23948sdkhjf

Söderberg & Haak satsar på storsäljarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Bomags nya svenska generalagent börjar med de välkända modellerna – tar främst in mindre vältar och vibroplattor.

Boppard. Vid årsskiftet tar Söderberg & Haag över som svensk generalagent för tyska Bomag.

Läs också: Bomags framtidsvisioner

Företaget avser att fortsätta i de redan intrampade spåren när det gäller vilka maskiner de tar in, det blir främst de mindre vältarna och vibroplattorna, och då framförallt de etablerade storsäljarna.

– Det är rimligt att vi håller oss till det under det första året, sen får vi känna oss fram – vi kan komplettera efterhand, om efterfrågan finns, säger vd Jonas Jaenecke.

Bomag har ett minst sagt stort vältprogram och nya svenska generalagenten Söderberg & Haak har fått tänka till innan de lagt sin första beställning.

När det gäller asfaltvältar har valet fallit på tandemvältarna 80 (1 550 kg), 100 (1 700 kg), 120 (2 700 kg), 154 (7 200 kg) och 174 (9 100 kg)

Läs också: ”Vi ska ge konkurrenterna en match”

– Det är typiska hyresmaskiner, kommenterar Jonas Jaenecke, vd på Söderberg & Haak.

154 och 174 är pivotstyrda.

–  De kan gå i radien på kurvorna, man kan också förskjuta valsarna så att de går bredare, kommenterar Jonas Jaenecke.

Bomags vältar arbetar med oscillation. Det innebär att trycket inte bara riktas nedåt.

Läs också: Söderberg & Haak gör det igen

– Det blir en större packningseffekt och mindre arbete, säger Jonas Jaenecke.

Tekniken kommer väl till pass också vid känsliga uppdrag, fortsätter han.

– Det är bra till exempel nära väggar –  har man mycket kraft neråt kan det ge sprickor i husgrunden, 

Fyra jordpackningsvältar är också på väg norrut, Bomag 177 (6 700 kg), 213 (12 600 kg), 216 (16 000 kg) och 219 (19 000 kg).

Läs också: Ökat intresse för Komatsu i Värmland

Läggarna har inte letat sig in på listan ännu.

–  Vi har inte beställt någon ännu, där måste vi prata lite med kunderna för att se vilka modeller som de ser som mest gångbara, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in den radiostyrda rörgravsvälten Bomag 8500.

1,6-tonnaren  är försedd med flera säkerhetssystem, till exempel obstacle detection som innebär maskinen stannar automatiskt om den uppfattar ett hinder.

Läs också: Söderberg & Haak på offensiven

Söderberg & Haak lyfter också fram att den är stabilt byggd och tål tuffa tag. Den ska också vara lätt att serva – det ska vara enkelt att komma åt alla vitala delar.

– Den är tänkt främst för uthyrningsfirmorna, säger Jonas Jaenecke.

Ett antal stampar ingår i Söderberg& Haaks första Bomagbeställning.

– BT60 är en robust maskin som är enkel att använda –  till och med  jag kan byta luftfilter på en sån här maskin, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak ser 58-kilosstampen BT60 som en storsäljare.

– Det kommer att bli en volymprodukt för oss.

Inte minst i södra Sverige finns det en väl utvecklad marknad för mindre stampar, förklarar han.

– Det är framförallt mindre uthyrare, men också mindre entreprenörer som använder dem vid vägbyggen.

Söderberg & Haak planerar också att ta in ett gäng vibrationsplattor. Single directionplattorna finns i olika storlekar, Söderberg & Haak lyfter till exempel fram minstingen 1030, på 47 kg.

– Den är bra i trånga utrymmen, till exempel nära en husvägg, den kan också knixa sig runt brunnar, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak valt att ta in ett antal single direction plattor, som alltså rör sig bara åt ett håll. Förutom 1030 finns också 1845, 1240 och 2050.

Plattorna finns med standardhandtag eller med vibrationshämmande handtag.

– Vi kommer att erbjuda de avvibrerade handtagen på alla modeller, utom den allra minsta, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in vibrationsplattor med reverse direction, det rör sig alltså i flera riktningar.

– Vi tar in modellerna 250-6065, från 135 till 460 kg, säger Jonas Jaenecke.

Läs mer här om hur Söderberg & Haak, Bomags nya generalagent, tänker ge konkurrenterna en match.

Här kan du läsa mer om Bomags framtidsvisioner.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att styrka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

Nyhetsbrev

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Ledare: Våga lätta på gasen

Busstorget till Bålsta!

De förstärker Bellmans styrelse

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15