23948sdkhjf

Projekteringsledning utsedd för Norrbotniabanan

Trafikverket stärker sin organisation vid Norrbotniabanan genom att lyfta in Norconsult som projekteringsledare vid framtagandet av förfrågningsunderlag och bygghandlingar till entreprenadskedet.

Allt fler pusselbitar kommer på plats i det som så småningom ska resultera i Norrbotniabanan – en 27 mil lång enkelspårig järnväg mellan Luleå och Umeå. Den senaste delen är att Norconsult fått uppdraget att svara för projekteringsledningen vid framtagandet av förfrågningsunderlag och bygghandlingar till entreprenadskedet som omfattar både väg- och järnvägsrelaterade anläggningar och byggnadsverk.

Rent konkret innebär uppdraget att vi stärker Trafikverkets organisation så att de ska kunna hålla uppe tempot i arbetet. Uppdraget sträcker sig som längst fram till år 2026, säger Tony Strandberg, Norconsults teamchef för järnväg.

En väsentlig del i arbetet blir den grupp på tio broingenjörer som hämtades över från Ramboll tidigare i höstas med basen i Luleå. På meritlistan finns bland annat Guldbron vid Slussen i Stockholm och delar av Hisingsbron i Göteborg. Kunskaperna kan komma väl till pass med tanke på att projektet Norrbotniabanan, enligt Trafikverket, bland annat omfattar 250 broar.

Totalt beräknas kostnaden för Norrbotniabanan till ungefär 29 miljarder kronor i 2013 års prisnivå. Bedömningen är bland annat att restiderna kommer att halveras längs en viktig del av Norrlandskusten och därmed gynna det lokala näringslivets utveckling. Men en förhoppning är att projektet också ger effekt i resten av landet i form av snabbare, säkrare och mer miljöanpassade sätt att resa och transportera gods.

Inte minst förväntas projektet leda till att utsläppen av koldioxid minskar med cirka 80 000 ton per år genom att transporter kan flyttas från väg till järnväg.

Norrbotniabanan är tillsammans med andra stora järnvägsprojekt en förutsättning för svensk tillväxt och ett fossilfritt Sverige 2045, säger Tony Strandberg.