Världens första storskaliga e-metanolprojekt

Det kan bli världens första storskaliga e-metanolprojekt. Planen är att etablera en rad anläggningar runt om i Sverige för att fasa ut fossila bränslen inom sjöfartssektorn. Nu går ett expansivt bolag in och förvärva en 45-procentig ägarandel i projektet där första anläggningen nu ska etableras.
Danska Örsted, som bygger och driver energianläggningar, går nu in Liquid Wind genom att förvärva en 45-procentig ägarandel i e-metanolprojektet Flagship One. Projektet kan bli världens första storskaliga e-metanolprojekt med en rad anläggningar runt om i Sverige med målet att fasa ut fossila bränslen inom sjöfartssektorn.
Flagship One blir den första anläggningen med en elektrolysator med en kapacitet på omkring 70 MW och förväntas producera 50 000 ton e-metanol per år av förnybar vätgas och biogent CO₂.
-Vårt klimatneutrala fartygsbränsle kommer att möjliggöra sjöfartssektorns gröna omställning genom att sänka koldioxidutsläppen med mer än 90 procent. Flagship One blir vår första anläggning, och Liquid Winds ambition är att signifikant skala upp antalet anläggningar över hela världen till 2050, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind i en kommentar.
Tekniken innebär att förnybar el från ny vindkraft och koldioxid omvandlas till fartygsbränsle. Grön vätgas genereras från vindkraften och kombineras med återanvänd biogen koldioxid från kraftvärmeanläggning Hörneborgsverket i Örnsköldsvik där även Flagship One kommer att ligga.
-Vi vill bygga en globalt ledande position inom hållbara bränslen och förnybar vätgas, och med vår investering i Flagship One vill vi fasa ut fossila bränslen inom sjöfartssektorn som är en av de svåraste att ställa om, säger Martin Neubert, vice vd och CCO på Örsted i en kommentar.
Örsted och Liquid Wind förväntas driftsätta Flagship One under 2024, med förbehåll för slutligt investeringsbeslut som kan komma redan år 2022.
Fakta
Enligt Internationella energiorganet (IEA) har utsläppen från sjöfarten ökat med 40 procent från 2000 till 2019 och står idag för 2 procent av världens energirelaterade växthusgasutsläpp. Sjöfartssektorn behöver snarast nya typer av bränslen för att kunna minska sin klimatpåverkan.