ME:s skarpa kritik mot Morgan Johansson: “Det är respektlöst”
När justitieminister Morgan Johansson (S) skulle ge en kommentar till Sveriges Radio rörande de kraftigt ökande dieselstölderna sade han följande; ”Samtidigt ska man väl komma ihåg att de här företagen tjänar väl ändå en hel del pengar. Man har ju ett eget ansvar också, faktiskt, att medverka till att man skyddar sin egendom. Man kan inte bara lägga över allting här på att polisen ska lösa alla problem”.
Ett uttalande som resulterade i flera upprörda röster, Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, tyckte att uttalandet var okunnigt och stötande.
Maskinentreprenörernas (ME), VD Anders Robertsson skickade efter att inslaget sänts ett brev till Morgan Johansson för att fråga hur regeringen tar sitt ansvar i frågan om dieselstölder. Till Leveranstidningen Entreprenad säger han att han tyckte det var anmärkningsvärt att justitieministern uttryckte sig som han gjorde.
– Jag är jättebekymrad. Ett av de stora problemen för våra medlemsföretag har under lång tid varit drivmedelsstölderna. Våra medlemmar gör det allra bästa de kan för att inte bli utsatta för stölder. De försöker tömma maskinerna när de går hem. Har de bränsle försöker de snarare göra det lätt för tjuven än att få tanken sönderborrad. Att dessutom säga till den här branschen och transportsidan som är lågmarginalbranscher att de ändå tjänar en hel del pengar, det är respektlöst.
Statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) visar att under årets fem första månader har det anmälts 2133 stölder. Förra året anmäldes totalt 2426 stölder.
I en stöldrapport som ME släppte i höstas framkommer det att en tredjedel av landets maskinentreprenörer utsatts för stöld. Av de som intervjuats i undersökningen hade 63 procent drabbats av dieselstölder.
Examensarbetet “Stölder inom transport- och anläggningsindustrin i Sverige” från 2019 tittade på hur bland annat landets maskinentreprenörer drabbades av stölder. Civilingenjörsstudenterna Stina Bengtssons och Charlein Simonssons undersökning uppskattade att diesel till ett värde av 1,15 miljarder stals under 2018, ett år då priset även låg runt 15 kronor. Flera av stölderna polisanmäls heller inte, bara runt 60 procent enligt samma undersökning.
– Utmaningen är att vi inte ser helheten och att det blir tillräckligt statistiskt tungt. Sedan är det en fråga för Polismyndigheten, säger Anders Robertsson.
Enligt en sammanställning som Sveriges Radio gjort är det enbart ett fåtal av de anmälda brotten som går vidare till åtal. Förra året handlades 525 dieselstölder i polisregion Väst, fyra procent av dem ledde till åtal. Anders Robertsson tror också det är svårt att som företagare förhindra stölderna.
– Jag tror snarare att man måste titta på vem det är som tar bränslet och försöka komma åt dem. En gissning kan vara att det är organiserad verksamhet som av olika anledningar inte vill åka in och tanka på bensinstationen.
Förra året fick Tullverket ökade befogenheter att stoppa och hålla kvar personer som hade misstänkt stöldgods. Något som Anders Robertsson tycker är ett steg i rätt riktning.
– Samtidigt har vi gått från ett läge där vi haft en pandemi och nu öppnar upp gränserna. Så var det här tar vägen vet vi inte riktigt ännu. Det är lite för tidigt att utvärdera, men jag tror absolut att man kan göra mer.