renoveras efter tre, är det viktigt att lista ut vad som gått fel och då behövs detaljerad information om asfalteringen.

Asphalt pro är ett planeringsverktyg som ska göra det möjligt att simulera projektet i förväg och sedan följa en kontrollerad plan. Arbetet kan också följas i realtid och justeras direkt om det behövs. Systemet ska också ge en fullständig dokumentation över arbetet.

Enligt Bomag är system av det här slaget ett sätt att effektivisera arbetet, men också ett sätt att locka nya förare. Orutinerade personer ska få det stöd som behövs, processen ska också bli säkrare.

Bomag lyfter också behovet av utbildning. Kraven har ökat och dagens avancerade maskiner och system behöver förare med rätt kompetens.

Bomag har därför byggt ett nytt utbildningscenter i Boppard, nya anläggningar finns också i USA och i Kina.

–  Här ska vi kunna utbilda förare så att de kan använda systemen.

Läs mer här om hur Söderberg & Haak, Bomags nya generalagent, tänker ge konkurrenterna en match.

Här kan du läsa om vilka produkter som är tänkta för den svenska marknaden.

Mer om: Bomag
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Corona-viruset ställer in Luxe Pack

Nyhetsbrev

Stålkoncernen anställer 1000

Jordens inre processer ska hetta upp Malmö

Först med pappersomslag

Garant plastbantar 20 ton

Entreprenör klar för norrländska asfaltjobb

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109