23948sdkhjf

NCC höjer ribban i täkterna

Samhället behöver allt mer bergmaterial men verksamheten, med alla transporter och maskiner, måste samtidigt minska sina utsläpp. NCC arbetar hårt för att få den ekvationen att gå ihop.

Lund. Den 17 augusti kom den fram till sin nya ägare, efter nästan ett års leveranstid: världens första och hittills enda dumper tillverkad i fossilfritt stål.

Maskinen, en Volvo A30G, levererades till NCC:s täkt i Södra Sandby utanför Lund, företagets största täkt där man årligen producerar cirka en miljon ton bergmaterial och 160 000 ton asfalt.

Den nya maskinen kommer att jobba på som alla de andra, men det är mer än dumper som landat i Lund, den är ett steg på vägen till en hållbarare täktverksamhet förklarar Ylva Lagesson, affärsområdeschef på NCC Industry.

Hon betraktar täktverksamheten som samhällskritisk.

– Utan sten blir det inte mycket byggt och det saknas alternativ, även om vi jobbar mycket med återvinning kommer behovet att vara stort.

När vi får igenom kraven kan vi ställa dem även på andra leverantörer.

Ylva Lagesson

NCC Industry har cirka 2 500 anställda som jobbar i 280 täkter och asfaltverk. Det bryts, krossas och transporteras och viktiga material levereras – till priset av en hel del utsläpp.

Ylva Lagesson konstaterar att kraven på en hållbar produktion ökat och att NCC försöker motsvara kraven på flera sätt.

Att investera i hållbarare maskiner och fordon är ett och Ylva Lagesson anser att företag som NCC kan spela en viktig roll för att skynda på både teknikutvecklingen och utbudet.

– Vi kan ställa krav i våra upphandlingar, vi kan fungera som testbäddar och se till att vi får lösningar som gör att vi kan leverera det som våra kunder kräver av oss.

– Och när vi får igenom kraven kan vi ställa dem även på andra leverantörer.

Företaget har också andra vapen i sin arsenal, till exempel att arbeta för en biologisk mångfald, erbjuda ”grönare” asfalt, elektrifiera sina anläggningar, minska energiåtgången, se över bränsleval och effektivisera processerna.

Ylva Lagesson hittar ett aktuellt exempel i Göteborg där ett nytt system ska optimera lastningen vid ett tunnelbygge för Västlänken.

Genom att dela data i molnet kan lastmaskinsföraren ge lastbilsföraren ett perfekt fyllt lass varje gång – det ska vara 100 procent, inte 98 och inte 102.

– Det har minskat transporterna ut från centralen med elva procent – det motsvarar 1 600 lastbilstransporter i centrala Göteborg.

Att våga ställa krav är ett måste anser hon, och den principen gäller inte bara klimatomställning och miljö utan även till exempel säkerhet.

– Det här är en drabbad bransch och därför kräver vi till exempel 360-kamera i alla maskiner, det gör stor skillnad för förarna.

Läs mer om: ncc
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.146