23948sdkhjf

Allt fler avstår djuphavsmineraler

Efterfrågan på mineraler och metaller blir allt större. Men okunskapen kring vad som händer vid brytning av djuphavsmineraler gör nu att allt fler företag avstår de eftertraktade mineralerna tills kunskapen blir större.  

Frågan om världens växande behov av mineraler och metaller blir allt hetare. Diskussionen om varifrån materialen till exempelvis smartphones och bilbatterier ska komma har diskuterats ett bra tag nu. Både forskare, företag och miljöorganisationer varnar för att gruvdrift i djuphavet kan ha oåterkalleliga konsekvenser eftersom djuphaven både är en kolsänka och rymmer en oerhörd rikedom av arter, som vi idag vet lite om.

Med anledning av detta väljer nu fler och fler företag att avstå djuphavsmineraler tills det finns mer kunskap. En av dem är batteritillverkaren Northvolt, som nyligen gått ut med att de skapat ett 100 procent återvunnet batteri, de säger nu nej att använda mineraler och metaller från djuphaven.

– Northvolt kommer inte att använda mineraler från djuphavet för vår batteriproduktion förrän det kan bevisas att det kan göras på ett hållbart sätt. Idag vet vi för lite om hur djuphavsbrytning påverkar de känsliga ekosystemen och den marina miljön. Riskerna är helt enkelt för stora, säger Erika Gyllström, Head of Sustainability på Northvolt.

WWF efterlyser nu också ett globalt moratorium för djuphavsbrytning till dess att kunskapen om konsekvenserna förstås helt och hållet och att andra alternativ till mineralutvinning är uttömda.

Och fler sällar sig till listan. Nu meddelar bland annat svenska Scania och tyska Volkswagen och flera andra utländska bolag att de ställer sig bakom uppropet om ett globalt moratorium mot att bryta djuphavsmineraler. Med detta växer listan med globala aktörer som vill hålla djuphavsmetaller borta från sina produkter: Tidigare har bolag som Volvo Group, BMW, Google och Philips skrivit på uppropet.  

Fordonstillverkaren Scania anser det vara viktigt att inte skapa nya hållbarhetsproblem.

– Utvecklingen i vår sektor när det gäller elektrifiering är hisnande och inom bara några år kan vi förse våra kunder i alla tunga vägtransportsegment med elektriska lösningar. Samtidigt som batteridrivna elfordon är avgörande för vår förmåga att nå klimatmålen, lägger utvecklingen av dessa lösningar också större vikt vid nya material som innehåller metaller och mineraler. Med vårt åtagande att inte hämta mineraler från djuphavsbotten vill vi säkerställa att vi inte skapar nya hållbarhetsproblem samtidigt som vi försöker ta itu med befintliga, kommenterar Scanias hållbarhetschef Andreas Follér.

Beskedet om ett moratorium kommer inför det globala möte, där även Sverige är inbjudet att delta, som i mitten av december ska besluta om processen framåt för den framväxande industrin.

– Det är en kapplöpning mot tiden. I somras utlöstes en regel som kan göra branschen tillåten inom bara två år och behovet av att få till ett globalt moratorium för djuphavsbrytning är än mer akut. Vi anser att Sveriges regering bör ta tydlig ställning och aktivt driva på för ett moratorium, säger Tom Arnbom, från WWF i en kommentar.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093