23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Dieselpriset får många på fall – ME efterlyser handling

Många maskinentreprenörer sitter fast i prisavtal som gör att de får bära de ökade dieselkostnaderna helt själva.  ME vill därför se tätare indexeringar och lyhördare beställare.

De allt högre dieselpriserna har fått många att haja till. Men det som får en vanlig bilist att sura kan vara en direkt katastrof för en maskinentreprenör eller en åkare.

-- De ökade dieselkostnaderna riskerar att äta upp alla marginaler i en lågmarginalbransch, säger Anders Robertsson, vd för branschorganisationen Maskinentreprenörerna.

När ME gjorde sin konjunkturrapport i slutet av 2021 pekade mycket på att entreprenörerna var mycket osäkra inför det kommande året, och att dieselpriserna var ett av de största orosmolnen.

-- Våra medlemsföretag står inför en stor utmaning nu, många sitter fast i prisavtal som i sämsta fall inte indexeras alls, eller bara indexeras en gång per år.

Det kan i alltså dröja många månader innan avtalen justeras och de ökade bränslepriserna blir därför en tung börda för företagen att bära konstaterar han.

Den utbredda osäkerheten är olycklig för branschen, och därmed även för samhället i stort, fortsätter han.

-- Tyvärr kan konsekvenserna bli rätt dramatiska, många företag riskerar att gå i konkurs.

-- Det man vill ha som företagare är långsiktiga och stabila villkor, först då vågar man investera i nya maskiner, rekrytera ny personal och hantera klimatutmaningen.

Dieselpriset är högt av flera anledningar. Till exempel finns det klimatmål som måste uppfyllas, det innebär i sin tur att utsläppen måste minska – till exempel genom att verka för färre fossildrivna maskiner och en ökad användning av biobränsle.

-- Vi ställer oss bakom detta fullt ut men våra medlemsföretag kan inte stå för hela kostnaden själva, hela samhället måste ställa upp, säger Anders Robertsson.

I dagsläget är det svårt att driva större arbetsmaskiner på el i någon större skala, det är därför diesel eller HVO som gäller, konstaterar han.

-- HVO har också blivit dyrare på grund av begränsad tillgång, det påverkar också priset på diesel eftersom reduktionsplikten skärpts så att man måste blanda in mer biobränsle.

Han anser att bördorna måste bäras gemensamt och att beställarna, och deras slutkunder, också måste dra sitt strå till stacken.

-- Beställarna måste bli mer lyhörda, vi vill se tätare indexeringar men det är en lösning på lite längre sikt – vi har ett problem just nu som måste lösas också.

Medlemsföretagen och ME jobbar därför intensivt för att få beställarna att justera priserna, berättar Anders Robertsson.

Han konstaterar också att det inte bara är dieselpriserna som motiverar en tätare indexering.

-- Osäkerheten är stor även när det gäller andra saker, priserna fluktuerar kraftigt i postpandemin, allt är mer instabilt.

Diagrammet visar hur försäljningspriset för bensin, dieselbränsle och etanol har utvecklats. Det är hämtat från Drivkraft Sverige, en ideell förening som samlar flera oljebolag, till exempel OKQ8, St1, Preem och Nynas AB. Föreningens uppdrag är att företräda sina medlemsföretag i kontakter med myndigheter, andra organisationer och allmänheten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078