23948sdkhjf

Dieselpriset över 25 kronor – kan stiga ännu mer

Reduktionsplikt, släppta restriktioner efter pandemin och senast Rysslands invasion. Det är olika samverkande orsaker till varför det svenska dieselpriset just nu är rekordhögt. Branschorganisationen Drivkraft Sveriges chefsekonom, Daniel Wiberg, säger att priserna kommer vara fortsatt oroliga så länge kriget pågår.

Priset på råolja har stigit kraftigt i och med Rysslands invasion av Ukraina. Även om Sveriges import av olja från Ryssland är litet påverkas drivmedelspriserna av kriget. Under fredagen steg priset på diesel till över 25 kronor per liter.

– Det som påverkar priset nu är framförallt den oroliga omvärlden. Det som händer i Ukraina påverkar råoljepriset som stiger kraftigt, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Drivkraft Sverige, branschorganisation för drivmedelsbranschen till Entreprenad.

Han förklarar att när krig och oroligheter uppstår brukar svenska kronan tappa i värde i förhållande till dollarn, vilken man handlar olja i.

Det är vad vi ser nu. Vi har förutom det stigande råoljepriset fått en kraftig valutaeffekt. Vilket ytterligare driver upp priserna. Vad man kan säga är att så länge invasionen pågår kommer också priserna vara oroliga. De fluktuerar och det finns ett tryck uppåt där man hellre chansar på att priset går upp än att man vågar sänka det.

Hur mycket dieselpriset kan stiga kan han inte uttala sig om. Men han menar att det finns risker som kan göra att det går upp.

– Samtidigt finns det sådant som kan påverka priset nedåt. Det är framförallt om man skulle få en stabilisering av omvärldsläget.

Daniel Wiberg säger att kriget är en stor bidragande faktor men att man även innan det såg stigande priser på oljan.

– En orsak är att vi har en återhämtning efter pandemin runt om i världen som också skapar ett efterfrågetryck. Den ekonomiska aktiviteten ökar och med det också behovet av transporter och drivmedel. Det blir tyvärr nästan en perfekt storm.

Tidigare pratade Entreprenad med Maskinentreprenörernas vd, Anders Robertsson, som oroade sig för osäkerheten i branschen. Han lyfte bland annat reduktionsplikten som en del i de nuvarande höga priserna på drivmedel. 

– Det har helt klart påverkat de svenska priserna och hänger ihop med våra höga klimatambitioner, säger Daniel Wiberg. 

Han säger att det finns en process som måste följas om man ska göra ändringar i regelverket. 

– Man inväntar det man kallar Kontrollstation 2022. Där ska man se över reduktionsnivåerna och om de leder till att vi kan nå klimatmålen eller behöver göra eventuella justeringar.

Daniel Wiberg tror också att när priserna ökar som de gjort kommer också politiker att påverkas. 

– Då det är valår kommer många av dem att titta på vad man kan göra för att sänka drivmedelspriserna. För svensk del är en stor del av priset skatt och moms. Jag tror att det är framförallt där som de behöver hitta lösningar till att priserna kan sänkas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094