23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Bättre arbetsmiljö med eldrivna betongbilar

Eldrivet är något som det satsas på i hela Volvo-koncernen. Från personbilar till lastvagnar och entreprenadmaskiner. Swerocks betongbilar är bara ett steg i ledet för bägge bolagen mot målet att bli klimatneutrala. Men utöver att minska co2-utsläppen ger eldriften även en positiv inverkan på chaufförernas arbetsmiljö.

Swerocks fyra nya eldrivna betongbilar är resultatet av ett samarbete mellan bolaget och Volvo Lastvagnar. Ett samarbete som betytt mycket för både Swerock och Volvo. För den senare är även utbytet mellan koncernens olika avdelningar av stor vikt när det kommer till utvecklingen av elektriska fordon i olika storlek såväl som entreprenadmaskiner.

– Vi har synergieffekter i vår plattformsutrustning på elektriska fordon inom Volvokoncernen. Våra elektriska bussar har funnits i princip åtta år. Det är i grunden samma teknik som vi använder här, säger Niclas Johnson, försäljningschef för Volvo Lastvagnar.

Det är som att sitta hemma i soffan och njuta av en bra film

- Stefan Markinhuhta

För varje kund och användningsområde skräddarsys lastbilarnas konfiguration förklarar han. Eftersom batterierna både tar plats och väger en del är det en parameter som man måste ta hänsyn till. Något som bland annat gör att de inte installerar fler batterier än vad lastbilen behöver.

– Kör man exempelvis kortare sträckor eller har lättare last ska man ha så lite batteri som möjligt. Om man ska köra så långt som möjligt blir det fler. Men ska man samtidigt lasta mycket får man se till att jobba med sitt laddupplägg.  

I Swerocks fall tenderar vikten betongbilarna tar med sig att vara rätt konstant eftersom de vanligtvis lastar med sig så mycket som möjligt. Istället är det rutterna som kan variera.  Även om det är tänkt att ett arbetspass för betongbilarna ska klara sig på en laddning säger Niclas Johnson att de kan laddas på vilken publik laddstation som helst om det skulle knipa.

– Du kanske behöver laddning dit du kommer. Så det kräver att man faktiskt planerar sin verksamhet på ett annat sätt.

Han menar att de som har fasta rutter och använder sig av eldrivna transporter troligtvis bygger upp egen laddinfrastruktur från den plats fordonen utgår från. Så är även fallet hos Swerock som har installerat fyra laddpunkter för sina nya betongbilar. 

– Betongbilarna är av modellen FE Electric som laddar på max 150 kilowatt. Här på Swerock har de laddstolpar med högre kapacitet, så de är framtidssäkrade. Våra tyngre ellastbilar, FM och FH, som vi börjar producera i höst, laddar på 250 kilowatt. Standarden på den publika laddinfrastrukturen kommer att bli 300 kilowatt.

Att ladda en av betongbilarna vars batteri gått ned till 20 procent går på ungefär en timma tills det är fullt enligt Per Hasselberg som är ansvarig för specialprojekt i elektromobilitet på Volvo Lastvagnar. Han menar dock att man inte borde kunna ladda ur batteriet så mycket under en halv arbetsdag. 

– Tanken är att du ska kunna fylla på den under en lunch. Rimligtvis stannar du på runt 35 procent och då har du fyllt upp den till ganska nära hundra under lunchrasten.

Betongbilens tombola drivs av en egen motor som får kraft från samma batteri som driver bilen. Hur mycket av batteriet den tar kan dock variera förklarar Per Hasselberg.

– Om du bara lossar till en betongpump tömmer man ut det ganska fort. Men om man lossar lite åt gången till en minipump eller bask får man köra mycket längre tid. Att bara ligga och rulla tar inte jättemycket, någonstans mellan 15 och 20 procent av den totala energiförbrukningen.

De eldrivna betongbilarna blev också positivt mottagna av Swerocks chaufförer. I Stefan Markinhuhtas fall innebar det till och med att han sköt på sin pensionering som skulle ha skett i höst för att kunna få köra det nya fordonet. Han säger under den provtur Leveranstidningen Entreprenad fick följa med på att det kommer bli stor skillnad i arbetsmiljö för dem som kör fordonen.

– Det är mycket vibrationsskador och nervskador hos äldre chaufförer. Här har du luftfjädring så det är väldigt mjukt i hela hytten och ingenting som skakar. Det är som att sitta hemma i soffan och njuta av en bra film. Det kommer att ge en helt annan verklighet i framtiden.

Även ljudnivån, eller snarare avsaknaden av den, är något som han tar upp som en nästan overklig känsla.

– Speciellt när man är van vid decibeltal som ligger på helt andra nivåer.

Precis som på alla eldrivna fordon svarar motorn direkt när Stefan Markinhuhta trycker ned gaspedalen. Till skillnad från lastbilar med konventionella motorer känns det tydligt hur snabbt den tunga betongbilen accelererar. 

– Om du har en betongbil som drivs av diesel får du växla tio gånger innan du kommer upp i en något så när hastighet. Det kan också bli ryckigt och skakigt, det slipper du i den här.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11