23948sdkhjf

Nej tack till ett liv utan plast

Efter drygt ett års väntan är tiden här då Svensk Plast, med enad röst, ska börja kampanja och kommunicera sitt budskap mot den breda allmänheten. Plattformen för detta kommer framförallt att vara sociala medier.

43 deltagare fanns på plats framför sina skärmar när Amit Paul, projektledare för Svensk Plast, via en webkonferens den 3 februari presenterade vad projektet hittills kommit fram till och vad som ligger i pipeline härnäst.

Den kampanj som nu tar fart ska pågå de kommande tre till fem åren.

Syftet med kampanjen är att öka förståelsen för plastens roll i samhället. Målet är att den svenska allmänheten ska förstå att plast inte enbart är negativt och att plast behövs i samhället.

Den primära målgruppen som Svensk Plast ska vända sig till är personer i åldern 18-35 år. Den sekundära målgruppen är personer i åldern 36-60 år, plastbranschen och plastnära branscher, beslutsfattare och media. 

-Det vi märkt i de undersökningar vi hittills gjort är att det finns en förståelse för att det är ett komplext ämne, men att det samtidigt finns en underliggande tanke och känsla av att plast inte är bra, sa Amit Paul. 

För att nå ut med sitt budskap kommer Svensk Plast inledningsvis att försöka nå sin primära målgrupp via Instagram, Snapchat, TikTok och YouTube. 

-Vi kommer att använda oss av såväl filmer där vi med glimten i ögat speglar ett liv utan plast. Vi kommer även att använda oss av taktiska budskap, olika quiz med mera, sa Amit Paul. 

För företag som vill veta mer, sponsra och bli en del av Svensk Plast ombeds man ta kontakt med Henrik Oxfall på Ikem, Lennart Johansson på Spif eller Amit Paul via deras respektive e-postadresser. 

Svensk Plast är ett initiativ av Ikem, Spif, Polymercentrum, Råvarugruppen och Plastmaskingruppen, som tillsammans driver frågan om att nå en hållbar plastanvändning. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125