REPORTAGE: Zschakt ökar tempot
Järfälla. Ett intensivt sommarregn drar fram över Viksjö och Järfällaborna hukar under sina paraplyer och flyr snabbt in under tak.
Marcus Vahlberg flyr inte. Han är anläggare och står tappert i sin grop, han mäter upp och sätter snöre, sätter kantsten och rakar till schaktbottnar.
– Han är min hjälpreda, ler Mikael ”Pluppenhjulare” Larsson, som sitter torrskodd i maskinhytten medan kollegan stretar på i regnet.
Normalt sett har han två anläggare till sin hjälp men nu är det semestertider och han får nöja sig med en.
Mikael Larsson jobbar för Enköpingsföretaget Zschakt, men är stationerad i Järfälla där företaget har ett fast uppdrag för Peab Asfalt, som i sin tur jobbar för Järfälla kommun.
– Ibland hinner jag sticka emellan med lite andra småjobb men det allra mesta är just justeringar för asfalt.
Uppdraget under några sommarmånader är att anlägga en helt ny gång- och cykelbana i Viksjö, från Järfällagymnasternas hemmahall förbi Viksjövallen och vidare mot ett bostadsområde, en sträcka på 450 meter.
I jobbet ingår också att göra upphöjda övergångsställen, avsmalningar för säkrare överfarter samt att ansluta till befintliga gång och cykelbanor och lägga ner dagvattenbrunnar som sedan ska kopplas in på de befintliga dagvattenledningarna.
Mikael Larsson ska också gräva för belysningsfundament och utföra de tillhörande kabelschakterna.
Han växlar snabbt mellan de olika redskapen på grävmaskinen – som för övrigt tog en hedrande fjärdeplats när Leveranstidningen Entreprenads läsare utsåg Sveriges snyggaste entreprenadmaskin tidigare i år.
– Dragbalken använder jag extremt mycket för att snabbt kunna dra ut grus.
Nog hetsas det bakifrån ibland!
Mikael Larsson
När Sverige i stort saktar ner i takt med att semestrarna drar igång ökar man farten i Viksjö. Zschakt kom till platsen i slutet av april och tanken är att man ska vara nästan klara i slutet av juli.
Arbetet är indelat i sju etapper av olika storlek och i början av juli har man hunnit asfaltera ungefär halva sträckan.
Arbetet är inne i ett intensivt skede när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på.
– Zschakt jobbar 06-17 fyra dagar i veckan och ibland så måste vi även köra på natten för att inte störa busstrafiken, säger Mikael Larsson.
Bakom honom, hans vita grävmaskin och Marcus Vahlberg kommer asfalteringsgänget som består av en läggare med förare, fyra yrkesarbetare, en vält med förare samt två lagbilar.
Innan de kommer är det mycket som ska göras. Marken ska schaktas ur, duk ska rullas ut, det ska fyllas upp med grus och sedan ska en betongbotten gjutas för kantsten.
Schaktmassorna körs i detta projekt till Stäket, där Veidekke har en mottagning för schaktmassor, även gruset kommer från denna anläggning.
Betongen levereras med lastbilar, Mikael Larsson lägger ut den med maskinen och Marcus Vahlberg krattar till och stämmer av så den kommer på rätt höjd. Därefter ska kantsten sättas på plats och gjutas fast och till sist ska det fyllas med grus.
– Jag fyller till dess det är sju centimeter kvar upp till den färdiga gång- och cykelbanan, sedan kan de lägga ut sju centimeter tjock asfalt, kommenterar Mikael Larsson.
Trots att Zschakt är först ut i ledet är det alltså inte alltid Mikael Larsson som får hålla i taktpinnen.
– Nog hetsas det bakifrån ibland! Det är som vanligt vid asfaltering, vi får anpassa oss efter deras tidplan, säger Micke och småskrattar!