23948sdkhjf

En udda fågel på elbilsmässan

I en bransch som har varit konservativ i valet av maskiner ser allt fler möjligheterna i eldrivet när beställare ställer hårdare miljökrav i sina upphandlingar. När Volvo CE och Swecon ställde ut sin ECR25 Electric på elbilsmässan var det därför inte bara för att knyta kontakter, men även visa på ett område i förändring.

Solna. Bland alla elbilar, elcyklar och laddstolpar på elbilsmässan som hölls under Valborgshelgen på Friends arena i Solna var det en utställare som stack ut. Volvo CE och Swecon var på plats för att visa upp en av sina elektriska minigrävare, ECR25 Electric.

– När vi anmälde oss till mässan sade arrangören “exotiskt med Volvo-traktorer”. Nu är inte det här en traktor, så det ska jag inte kommentera, säger Gustav Boberg, från Volvo CE till Leveranstidningen Entreprenad.

Utöver att visa att utvecklingen med el pågår även utanför elbilsbranschen var deltagandet även ett sätt att nätverka med de som tillhandahåller infrastrukturen för laddning.

– Vi tror att det här är rätt maskiner att ta in när vi ska bygga alla de 17 000 laddstolpar som ska upp inom det närmsta året. Om man ska göra det elektriskt hela vägen ser vi en möjlighet att marknadsföra oss som upphandlare, säger Fredrik Rigö, chef för marknadskommunikation, på Swecon.

Trots att båda menar att entreprenadbranschen är konservativ ser de ett skifte i synen på eldrivna alternativ.

– Det finns en möjlighet för de mindre entreprenörerna att nischa sig mot en del jobb. Exempelvis där man kanske är underentreprenör i ett projekt som kräver den här typen av maskiner. 

För de som tagit klivet säger Gustav Boberg att den feedback Volvo CE har fått har varit positiv. 

– Framförallt är det tystheten. Att slippa bullret och avgaserna om du till exempel står i hålet och är spadpersonen.

I dag går det att se flera företagsbilar ute på vägarna där det står att de är gröna elbilar. Fredrik Rigö tror att fler företag framöver kommer att profilera sig med att man har just en ren elfordonsflotta.

– Många som har den typen av små lastare kanske har ett åkeri och vill ha allt från ellastbilar till truckar och allt vad det är.

Volvo CE.s nuvarande elektriska alternativ är främst tänkta att gå inne i och i utkanten av städer där det finns ett befintligt elnätverk och möjlighet till att ladda. Precis som majoriteten av alla bilar och entreprenadmaskiner är också batterierna integrerade, till skillnad från exempelvis Nordfarms kompaktlastare från Avant. Gustav Boberg ser dock inget större behov av möjligheten att ha löstagbara batterier.

– Livslängden på ett batteri är upp till tio år vilket är beräknat på antalet cykler. En av frågorna när de här kom ut på marknaden var stöldrisken av batterierna. Men de är inte heller något du bara plockar ut. Paketet som är batteriet är tre celler och väger rätt mycket.

Även om det sker en hel del på elsidan släpar entrpeprenadbranschen efter jämfört med vad som händer inom bilindustrin menar Gustav Boberg. Något som också kan vara till en fördel då han ser att man lär sig av det som redan utvecklats.

– Jag skulle även vilja säga att man ser mer av att man försöker jobba ihop på den här typen av resa. Det gäller allt från energi till laddning och produkt. Det är något jag tror det kommer bli mer av.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.09