23948sdkhjf

Ett steg närmare geofencing

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Geofencing innebär att man bygger upp en digital geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras. Det kan till exempel handla om att begränsa hastigheten, att bestämma om fordonet ska gå på bränsle eller el, eller se till att enbart behöriga fordon kan köras på området.

Läs också: Banarbete på hårdtrafikerad sträcka

– Uppkopplade fordon kan göra transporter mer effektiva, öka trafiksäkerheten och minska klimatpåverkan, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, i ett pressmeddelande.

Trafikverket Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars, Stockholms stad, Göteborgs stad och Veoneer samarbetar för att testa tekniken i stadsmiljö – något som Leveranstidningen Entreprenad skrev om redan i våras (länk!), Trafikverkets budskap då var att geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd, och att till exempel bussarna. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Samarbetsprojektet kommer till en början att främst fokusera på yrkestrafiken, i Göteborg finns till exempel redan busslinjer med styrd maxfart, som dessutom går på el i vissa zoner.

För att kunna införa geofencing i större skala måste strategin dock utvecklas, konstaterar Trafikverket. Det som saknas i dag är till exempel en fungerande digital infrastruktur och ett användbart regelverk.

Tanken är därför att samarbetsparterna ska ta fram en gemensam handlingsplan.

– I handlingsplanen fokuserar vi på piloter och regelverk, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, i pressmeddelandet.

Läs också: Lydig buss struntar i föraren

– Att införa geofencing i större skala är en komplex process. Men för att inte tappa fart är det viktigt att komma igång med de aktörer som redan kan och vill kvalitetssäkra sina resor med den här nya tekniken.

På att-göra-listan står nu bland annat att ta fram rutiner och föreslå  incitament för uppkopplade fordon och infrastruktur, och att genomföra pilotförsök.

De lösningar som tas fram ska dessutom helst fungera även internationellt.

– Det är viktigt för industrin att ha lösningar som även fungerar internationellt. Det blir problematiskt om varje land skapar sin standard, säger Maria Krafft.

Läs också: Svevia sköter broar

Trafikverket uppger att fröet till samarbetet kring geofencing såddes efter terrordådet på Drottninggatan 2017 och konstaterar att tekniken på sikt kommer att kunna begränsa fordons tillgång till zoner, något som förutom att skona miljön ska kunna försvåra liknande attacker.

– Men i nuläget har geofencing mest att hämta hem när det gäller att förhindra olyckor. Om 15 procent av trafiken håller en låg, jämn hastighet påverkar det övriga flödet positivt, säger Maria Krafft.

I våras fick infrastrukturminister Tomas Eneroth åka geofencad buss, läs mer här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilt bygger ut

Rototilt närmar sig kapacitetstaket och bygger därför ut sin fabrik med mer än 3 000 kvadratmeter.

Ny styrelse i Bellman Group

Bellman Group byter ut sin styrelse, nya ledamöter ska stärka företaget inför framtiden.

Perstorp säljer kaprolaktonverksamheten

Amerikanska Ingevity tar över verksamhet och varumärke.

Castellum bäddar för tillväxt

Castellum förstärker och möblerar om i företagsledningen som förberedelse inför en förväntad tillväxt.

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Nyhetsbrev

Han blir vd på Svenska Metallkretsen



Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Samma koncept under nytt namn 

Gå på opera och återvinn mobiler!

GöteborgsOperan har startat mobilinsamling för sina besökare, ett initiativ som direkt blivit en succé.

Nedgång i offentligt husbyggande

Kraftigt ras i nyinvesteringar i skolor och barnstugor.

Klart med installatör till förbifarten

Cirka 40 tjänstemän och som mest drygt 250 montörer får sysselsättning när installationerna ska på plats i Förbifart Stockholm.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Bauhaus tar över Fredells

Plus

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

VD-byte hos Avfall Sverige

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.289