23948sdkhjf

Förarbristen får BDX att agera

Rekrytering är en hjärtefråga för BDX, som sysselsätter tusentals personer varje dag. Företaget varnar nu för akut förarbrist och har därför tagit tag i frågan på flera konkreta sätt.

Boden. BDX Företagen AB är en storspelare i övre Norrland. Företaget har flera ben, inte minst logistik och entreprenad och förutom cirka 700 egna anställda har företaget 275 så kallade medleverantörer med 1 900 förare.

– Vi har en omsättning på 4,9 miljarder och har 2 600 personer i jobb varje dag, vi är tredje-fjärde största privata arbetsgivare i Norrbotten, konstaterar Fredrik Palmquist, kommunikationschef på BDX Företagen AB.

Verksamheten har vuxit snabbt, 2017 var omsättningen knappt tre miljarder, nu är den uppe i nästan fem och ”värre” lär det bli, konstaterar han.

– De stora projekten i norra Sverige drar hit hur mycket människor som helst, det byggs vindkraft, vägar, järnväg, stålverk …

BDX har en egen järnvägsavdelning och arbetar med drift och underhåll både på Malmbanan och på Haparandabanan.  På logistiksidan har man två terminaler i Stockholm där man bland annat kör stomlinjer för Ahlsell och Electroskandia.

Koncernens rekryteringsbehov är alltså stora, BDX behöver inte bara förare utan även entreprenadingenjörer, logistiker med mera.

BDX anställer inga förare själva, det är medlemsföretagens eget ansvar. Koncernen har dock märkt hur stora problemen blivit och försöker hjälpa till.

Under årets Load up North satsade man därför stort på att locka till sig folk.

– Vi har 6-7 tjänster ute på BDX och vi söker också efter fler medleverantörer, vi behöver få in 2-3 nya per år, säger Fredrik Palmquist.

Företaget har också engagerat sig i utbildningsfrågan. Man ser gärna ännu fler utbildningsplatser, för både unga, vuxna och arbetslösa. För ett par år sedan ryckte man dessutom ut när en gymnasieutbildning till anläggningsförare i Kalix lades ner.

– Det blev ramaskri på bygden när skolan lades ner, därför gick vi in och tog på oss halva kostnaden för att kunna starta upp utbildningen igen, tillsammans med kommunen.

Den nya skolan startades 2020, det finns tio elever i varje årskurs och 2023 går alltså den första kullen ut.

– Om vi kan erbjuda eleverna praktik, få ut tio nya förare per år och om vi och de trivs med varandra erbjuda dem jobb vinner alla på det, säger Fredrik Palmquist.

Förarbristen har varit ett problem i många år, men nu riskerar det att  bli akut, förklarar han.

– Tya gjorde nyligen en rapport som visar att det fattas över 6 000 lastbilsförare i år, till det kommer alla maskinförare.

BDX har inte behövt tacka nej till jobb på grund av förarbrist – inte ännu, noterar Fredrik Palmquist.

– Men vi märker att man måste ringa flera samtal innan man får tag på folk, det blir allt svårare.

Trösklarna in till yrket måste hyvlas ner anser han.

– Det finns fortfarande en felaktig bild av vad det innebär att jobba med det här. Det är inte skitigt, tungt och macho – inte nu längre. Vi jobbar varje dag för att visa det.

BDX jobbar till exempel hårt för att få in fler kvinnor och enligt Fredrik Palmquist har man lyckats rätt väl.

– På fyra år har vi fått upp andelen kvinnor från 17 procent till 23 -24 på BDX, vi har 80-100 anställda tjejer.

Han hoppas att allt fler ska få upp ögonen för vilja möjligheter som faktiskt finns.

– De kommande 5-7 åren finns det hur mycket jobb som helst, det är en bransch väl värd att satsa på om man funderar på vad man ska utbilda sig till.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.105