23948sdkhjf

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Geofencing innebär att man bygger upp en digital geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras. Det kan till exempel handla om att begränsa hastigheten, att bestämma om fordonet ska gå på bränsle eller el, eller se till att enbart behöriga fordon kan köras på området.

– Uppkopplade fordon kan göra transporter mer effektiva, öka trafiksäkerheten och minska klimatpåverkan, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, i ett pressmeddelande.

Trafikverket Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars, Stockholms stad, Göteborgs stad och Veoneer samarbetar för att testa tekniken i stadsmiljö – något som Leveranstidningen Entreprenad skrev om redan i våras (länk!), Trafikverkets budskap då var att geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd, och att till exempel bussarna. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Samarbetsprojektet kommer till en början att främst fokusera på yrkestrafiken, i Göteborg finns till exempel redan busslinjer med styrd maxfart, som dessutom går på el i vissa zoner.

För att kunna införa geofencing i större skala måste strategin dock utvecklas, konstaterar Trafikverket. Det som saknas i dag är till exempel en fungerande digital infrastruktur och ett användbart regelverk.

Tanken är därför att samarbetsparterna ska ta fram en gemensam handlingsplan.

– I handlingsplanen fokuserar vi på piloter och regelverk, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, i pressmeddelandet.

– Att införa geofencing i större skala är en komplex process. Men för att inte tappa fart är det viktigt att komma igång med de aktörer som redan kan och vill kvalitetssäkra sina resor med den här nya tekniken.

På att-göra-listan står nu bland annat att ta fram rutiner och föreslå  incitament för uppkopplade fordon och infrastruktur, och att genomföra pilotförsök.

De lösningar som tas fram ska dessutom helst fungera även internationellt.

– Det är viktigt för industrin att ha lösningar som även fungerar internationellt. Det blir problematiskt om varje land skapar sin standard, säger Maria Krafft.

Trafikverket uppger att fröet till samarbetet kring geofencing såddes efter terrordådet på Drottninggatan 2017 och konstaterar att tekniken på sikt kommer att kunna begränsa fordons tillgång till zoner, något som förutom att skona miljön ska kunna försvåra liknande attacker.

– Men i nuläget har geofencing mest att hämta hem när det gäller att förhindra olyckor. Om 15 procent av trafiken håller en låg, jämn hastighet påverkar det övriga flödet positivt, säger Maria Krafft.

I våras fick infrastrukturminister Tomas Eneroth åka geofencad buss, läs mer här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113