23948sdkhjf

Söderberg & Haak satsar på storsäljarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Bomags nya svenska generalagent börjar med de välkända modellerna – tar främst in mindre vältar och vibroplattor.

Boppard. Vid årsskiftet tar Söderberg & Haag över som svensk generalagent för tyska Bomag.

Läs också: Sporrande konkurrens för Dynapac

Företaget avser att fortsätta i de redan intrampade spåren när det gäller vilka maskiner de tar in, det blir främst de mindre vältarna och vibroplattorna, och då framförallt de etablerade storsäljarna.

– Det är rimligt att vi håller oss till det under det första året, sen får vi känna oss fram – vi kan komplettera efterhand, om efterfrågan finns, säger vd Jonas Jaenecke.

Bomag har ett minst sagt stort vältprogram och nya svenska generalagenten Söderberg & Haak har fått tänka till innan de lagt sin första beställning.

När det gäller asfaltvältar har valet fallit på tandemvältarna 80 (1 550 kg), 100 (1 700 kg), 120 (2 700 kg), 154 (7 200 kg) och 174 (9 100 kg)

Läs också: Han blir produktchef för Bomag i Sverige

– Det är typiska hyresmaskiner, kommenterar Jonas Jaenecke, vd på Söderberg & Haak.

154 och 174 är pivotstyrda.

–  De kan gå i radien på kurvorna, man kan också förskjuta valsarna så att de går bredare, kommenterar Jonas Jaenecke.

Bomags vältar arbetar med oscillation. Det innebär att trycket inte bara riktas nedåt.

Läs också: Han ska lyfta försäljningen

– Det blir en större packningseffekt och mindre arbete, säger Jonas Jaenecke.

Tekniken kommer väl till pass också vid känsliga uppdrag, fortsätter han.

– Det är bra till exempel nära väggar –  har man mycket kraft neråt kan det ge sprickor i husgrunden, 

Fyra jordpackningsvältar är också på väg norrut, Bomag 177 (6 700 kg), 213 (12 600 kg), 216 (16 000 kg) och 219 (19 000 kg).

Läs också: Säkrare fräsning med jonisering

Läggarna har inte letat sig in på listan ännu.

–  Vi har inte beställt någon ännu, där måste vi prata lite med kunderna för att se vilka modeller som de ser som mest gångbara, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in den radiostyrda rörgravsvälten Bomag 8500.

1,6-tonnaren  är försedd med flera säkerhetssystem, till exempel obstacle detection som innebär maskinen stannar automatiskt om den uppfattar ett hinder.

Läs också: Mr Bomag is back in business

Söderberg & Haak lyfter också fram att den är stabilt byggd och tål tuffa tag. Den ska också vara lätt att serva – det ska vara enkelt att komma åt alla vitala delar.

– Den är tänkt främst för uthyrningsfirmorna, säger Jonas Jaenecke.

Ett antal stampar ingår i Söderberg& Haaks första Bomagbeställning.

– BT60 är en robust maskin som är enkel att använda –  till och med  jag kan byta luftfilter på en sån här maskin, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak ser 58-kilosstampen BT60 som en storsäljare.

– Det kommer att bli en volymprodukt för oss.

Inte minst i södra Sverige finns det en väl utvecklad marknad för mindre stampar, förklarar han.

– Det är framförallt mindre uthyrare, men också mindre entreprenörer som använder dem vid vägbyggen.

Söderberg & Haak planerar också att ta in ett gäng vibrationsplattor. Single directionplattorna finns i olika storlekar, Söderberg & Haak lyfter till exempel fram minstingen 1030, på 47 kg.

– Den är bra i trånga utrymmen, till exempel nära en husvägg, den kan också knixa sig runt brunnar, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak valt att ta in ett antal single direction plattor, som alltså rör sig bara åt ett håll. Förutom 1030 finns också 1845, 1240 och 2050.

Plattorna finns med standardhandtag eller med vibrationshämmande handtag.

– Vi kommer att erbjuda de avvibrerade handtagen på alla modeller, utom den allra minsta, säger Jonas Jaenecke.

Söderberg & Haak tar också in vibrationsplattor med reverse direction, det rör sig alltså i flera riktningar.

– Vi tar in modellerna 250-6065, från 135 till 460 kg, säger Jonas Jaenecke.

Läs mer här om hur Söderberg & Haak, Bomags nya generalagent, tänker ge konkurrenterna en match.

Här kan du läsa mer om Bomags framtidsvisioner.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109