Ett nytt kompetenscentrum för vägteknik byggs just nu upp, tanken uppges vara att skapa ett nytt kompetenscentrum för forskning och utveckling.
Bakom satsningen står VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Lunds Tekniska Högskola, Chalmers, KTH och Luleå Tekniska Universitet.
Finansieringen står Trafikverket för, myndigheten ska lägga nästan en halv miljard kronor på centret under perioden 2023-2034.
Pengarna ska läggas på nya forskningsprojekt, stärkt specialistkompetens och nya utbildningar och doktorandsatsningar.
– Det känns väldigt positivt att Trafikverket gör denna långsiktiga satsning på att säkerställa forskningsfinansiering och kunskapsförsörjning inom det vägtekniska området, säger Anita Ihs, avdelningschef på VTI i ett pressmeddelande.
– Behovet av ny kunskap och kompetens är stort inom hela branschen för att klara utmaningar som klimatförändringar och att kunna nyttja den snabba tekniska utvecklingen.
Joacim Lundberg, som är forskare i vägteknik vid LTH och ska bli centrets föreståndare, håller med.
– Branschen står inför många utmaningar och för att möta dessa krävs det mer kunskap och mer kompetens. Jag tror även att denna satsning kan bidra till en ökad attraktivitet för ämnet, säger han i pressmeddelandet
Det finns en hel del att göra för det nya centret. Det åldrande svenska vägnätet är utvecklat för gamla behov, trafiken har ökat, transporterna blir längre och tyngre och klimatförändringarna innebär helt nya behov.
Frågor som elektrifiering, digitalisering och automatisering innebär också att vägsystemet kommer att bli komplexare och kräva andra typer av underhåll.
Enligt pressmeddelandet ska kompetenscentret ska skapa förutsättningar för att använda både befintlig och ny teknik, detsamma gäller material och arbetssätt.
– Bland annat vill vi studera klimatförändringars effekter på vägkonstruktionen. Ett exempel är de förändrade frys-töcyklerna. Det krävs mer och ny kunskap för att säkra en robust väginfrastruktur som är hållbar utifrån miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv, säger Joacim Lundberg.