23948sdkhjf

”Att bruka – inte förbruka”

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

En uttalad målsättning hos Skanska är att leva upp till Parisavtalet om att arbeta på ett sätt som bidrar till att minimera den globala uppvärmningen. Förhoppningen för företaget är att kunna bedriva en klimatneutral verksamhet senast år 2045. I den ambitionen krävs bland annat att öka andelen klimatsmarta produkter, vilket kan uppnås genom att hitta helt nya alternativ eller att förändra befintliga material.

En prioriterad satsning har varit att hitta en alternativ lösning till konventionell betong, ett material som är starkt, brandsäkert, formbart och återvinningsbart och därför med stor säkerhet en faktor att räkna med även i framtidens byggande.

Haken i sammanhanget är att den betong som används i Sverige innehåller cement som genererar en hel del utsläpp av koldioxid vid produktionen. Betong med andra bindemedel än cement har använts i mer än ett sekel. Problemet på våra nordliga breddgrader är att kylan kräver en beständighet som ställer höga krav på bindemedlet och för att lösa den ekvationen har cement sedan länge varit något av den ultimata lösningen.

Tillverkarna jobbar dock hårt med att hitta alternativa lösningar som minskar utsläppen. Exempelvis har Cementa ambitionen att uppnå klimatneutralitet redan år 2030.

Skanska väljer trots det ett helt eget spår och försöker nu hitta egna alternativ till cement. Sedan 11 mars erbjuds så kallad ”grön betong” där andelen cementklinker reducerats med 30-65 procent genom att ersättas med masugnsslagg. Enligt företaget innebär det att koldioxidutsläppen för vissa produkter halverats.

Läs också: Ingen plats för polsk asfalt i Skanska

Utmaningen har hittills varit att hitta materialsammansättningar som fungerar för olika typer av användningsområden. Än så länge finns betong anpassad för tre olika användningsområden: vägg, bjälklag och garage.

– En utsatt utomhusmiljö har en tuffare exponering än en inomhusvägg. Vi har tittat på olika behov och tagit hänsyn till dem när vi har tagit fram de nya produkterna. Vi strävar efter att använda cement så lite som möjligt och att hitta recept som minskar miljöbelastningen, säger Ludvig Dahlgren, teknisk specialist på region Betong och som under en längre tid arbetat med projektet Grön Betong.

– Vi strävar efter att använda cement så lite som möjligt och att hitta recept som minskar miljöbelastningen. Nu har vi hittat rätt! Vi anpassar betongen till hur och var den ska användas. Vi ska använda rätt betong på rätt plats, säger Ludvig Dahlgren.

Än så länge har dock resan mot klimatneutralitet bara börjat.

– Utvecklingen kommer inte att avstanna nu, tvärtom. Grön Betong är en kontinuerlig resa mot hållbara betongprodukter, säger Ludvig Dahlgren.

Här får han medhåll av Gunilla Holmberg, regionchef för Skanska Betong.

– Vi måste ta vårt ansvar – affärsmässigt, strategiskt och moraliskt. Det handlar om att minska avtrycken och samtidigt fortsätta att göra lönsamma affärer, säger hon.

Kraften i miljöfrågan blir allt mer uppenbar för var dag som går. Greta Thunberg och hennes vänner är tydliga med vad de kräver av oss. Vi som företag måste leva som vi lär och mena allvar med det vi gör.

Då handlar det också om att i största möjliga utsträckning använda material som kan återanvändas, och även i det avseendet passar betong väl in i bilden.

Vi måste hushålla med våra jungfruliga resurser. Att bruka men inte förbruka – det är utgångspunkten för affärsmässigheten i ett hållbart samhälle, säger hon.

De klimatmanifestationer som nu genomförs av unga människor, inspirerade av inte minst Greta Thunberg, och som sprids över allt större delar av världen ger också en vink om den riktning företagen måste ta för att attrahera morgondagens arbetskraft och investerare.

Mer om: betong | FoU | Skanska
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

SKL:s sänkning stängde digital psykolog

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

LCA studier av kaffemuggar

Triton tar över anläggare i Göteborg

Private equitybolaget Triton växer vidare inom anläggning genom att förvärva Mölndalsbaserade Västkustens Anläggnings AB som därmed hamnar i samma stall som Akeab, Kewab och Mark & Energibyggarna.

IKEM:s svar på regeringens förslag

Nyhetsbrev

Färre onödiga operationer med ny diagnostikmetod för äggstockscancer

Ikea utser ny designchef

JCB-traktor i rekordtagen

I söndags vann Lewis Hamilton sitt sjätte lopp i årets Formel 1-cirkus. Redan på midsommarafton kunde dock britterna jubla över ett nytt brittiskt hastighetsrekord för traktorer då Guy Martin klockades för 166,7 kilometer i timmen bakom ratten till en Fastrac från JCB.

Studie: digitala hjälpmedel minskade kostnaderna och ökade jämlikhet

I en klinisk studie av ett digitalt hjälpmedel som används för egenvård vid behandling av hjärtsvikt, minskade patienternas sjukhusvistelse med nästan 30 procent.

Storbrand på raffinaderi

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

40 procent vill bygga nya reaktorer

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

XMReality i polskt samarbete

Continental storsatsar på anläggningsdäck

Continental aviserar en satsning på motsvarande en miljard kronor för att bygga ut sin fabrik i portugisiska Lousado. Avsikten är att tillverka däck större än 24 tum och avsedda för jordförflyttning och exempelvis arbete i hamnar.

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

Robotiserad snöskottning av cykelvägar och geofencing är två av de 20 konkreta åtgärder som Trafikverket vill testa för att kunna skapa ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Utmanande år för Strukton Rail

Förra årets extrema sommarvärme och regeringens hot om att flytta tillbaka en stor del av järnvägsunderhållet till Trafikverket är två orsaker som påverkat Strukton Rail negativt, enligt företagets vd Robert Röder som lämnar vd-stolen i höst.

Krav på färre transporter när Ostlänken byggs

Ostlänken mellan Järna och Linköping kan resultera i så mycket som en miljon enkelresor med lastbil under byggtiden. Sweco har därför fått i uppdrag att se hur antalet transporter kan begränsas.

2

Skatt ska minska antalet plastpåsar

TV4 Nyheterna rapporterar i dag att från och med nästa år införs en ny skatt på plastpåsar.

Hög tid kvalitetssäkra hälsoappar över hela Europa

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118