23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Boliden nära autonoma transporter

Boliden investerar 218 miljoner kronor i det helt autonoma gruvtruckssystemet Komatsu Frontrunner på elva gruvtruckar i Aitik. Målet är färdigställande under 2024.

– Automatisering av gruvtruckar i Aitik säkerställer att gruvan kommer att förbli världens mest produktiva koppargruva, samtidigt som den fortsätter att leverera koppar med branschledande klimatprestanda, säger Stefan Romedahl, direktör för Boliden Gruvor.

Produktionsvolymen i Aitikgruvan må vara konstant, men trots det ökar transportbehovet i och med att gruvan växer och brytningen sker på allt större djup. Bedömningen är att en automatisering av truckflottan kommer att öka produktiviteten och resursutnyttjandet och därmed även stärka företagets konkurrenskraft på en global marknad.

Boliden har valt att satsa på Komatsus Frontrunner-system som baseras på konventionella tippruckar, men utrustade med avancerad teknik som gör truckarna helt autonoma, alltså inte ens fjärrstyrda, och möjliga att övervaka från ett kontrollrum som kan vara tusentals kilometer från gruvan.

Truckarna förses med bland annat GPS, system som upptäcker och hanterar hinder på vägen och ett trådlöst nätverk som utvecklats av Komatsu. Varje truck matas också med information som detaljerade kartor över gruvan, inklusive transportvägar, områden för lastning och lossning, liksom för tankning och underhållsarbeten.

När trucken närmar sig lastningsplatsen kopplas den med automatik trådlöst till den lastande maskinen som leder den vidare till den optimala positionen, i princip samma teknik som användes av Volvo och Skanska vid testprojektet Electric Site i Göteborg.

Enligt Komatsu kan användaren räkna med ett flertal stora fördelar, exempelvis att med större säkerhet än med konventionell teknik förutse livslängden för vitala komponenter i maskinerna. Stor betydelse får även ökad livslängd på däcken tack vare att transporterna styrs till en optimal samtidigt som slitage på grund av växlingar och inbromsningar minimeras.

Därutöver utlovas bland annat minskad bränsleförbrukning, minskat servicebehov och inga tidsödande byten av förare. Enligt Boliden innebär introduktionen av det autonoma gruvtruckssystemet i Aitik den första systemutrullningen i EU.

Viktiga inslag i det fortsatta arbetet är en fördjupad utbildning av gruvpersonal, både för nuvarande och nya roller. Övertygelsen är dock att det nya sättet att arbeta inte bara innebär ökad effektivitet utan också en arbetsmiljö som blir både mer attraktiv och säkrare än tidigare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.103