Volvo tänjer på fantasins gränser
Vanligtvis skapas leksaker med utgångspunkt från verkligheten, den här gången valde Volvo CE att göra tvärtom.
– Vi vände på hela processen genom att fråga unga pojkar och flickor efter vad de ville ha. Därefter försökte vi göra något av det, säger Thomas Bitter, teknikansvarig i Volvo CE.
Det som började som ett spännande samarbetsprojekt mellan designers och ingenjörer på Volvo CE och Lego Technic för att utforska potentialen i framtida gemensamma konstruktioner ledde fram till att koncepthjullastaren Zeux landade på butikshyllorna hösten 2018 lagom till julhandeln. Genom hela processen var barn och ungdomar viktiga kuggar i utvecklingsarbetet. Läs mer här.
Sedan dess har arbetet fortsatt och i dag har modellen utvecklats vidare till LX03, en självkörande hjullastare med batterielektrisk drift, och som dessutom utlovas vara självlärande och kunna dra nytta av erfarenheter som görs under arbetets gång, inklusive eventuella misstag.
– Den är inte kommersiellt tillgänglig, men förväntas ge viktig input till dagens och morgondagens applikationer, säger Melker Jernberg.
LX03 presenteras som en betydande milstolpe som bryter ny mark i utvecklingen av smarta entreprenadmaskiner. Den kan representera både nästa steg i Volvo CE:s forskning och utveckling av maskinintelligens och företagets åtagande att fasa ut fossila bränslen i anläggningsbranschen.
– Vi måste förändra anläggningsbranschen genom smarta och mer hållbara lösningar som kan göra skillnad globalt. LX03 är ett exempel på just detta. Tillsammans med Lego-koncernen har vi här tänjt på både teknikens och fantasins gränser och resultatet är något aldrig tidigare skådat.
Niels Henrik Horsted, produktchef för Lego Technic, betonar att de båda företagen under många år haft ett mycket framgångsrikt samarbete där de samarbetat kring flera Lego Technic-modeller.
– Men det här är första gången vi tar fram en riktig maskin baserad på en modell i stället för tvärtom – och det är det som gör detta till ett verkligt unikt projekt, säger han.
Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvokoncernen menar att företaget som ledande inom transport och infrastruktur har ett viktigt ansvar att agera, både för att motverka klimatförändringar och för att öka den innovationstakt som krävs för att genomföra samhällsomvandlingen runt om i världen.
– Vi tror på att arbeta med drivna och kreativa partners som, precis som vi, fokuserar på att göra innovationen till verklighet, och gå från ord till handling.
Joakim Unnebäck, specialist inom maskinapplikationer och konceptmaskiner på Volvo CE, har varit med i projektet från början och lyfter fram att det finns en stor fördel när en koncern som Volvo kan samla en mängd olika kompetenser i livskraftiga och innovativa miljöer.
– LX03 har byggts av ett tvärfunktionellt team av ingenjörer, programmerare och verkstadstekniker från Volvo CE:s anläggningar i Eskilstuna och Konz, i samarbete med designers i Göteborg.
Resultatet är en 5-tons hjullastare uppbyggd kring ett modulärt koncept med möjlighet att göra maskinen större eller mindre enbart med en eller två ändringar i tillverkningsprocessen. Drivlinan är dessutom redan etablerad då den används i L25 Electric. Personerna bakom konceptmaskinen kan vara trygga med att den är utsläppsfri med låg ljudnivå och har en drifttid på upp till åtta timmar beroende på applikation.
Men det stannar inte där. Den utlovas också vara utformad för att vara smart och säker på arbetsplatsen, fylld med intelligens som ger förmåga att anpassa sig till olika scenarier, fatta beslut i realtid och, framför allt, samarbeta med människor. Givetvis ska den kunna programmeras till att utföra tunga, repetitiva eller riskfyllda arbetsuppgifter, vilket minskar behovet av att ha personal på platsen.
En prototyp är hur som helst klar, men fortfarande återstår mycket arbete, exempelvis krävs en hel del samarbete med intresserade kunder för att utröna hur maskinerna verkligen fungerar på byggarbetsplatserna.