Zeppelin Sverige lanserar Catspetsad traineeutbildning
För bara några veckor sedan aviserade Zeppelin Sverige att man drar igång en ny utbildningssatsning i samarbete med Arbetsförmedlingen och Utbildning Nord, för att få fram fler mekaniker och servicetekniker.
Intresset visade sig vara stort. 103 personer ansökte om plats, sex av dem valdes ut och två fick blir reserver.
Zeppelin Sverige är mer än nöjda med utfallet och sannolikheten är stor att det blir fler tillfällen.
-- Om vi ser att vi får kompetent arbetskraft kommer vi absolut att fortsätta, säger Mikaela Murén, HR-specialist och ansvarig för kompetensförsörjning inom Zeppelin Sverige, till Leveranstidningen Entreprenad.
Nu står det dessutom klart att Zeppelin satsar ännu mer på utbildning, den här gången genom att ta fram ett nationellt traineeprogram där teori och praktik ska gå hand i hand.
-- Vi ser ett jättestort behov av mekaniker, vi växer över alla håll och kanter och behovet kommer inte att minska – det kommer att öka, därför gör vi denna satsning, säger Mikaela Murén.
Utbildningen riktas både mot gymnasielever och vuxna och kursinnehållet har tagits fram av Zeppelins avdelning Tekniskt center och HR-avdelningen.
Tanken uppges vara att ge studenterna en allmän mekanikerkompetens, men också en specialiserad Caterpillarkunskap, förklarar Mikaela Murén.
-- Vi vill att de ska bli duktiga på våra system, de ska få lära sig Cats hydraulik, Cats el, Cats avgasrening och Cats felsökningsprogram.
En viktig tanke är att den teoretiska och den praktiska utbildningen ska samspela på ett bra sätt.
-- Det ska följa en röd tråd, pratar man om hydraulik i skolan ska vi inte hålla på med avgasrening på praktiken, allt ska hänga ihop, säger Mikaela Murén.
Zeppelin Sverige anser sig ha bäddat väl för det som komma skall. På varje ort där Zeppelin Sverige har en verkstad ska det finnas minst en person som har utbildats och fått Skolverkets godkännande att fungera som handledare och sätta betyg.
-- Alla är förberedda så att vi kan ta hand om praktikanterna på ett bra sätt, säger Mikaela Murén.
Kursplanen är gemensam för samtliga skolor och enligt Zeppelin Sverige är förkunskapskraven rätt låga, för att inte begränsa urvalet.
Tanken är att i stället se till individens fallenhet och brinnande intresse för yrket, och låta utbildningen ta hand om resten.
Zeppelin Sverige uppger också att man kommer att hjälpa till både före, under och efter programmet.
–Vi hjälper till med att hitta praktikplatser runtom i landet och går igenom möjligheten till anställning efter utbildningens slut, uppger Mikaela Murén i ett pressmeddelande.
Satsningen görs i samarbete med Arbetsförmedlingen och etablerade yrkesskolor över hela landet.
De tre första skolorna ut är Björknäsgymnasiet i Boden, Utbildning Nord i Övertorneå samt Utvecklingscentrum för servicetekniker i Ljungby.
Gymnasieleverna får välja den specfika inriktningen, på vuxenutbildningarna handlar det om 3-8 platser och en utbildningstid på 1-2 år.
De första utbildningarna inleds redan i vår, enligt Zeppelin ska det anordnas informationsträffar i februari som följs av ansökningar och urval.
Den som är intresserad av programmet uppmanas att kontakta lärosätet så snart som möjligt.
Ytterligare fyra skolor ska ansluta under våren, och kunna starta sin verksamhet till hösten.