23948sdkhjf

Stor effektökning för varje ny generation eldrivet

Eldrivna entreprenadmaskiner är betydligt dyrare i dag jämfört med de som har förbränningsmotor. Samtidigt blir batterierna allt mer effektiva för varje ny generation och de användare som Leveranstidningen Entreprenad pratat med är övertygade om att de är framtiden.

Som Leveranstidningen Entreprenad tidigare skrivit såg Volvo CE ett behov av fler laddstolpar vid sin anläggning i Eskilstuna. Som ett steg i sin långsiktiga omställning beslöt man sig då också för att enbart använda sig av eldrivna maskiner. I detta fall minigrävaren ECR25 och hjullastaren L25. Maskinerna prisades av anläggarna Jonas Frid och Dennis Johansson från Tuna Entreprenad som innan de börjat använda dem var skeptiska till eldrivet. Jonas Frid tyckte att de till och med kändes mer effektiva än sina dieseldrivna motsvarigheter.  

Fredrik Tjernström som är ansvarig för strategi för elektrisk mobilitet säger till tidningen att det inte är någon skillnad prestandamässigt då de är lika starka i både hydraulik och drivlina.

– Elmaskinen har ett högre vridmoment på låga varv och tillgången till det är momentan. Du behöver inte varva upp så svarstiden är snabbare.

För entreprenadmaskiner är det rätt sällan som räckvidden är av intresse. Istället är hur länge de kan arbeta innan laddning och hur lång tid det tar att ladda som är av största betydelse. Här är också storleken en viktig faktor, ju större maskin desto större energibehov.

– Ofta går de också fler timmar per dygn ju större de är. Det totala energibehovet växer exponentiellt när man går upp i maskinstorlek och det är en utmaning att få med sig tillräckligt mycket energi. Därför får man gå till bränsleceller, vätgasteknik eller att koppla upp sig direkt mot elnätet när man kommer till de riktigt stora maskinerna, säger Fredrik Tjernström.

Utöver att batteripacken kan fungera som motvikter på hjullastare och grävmaskiner blir samtidigt blir batterierna allt mer effektiva. Enligt Fredrik Tjernström skiljer det sig 50 procent från generation till generation.

– Laddeffekten går upp och densiteten på batterierna går ned. Det är inte så att man håller på och finslipar.

Han påpekar också på att det är viktigt med beteendeförändringar i hur man använder maskinerna på en arbetsplats.

– Att man justerar lasten eller att alla kanske inte går och äter samtidigt eftersom det blir väldigt höga laddeffekter totalt om maskinerna ska laddas samtidigt. 

Som Leveranstidningen Entreprenad skrivit tidigare så finns det alternativ till att ladda från det vanliga elnätet. Laddcontainrar är en lösning och något som även Fredrik Tjernström tar upp.

– Då långsamladdar du den kontinuerligt dygnet runt och sedan snabbladdar du från den. Då kapar du effekttopparna eftersom de istället tas av batterierna. 

Även om el i nuläget är billigare än diesel och ett av argumenten många lyfter fram för att använda sig av elmaskiner istället för dieseldrivna kan elpriserna variera mycket beroende på när man laddar. Fredrik Tjernström säger att med ett rörligt timpris kan det skilja så mycket som 40 gånger om man exempelvis jämför en lagom varm sommarnatt med en kall vinterdag.

– Där kommer också containrarna in i bilden. Att du kan lagra energin som är tagen från nätet när det är som billigast. El har blivit dyrare men är också mycket mer energieffektivare än diesel. Av den mängden energi du har har per liter diesel går 60 till 70 procent bort i värme. Du använder mindre mängd total energi i en elmaskin så du får igen det med lägre energikostnader. I dag är maskinen dyrare men på lång sikt är jag övertygad om att de blir billigare. Det kommer bli en kostnadsfördel att köra miljövänligt i längden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094