23948sdkhjf

”Att bruka – inte förbruka”

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

En uttalad målsättning hos Skanska är att leva upp till Parisavtalet om att arbeta på ett sätt som bidrar till att minimera den globala uppvärmningen. Förhoppningen för företaget är att kunna bedriva en klimatneutral verksamhet senast år 2045. I den ambitionen krävs bland annat att öka andelen klimatsmarta produkter, vilket kan uppnås genom att hitta helt nya alternativ eller att förändra befintliga material.

En prioriterad satsning har varit att hitta en alternativ lösning till konventionell betong, ett material som är starkt, brandsäkert, formbart och återvinningsbart och därför med stor säkerhet en faktor att räkna med även i framtidens byggande.

Haken i sammanhanget är att den betong som används i Sverige innehåller cement som genererar en hel del utsläpp av koldioxid vid produktionen. Betong med andra bindemedel än cement har använts i mer än ett sekel. Problemet på våra nordliga breddgrader är att kylan kräver en beständighet som ställer höga krav på bindemedlet och för att lösa den ekvationen har cement sedan länge varit något av den ultimata lösningen.

Tillverkarna jobbar dock hårt med att hitta alternativa lösningar som minskar utsläppen. Exempelvis har Cementa ambitionen att uppnå klimatneutralitet redan år 2030.

Skanska väljer trots det ett helt eget spår och försöker nu hitta egna alternativ till cement. Sedan 11 mars erbjuds så kallad ”grön betong” där andelen cementklinker reducerats med 30-65 procent genom att ersättas med masugnsslagg. Enligt företaget innebär det att koldioxidutsläppen för vissa produkter halverats.

Läs också: Ingen plats för polsk asfalt i Skanska

Utmaningen har hittills varit att hitta materialsammansättningar som fungerar för olika typer av användningsområden. Än så länge finns betong anpassad för tre olika användningsområden: vägg, bjälklag och garage.

– En utsatt utomhusmiljö har en tuffare exponering än en inomhusvägg. Vi har tittat på olika behov och tagit hänsyn till dem när vi har tagit fram de nya produkterna. Vi strävar efter att använda cement så lite som möjligt och att hitta recept som minskar miljöbelastningen, säger Ludvig Dahlgren, teknisk specialist på region Betong och som under en längre tid arbetat med projektet Grön Betong.

– Vi strävar efter att använda cement så lite som möjligt och att hitta recept som minskar miljöbelastningen. Nu har vi hittat rätt! Vi anpassar betongen till hur och var den ska användas. Vi ska använda rätt betong på rätt plats, säger Ludvig Dahlgren.

Än så länge har dock resan mot klimatneutralitet bara börjat.

– Utvecklingen kommer inte att avstanna nu, tvärtom. Grön Betong är en kontinuerlig resa mot hållbara betongprodukter, säger Ludvig Dahlgren.

Här får han medhåll av Gunilla Holmberg, regionchef för Skanska Betong.

– Vi måste ta vårt ansvar – affärsmässigt, strategiskt och moraliskt. Det handlar om att minska avtrycken och samtidigt fortsätta att göra lönsamma affärer, säger hon.

Kraften i miljöfrågan blir allt mer uppenbar för var dag som går. Greta Thunberg och hennes vänner är tydliga med vad de kräver av oss. Vi som företag måste leva som vi lär och mena allvar med det vi gör.

Då handlar det också om att i största möjliga utsträckning använda material som kan återanvändas, och även i det avseendet passar betong väl in i bilden.

Vi måste hushålla med våra jungfruliga resurser. Att bruka men inte förbruka – det är utgångspunkten för affärsmässigheten i ett hållbart samhälle, säger hon.

De klimatmanifestationer som nu genomförs av unga människor, inspirerade av inte minst Greta Thunberg, och som sprids över allt större delar av världen ger också en vink om den riktning företagen måste ta för att attrahera morgondagens arbetskraft och investerare.

Mer om: betong | FoU | Skanska
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Nyhetsbrev

Hybricon förlorar Skellefteå

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132