23948sdkhjf

Bomags framtidsvisioner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

El, hybrid och gas står på menyn när Bomag gör sig redo att motsvara nya miljökrav. Maskinerna i sig är dock bara en del av lösningen.

Boppard. Söderberg & Haag börjar med ett urval mindre vältar och vibroplattor när de tar över som svensk generalagent för tyska Bomag vid årsskiftet.

Läs också: Mr Bomag is back in business

När de blivit varma i kläderna kan det bli aktuellt att ta in fler typer av maskiner och då finns en hel del att välja på – Bomag har en diger produktportfölj med cirka 250 olika produkter, här finns allt från minimala stampar till gigantiska kompaktorer.

Bomag, som sedan 2004 ingår i Fayat Group, har drygt 60 år på nacken. 1957 tog företaget sina första stapplande steg vid Rhens strand i lilla Boppard.

I dag omsätter Bomag (Boppard Maschinenbau Gesellschaft) cirka 830 miljoner euro och företaget har 400 återförsäljare och fem globala fabriker (i Tyskland, Italien, Kina, USA, Brasilien).

Företaget ser tillbaka på flera års stark ekonomisk tillväxt, 2019 ser dock ut att bli något sämre, Bomag räknar med fem procent minskad omsättning och 2020 antas bli en ”mixed bag” där till exempel Asien backar medan Europa är en hyfsat stabil marknad.

Läs också: Söderberg & Haak satsar på storsäljarna

–  Det är inte första gången Bomag ser att den globala ekonomin vacklar, vi har funnits i 60 år och klarat det förut, sade Jonathan Stringham under företagets Innovation Days i september.

Han har titeln vice President Marketing, Business Development & Digitalization och betonade att tillbakagången inte påverkar företagets vilja att satsa.

–  Vi fortsätter att investera – vi bygger en ny stor fabrik i Kina och fortsätter att investera i produkter och teknologi.

Flera trender driver utvecklingen framåt.

Läs också: ”Vi ska ge konkurrenterna en match”

Nya miljölagar styr till exempel tillverkarna i en mer fossilfri riktning. Att ersätta dieselmotorer med elmotorer är ett sätt att komma dithän, men el fungerar inte överallt, konstaterar Bomag.

Företaget satsar därför också på till exempel hybrider och gasdrivna maskiner.

– Det finns ett intresse för till exempel LPG-drivna läggare, sade Jonathan Stringham.

Det är dock inte bara motorvalet som kan påverka utsläppen. Olika maskinstyrningssystem kan effektivisera arbetet så att bränsleförbrukningen minskar, att se över logistiken på en arbetsplats kan också spara bränsle och därmed även utsläpp, uppgav Jonathan Stringham.

Läs också: Ökat intresse för Komatsu i Värmland

– Det finns en stor potential i arbetsplatslogistiken – har jag rätt antal maskiner? Hur ser flödet ut?

Han konstaterade att maskinerna egentligen inte behöver optimeras mera – det är i stället arbetsplatsen som behöver styras upp, till exempel med hjälp av digitala system, BIM med mera.

På vårens Bauma visade Bomag sin Robomac, en autonom/fjärrstyrd vält som i dagsläget ska betraktas som en framtidsvision.

Robomac på Innovation Days 2019

Läs också: Söderberg & Haak på offensiven

Arbetet med Robomac har dock lett till kunskap som kommer till nytta redan nu, förklarar Bomag.

Företaget lyfter också fram sitt Bomap och Asphalt pro som exempel på hur olika system kan hjälpa föraren att göra ett bättre jobb.

Bomap är ett GPS-baserat system som tar kompaktionsdata och skickar den rakt upp i molnet – information om till exempel asfaltens temperatur, trummans frekvens och maskinens hastighet visas i realtid.

Dessa fakta ska leda till att arbetet utförs korrekt men också snabbare, med mindre bränsleförbrukning och mindre slitage.

Arbetet dokumenteras också för framtiden. Bomag konstaterar att när vägar som byggs för att hålla i 30 år måste renoveras efter tre, är det viktigt att lista ut vad som gått fel och då behövs detaljerad information om asfalteringen.

Asphalt pro är ett planeringsverktyg som ska göra det möjligt att simulera projektet i förväg och sedan följa en kontrollerad plan. Arbetet kan också följas i realtid och justeras direkt om det behövs. Systemet ska också ge en fullständig dokumentation över arbetet.

Enligt Bomag är system av det här slaget ett sätt att effektivisera arbetet, men också ett sätt att locka nya förare. Orutinerade personer ska få det stöd som behövs, processen ska också bli säkrare.

Bomag lyfter också behovet av utbildning. Kraven har ökat och dagens avancerade maskiner och system behöver förare med rätt kompetens.

Bomag har därför byggt ett nytt utbildningscenter i Boppard, nya anläggningar finns också i USA och i Kina.

–  Här ska vi kunna utbilda förare så att de kan använda systemen.

Läs mer här om hur Söderberg & Haak, Bomags nya generalagent, tänker ge konkurrenterna en match.

Här kan du läsa om vilka produkter som är tänkta för den svenska marknaden.

Mer om: Bomag
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Nyhetsbrev

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126