23948sdkhjf

JCB miljardsatsar på vätgas

När JCB tar sikte på framtidens fossilfria motorer blir det vätgas som hamnar i blickpunkten. I veckan aviserades en satsning på motsvarande 1,2 miljarder kronor för att redan under 2022 kunna sälja vätgasdrivna maskiner.

När den brittiske premiärministern Boris Johnson tidigare i veckan träffade JCB, med företagets styrelseordförande Lord Bamford i spetsen, fick han bland annat chansen att fylla på tanken i JCB:s första vätgasdrivna maskin – en grävlastare.

– Stora brittiska tillverkare som JCB utvecklar innovativa lösningar för att kapa växthusgaserna och driva den brittiska gröna industriella revolutionen. Det var fantastiskt att se JCB:s supereffektiva vätgasmotorer som kan förändra brittisk tillverkningsindustri, hjälpa oss att snabbt nå våra klimatmål och öka takten i Storbritanniens utveckling av vätgastekniken – ett intressant område som kommer att ha stor betydelse för att möta klimatförändringen, skapa nya jobb och locka investerare, säger Boris Johnson.

Helt klart kommer vätgastekniken att få stor betydelse för JCB som just meddelat att företaget investerar motsvarande 1,2 miljarder kronor för att redan under nästa år kunna sälja maskiner drivna av vätgas.

Redan i dag arbetar, enligt företaget, cirka 100 ingenjörer med utvecklingsarbetet och ytterligare 50 ska anställas. Till dags dato har utvecklingen hunnit så pass långt att Boris Johnson kunde tanka prototypen till företagets första vätgasdrivna grävlastare. I premiärministerns närvaro lättades också på förlåten till en vätgasdriven teleskoplastare.

Att just dessa båda maskintyper ligger i första ledet av utvecklingen ter sig naturligt då företaget beskriver sig som global marknadsledare i båda fallen.

Företaget visade redan sommaren 2020 fram en vätgasdriven grävmaskin i 20-tonsklassen. Läs mer här.

Motortillverkningen är förhållandevis ny i JCB:s organisation. Produktionsstarten var så sent som 2004 och i dag bedrivs tillverkning i Derbyshire och i Delhi i Indien. Företaget lyfter gärna fram att man nu i år passerar milstolpen 750 000 tillverkade motorer, men också att det krävs en riktningsförändring.

Vår typ av maskiner måste drivas av något annat än fossila bränslen. Vi tillverkar maskiner som drivs av diesel så vi måste ta fram en lösning och det gör vi nu. Vi investerar i vätgas eftersom vi inte ser el som en lösning som passar alla, i synnerhet inte för vår industri eftersom den bara kan användas i mindre maskiner, säger Lord Bamford.

Vi kommer att fortsätta tillverka motorer, men de kommer att vara supereffektiva högteknologiska vätgasmotorer utan utsläpp av koldioxid till överkomligt pris. De kan dessutom tas till marknaden snabbt genom våra etablerade inköpskanaler.

Det kommer att vara vår industris första vätgasmotorer, utvecklade i Storbritannien av brittiska ingenjörer och med potential att hjälpa Storbritannien att nå utsläppsmålen tidigare, säger Lord Bamford.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094