– Företag och organisationer behöver ta ett större ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck. Ambitionen är att hastighetsfrågan ska ses som en naturlig del av alla företags hållbarhetsarbete, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
År 1997 beslutade riksdagen att den så kallade Nollvisionen ska vara grunden för det svenska trafiksäkerhetsarbetet. I februari 2020 fastställde regeringen ett etappmål som innebär att antalet omkomna i vägtrafiken ska halveras till år 2030, och att allvarligt skadade ska minska med minst 25 procent med utgångspunkt från medelvärden av utfallen under perioden 2017–2019.
Enligt Trafikverket handlar det då i faktiska tal om högst 133 omkomna samt maximalt 3 100 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Det kan också jämföras med siffrorna för pandemiåret 2020. Då omkom, enligt Sveriges officiella statistik 204 personer i vägtrafikolyckor medan 1 645 personer skadades svårt.
Inte minst det höga antalet omkomna visar att mycket återstår att göra. Det gäller även för trafikanterna. Trafikverkets uppfattning är att om alla trafikanter håller hastigheten kan 50 liv räddas årligen och koldioxidutsläppen minska med 300 000 ton. Dit tycks dock steget vara långt. Trafikverket hänvisar bland annat till mätningar som visar att 70 procent av den tunga trafiken kör snabbare än vad hastighetsgränsen tillåter.
Därför aviseras redan nu att det 2023 kommer att införas krav på att transporter i Trafikverkets projekt ska genomföras i tillåtna hastigheter och att samtliga hastighetsöverträdelser i alla entreprenadupphandlingar ska återrapporteras.
Skärpningen ligger i linje med uppropet ”Hållbara hastigheter” som 2019 pekade på vikten av att företag ställer krav på hastighetsefterlevnad i sina upphandlade transporter. Bland de som ställde sig bakom uppropet fanns flera tunga transportföretag, material- och livsmedelsleverantörer samt branschorganisationerna Sveriges Åkeriföretag och Byggföretagen. Inte minst Byggföretagen ställer sig helt bakom Trafikverkets nya initiativ.
– Vi måste samverka för att minska antalet olyckor längs våra vägar såväl för medtrafikanter som för dem som arbetar längs vägarna. Tidspress riskerar inte bara en säker körning det riskerar även olyckor i samband med lastning och lossning på byggarbetsplatser. Att hålla hastigheter räddar liv, minskar kostnader för bränsle och ger mindre utsläpp – hållbarhet på riktigt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.