Första september förra året fick Tullverket utökade befogenheter. De fick då rätten att hålla kvar personer med misstänkt stöldgods. Dariusz Stanczak, biträdande enhetschef på Tullverket för område nord, säger att befogenheterna har varit efterfrågade. Tillsammans med den samverkan som finns med Polisen menar han att det ger ett stort mervärde i att de kan hjälpa till att förhindra att stöldgods lämnar landet.
– Vi kan kvarhålla personer vid misstanke om stöldgods. Då kan vi kontakta polisen som säger att de kommer till platsen och tar över. Eller så får vi via deras ledningscentral inleda förundersökningen. Då kan vi gripa och och göra primära åtgärder som att hålla förhör. Det är något vi inte har haft möjlighet att göra innan.
Dagens regelverk säger att att man inte får föra med sig mer än 240 liter diesel per ekipage om man åker till något av våra angränsande EU-länder. Till Norge är det betydligt mindre, enbart 10 liter. Dariusz Stanczak förklarar att det också kan vara svårt att avgöra när en transport kommer med brandfarliga vätskor om det är stulet eller inte.
– För att bekräfta att det är stulen diesel måste det ske en förundersökning och hållas förhör. Det är jättesvårt att veta direkt när man gjort kontrollen vad som är vad.
Samtidigt förklarar han att det finns olika typer av varningsflaggor tulltjänstemännen har koll på och håller utkik efter.
– Är det så att vi påträffar en större mängd vätskor måste vi säkerställa att varorna uppfyller kraven. Då inleds en dialog eftersom vi blir intresserade och känner till stöldligorna. Vi vet hur deras ekipage ser ut och vilka nationaliteter som brukar förekomma på de här transporterna. Vi kan snabbt skaffa oss en förhöjd misstankegrad.
Tullverket utför även kontroller inne i Sverige, så kallade punktskattekontroller, där de undersöker punktskattepliktiga varor som tobak, alkohol och röddiesel. Dariusz Stanczak menar att sådana kontroller också kan vara en ingång där de kan undersöka personer.
– På så sätt kan vi uppdaga och selektera. Är det något för Tullverkets befogenhetsbank eller är det något för de nya befogenheterna där vi har möjlighet att kvarhålla transporterna.
Som ett exempel tar han upp en insats som skedde i Haparanda där de stoppade en transport på väg till Pajala med misstänkt stöldgods.
– Där använde vi oss av den nya befogenheten. De ringde till ledningscentralen hos polisen som kunde skicka två patrullbilar och göra ett gripande. Där ser vi en väldigt stor nytta med de nya befogenheterna och samverkan med polisen.