23948sdkhjf

Större utrymme för prisreglering i framtiden

I början av maj meddelade Trafikverket att man på grund av de ökade drivmedelspriserna beslutat att reglera befintliga kontrakt. På så vis hoppades man att deras leverantörer skulle undvika risk för obestånd och konkurs. Myndigheten säger att det finns en strävan att framtida avtal kommer vara mer flexibla.

Julia Axelsson, avdelningschef inom inköpsverksamheten på Trafikverket, säger att de i ett tidigt skede när kriget bröt ut tog beslutet att reglera bränslet specifikt i alla pågående och kommande upphandlingar.

– Vi har något som kallas för specifik reglering. Då kan man välja olika typer av material där det finns index som reglerar det. Nu behöver inte leverantören spekulera i de kommande upphandlingarna utan vi har vår reglering där från början.

Regleringen som Trafikverket infört utgår från februari i år, med januari som basmånad, och  kommer gälla fram till årsskiftet.

– Skulle världsläget förändras till det bättre har vi möjlighet att avbryta vårt eget beslut.

Beroende på vilken typ av kontrakt, men även vilket sorts uppdrag, leverantören har med Trafikverket skiljer sig också ersättningen. I kontrakt utan någon specifik reglering kan det skilja nästan tio procentenheter i hur stor ersättning som ges. I kategorin “Investering Tunnelentreprenader” utgår 2,5 procent och “Beläggningsentreprenader, massa” 12 procent.

– Det är en bedömning vi har gjort utifrån vår specialistkompetens. Vi landar därför på procentsatser för bränsle som är väldigt typiska för de olika typerna av entreprenader. Det är värderat utefter hur stora andelar maskiner man har och hur bränsletungt typen av kontrakt är, säger Julia Axelsson.

Maskinentreprenörerna (ME), säger att beslutet är välkommet. Samtidigt finns det en viss oro att inte alla som arbetar på Trafikverkets olika projekt kommer få ta del av kompensationen.

– Våra medlemmar är i huvudsak underentreprenörer. Tidigare har de fått gå till sin huvudentreprenör som kanske har sagt att de inte har blivit kompenserade av Trafikverket. Nu försvinner det argumentet. Det viktiga nu är att de får en möjlighet till ersättning även om de är där som underentreprenör, säger Lars Hemmingsson, chef för branschutveckling på ME, till Leveranstidningen Entreprenad.

Enligt Julia Axelsson bör inte underentreprenörer oroa sig för att inte få ta del av regleringen. Regleringen går dock inte per automatik utan måste sökas av huvudleverantören då det är den kontraktspart Trafikverket har. Något som gör att det blir viktigt att underentreprenörerna i sin tur vänder sig till sin beställare.

– Vi upprättar en underrättelse som vi skickar ut. Det här är ju ett erbjudande där vi erbjuder en reglering för bränslet där vi också skriver att förutsättningen är att man reglerar med sina leverantörer. Vi kommer att göra stickprover och kolla att det faktiskt går den vägen.

Han tycker sig också se att förståelsen för behovet av mer flexibla kontrakt med utrymme för justeringar har ökat. Att Trafikverket går ut med att de kommer reglera sina befintliga kontrakt är något som ytterligare kan hjälpa till.

– I samband med uppropet som vår vd, Anders Robertsson, tog led på skickade vi ut budskapet riktat mot kommunernas inköpschefer. De har faktiskt räckt ut en hand och ber om hjälp. Jag kan nog säga att man har fått upp ögonen på ett helt annat sätt. Det här hjälper självklart till. 

Även om bränslet är en stor del för ME:s medlemmar säger Lars Hemmingsson att det finns fler parametrar som har stor inverkan på deras ekonomi. 

– Exempelvis reservdelspriser, maskinpriser och kringkostnader runt maskinen. Stillestånd kan bli längre för att det blir brist på reservdelar. Nu är det svårare för Trafikverket att hantera eftersom det är en hel uppsjö indexar som skulle behöva kompenseras. Då är det lättare att rikta in sig på bränslet.

Julia Axelsson tror att framtidens avtal kommer vara mer flexibla och ha större möjligheter till specifik indexreglering. Hon säger att det finns en mängd material utöver bränslet som kan prisregleras och att det är ett område som Trafikverket kommer att jobba mer med.

– Det vi har mest av är stål, armeringsstål, cement, bränsle och bitumen. Det är sådant som är vanligt förekommande i många kontrakt hos oss. Jag tror att vi står inför en framtid där vi behöver värdera utifrån det vi handlar upp. Då får vi plocka ut det och bygga indexkorgar och reglera det specifikt. Jag tror att vi kommer behöva värdera en större andel material framöver. 

Det är inte bara Trafikverket i egenskap av beställare som beslutat att justera sina kontrakt. Tidigare i år beslutade Mönsterås kommun att kompensera de som utför entreprenadtjänster. Lars Hemmingsson tror också att både beställare och leverantörer kommer bli mer flexibla framöver när kontrakt ska skrivas.

– Att även våra medlemmar ser till att det finns en bränsleklausul innan man skriver på ett kontrakt. Jag tror överlag att alla har fått en helt annan insikt och förståelse för hur sådana här prisförändringar påverkar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.328