23948sdkhjf

Söderberg & Haak satsar på storsäljarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Bomags nya svenska generalagent börjar med de välkända modellerna – tar främst in mindre vältar och vibroplattor.

Boppard. Vid årsskiftet tar Söderberg & Haag över som svensk generalagent för tyska Bomag.

Läs också: Mr Bomag is back in business

Företaget avser att fortsätta i de redan intrampade spåren när det gäller vilka maskiner de tar in, det blir främst de mindre vältarna och vibroplattorna, och då framförallt de etablerade storsäljarna.

– Det är rimligt att vi håller oss till det under det första året, sen får vi känna oss fram – vi kan komplettera efterhand, om efterfrågan finns, säger vd Jonas Jaenecke.

Bomag har ett minst sagt stort vältprogram och nya svenska generalagenten Söderberg & Haak har fått tänka till innan de lagt sin första beställning.

När det gäller asfaltvältar har valet fallit på tandemvältarna 80 (1 550 kg), 100 (1 700 kg), 120 (2 700 kg), 154 (7 200 kg) och 174 (9 100 kg)

Läs också: Bomags framtidsvisioner

– Det är typiska hyresmaskiner, kommenterar Jonas Jaenecke, vd på Söderberg & Haak.

154 och 174 är pivotstyrda.

–  De kan gå i radien på kurvorna, man kan också förskjuta valsarna så att de går bredare, kommenterar Jonas Jaenecke.

Bomags vältar arbetar med oscillation. Det innebär att trycket inte bara riktas nedåt.

Läs också: ”Vi ska ge konkurrenterna en match”

– Det blir en större packningseffekt och mindre arbete, säger Jonas Jaenecke.

Tekniken kommer väl till pass också vid känsliga uppdrag, fortsätter han.

– Det är bra till exempel nära väggar –  har man mycket kraft neråt kan det ge sprickor i husgrunden, 

Fyra jordpackningsvältar är också på väg norrut, Bomag 177 (6 700 kg), 213 (12 600 kg), 216 (16 000 kg) och 219 (19 000 kg).

Läs också: Söderberg & Haak gör det igen

Läggarna har inte letat sig in på listan ännu.

–  Vi har inte beställt någon ännu, där måste vi prata lite med kunderna för att se vilka modeller som de ser som mest gångbara, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in den radiostyrda rörgravsvälten Bomag 8500.

1,6-tonnaren  är försedd med flera säkerhetssystem, till exempel obstacle detection som innebär maskinen stannar automatiskt om den uppfattar ett hinder.

Läs också: Ökat intresse för Komatsu i Värmland

Söderberg & Haak lyfter också fram att den är stabilt byggd och tål tuffa tag. Den ska också vara lätt att serva – det ska vara enkelt att komma åt alla vitala delar.

– Den är tänkt främst för uthyrningsfirmorna, säger Jonas Jaenecke.

Ett antal stampar ingår i Söderberg& Haaks första Bomagbeställning.

– BT60 är en robust maskin som är enkel att använda –  till och med  jag kan byta luftfilter på en sån här maskin, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak ser 58-kilosstampen BT60 som en storsäljare.

– Det kommer att bli en volymprodukt för oss.

Inte minst i södra Sverige finns det en väl utvecklad marknad för mindre stampar, förklarar han.

– Det är framförallt mindre uthyrare, men också mindre entreprenörer som använder dem vid vägbyggen.

Söderberg & Haak planerar också att ta in ett gäng vibrationsplattor. Single directionplattorna finns i olika storlekar, Söderberg & Haak lyfter till exempel fram minstingen 1030, på 47 kg.

– Den är bra i trånga utrymmen, till exempel nära en husvägg, den kan också knixa sig runt brunnar, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak valt att ta in ett antal single direction plattor, som alltså rör sig bara åt ett håll. Förutom 1030 finns också 1845, 1240 och 2050.

Plattorna finns med standardhandtag eller med vibrationshämmande handtag.

– Vi kommer att erbjuda de avvibrerade handtagen på alla modeller, utom den allra minsta, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in vibrationsplattor med reverse direction, det rör sig alltså i flera riktningar.

– Vi tar in modellerna 250-6065, från 135 till 460 kg, säger Jonas Jaenecke.

Läs mer här om hur Söderberg & Haak, Bomags nya generalagent, tänker ge konkurrenterna en match.

Här kan du läsa mer om Bomags framtidsvisioner.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Nyhetsbrev

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19