23948sdkhjf

Söderberg & Haak satsar på storsäljarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Bomags nya svenska generalagent börjar med de välkända modellerna – tar främst in mindre vältar och vibroplattor.

Boppard. Vid årsskiftet tar Söderberg & Haag över som svensk generalagent för tyska Bomag.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

Företaget avser att fortsätta i de redan intrampade spåren när det gäller vilka maskiner de tar in, det blir främst de mindre vältarna och vibroplattorna, och då framförallt de etablerade storsäljarna.

– Det är rimligt att vi håller oss till det under det första året, sen får vi känna oss fram – vi kan komplettera efterhand, om efterfrågan finns, säger vd Jonas Jaenecke.

Bomag har ett minst sagt stort vältprogram och nya svenska generalagenten Söderberg & Haak har fått tänka till innan de lagt sin första beställning.

När det gäller asfaltvältar har valet fallit på tandemvältarna 80 (1 550 kg), 100 (1 700 kg), 120 (2 700 kg), 154 (7 200 kg) och 174 (9 100 kg)

Läs också: Han blir produktchef för Bomag i Sverige

– Det är typiska hyresmaskiner, kommenterar Jonas Jaenecke, vd på Söderberg & Haak.

154 och 174 är pivotstyrda.

–  De kan gå i radien på kurvorna, man kan också förskjuta valsarna så att de går bredare, kommenterar Jonas Jaenecke.

Bomags vältar arbetar med oscillation. Det innebär att trycket inte bara riktas nedåt.

Läs också: Han ska lyfta försäljningen

– Det blir en större packningseffekt och mindre arbete, säger Jonas Jaenecke.

Tekniken kommer väl till pass också vid känsliga uppdrag, fortsätter han.

– Det är bra till exempel nära väggar –  har man mycket kraft neråt kan det ge sprickor i husgrunden, 

Fyra jordpackningsvältar är också på väg norrut, Bomag 177 (6 700 kg), 213 (12 600 kg), 216 (16 000 kg) och 219 (19 000 kg).

Läs också: Säkrare fräsning med jonisering

Läggarna har inte letat sig in på listan ännu.

–  Vi har inte beställt någon ännu, där måste vi prata lite med kunderna för att se vilka modeller som de ser som mest gångbara, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in den radiostyrda rörgravsvälten Bomag 8500.

1,6-tonnaren  är försedd med flera säkerhetssystem, till exempel obstacle detection som innebär maskinen stannar automatiskt om den uppfattar ett hinder.

Läs också: Mr Bomag is back in business

Söderberg & Haak lyfter också fram att den är stabilt byggd och tål tuffa tag. Den ska också vara lätt att serva – det ska vara enkelt att komma åt alla vitala delar.

– Den är tänkt främst för uthyrningsfirmorna, säger Jonas Jaenecke.

Ett antal stampar ingår i Söderberg& Haaks första Bomagbeställning.

– BT60 är en robust maskin som är enkel att använda –  till och med  jag kan byta luftfilter på en sån här maskin, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak ser 58-kilosstampen BT60 som en storsäljare.

– Det kommer att bli en volymprodukt för oss.

Inte minst i södra Sverige finns det en väl utvecklad marknad för mindre stampar, förklarar han.

– Det är framförallt mindre uthyrare, men också mindre entreprenörer som använder dem vid vägbyggen.

Söderberg & Haak planerar också att ta in ett gäng vibrationsplattor. Single directionplattorna finns i olika storlekar, Söderberg & Haak lyfter till exempel fram minstingen 1030, på 47 kg.

– Den är bra i trånga utrymmen, till exempel nära en husvägg, den kan också knixa sig runt brunnar, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak valt att ta in ett antal single direction plattor, som alltså rör sig bara åt ett håll. Förutom 1030 finns också 1845, 1240 och 2050.

Plattorna finns med standardhandtag eller med vibrationshämmande handtag.

– Vi kommer att erbjuda de avvibrerade handtagen på alla modeller, utom den allra minsta, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in vibrationsplattor med reverse direction, det rör sig alltså i flera riktningar.

– Vi tar in modellerna 250-6065, från 135 till 460 kg, säger Jonas Jaenecke.

Läs mer här om hur Söderberg & Haak, Bomags nya generalagent, tänker ge konkurrenterna en match.

Här kan du läsa mer om Bomags framtidsvisioner.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Nyhetsbrev

Corona-viruset ställer in Luxe Pack

Stålkoncernen anställer 1000

Jordens inre processer ska hetta upp Malmö

Först med pappersomslag

Garant plastbantar 20 ton

Entreprenör klar för norrländska asfaltjobb

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095