– Att kunna använda Ebbepark som en testbädd för att realisera innovativa idéer och se hur de fungerar i verkligheten öppnar upp många möjligheter. HVO-tanken är ett av våra mest lyckade projekt hittills och det är väldigt glädjande att konceptet nu sprider sig till andra platser i landet, säger Sara Malmgren, projektledare för Testbädd Ebbepark.
I Ebbepark erbjuder fastighetsägarna Sankt Kors, Stångåstaden och Lejonfastigheter en testbädd för innovation och forskning inom hållbar samhälls- och stadsutveckling. Efter två år och mer än 90 000 liters tankning med den mobila HVO-tanken är slutsatsen att den minskat koldioxidutsläppen med 250 000 kg och hjälpt byggentreprenörerna att spara tid, och därmed även kostnader.
Den skepsis som inledningsvis mötte projektet, bland annat för att HVO-bränslet var något dyrare än traditionell diesel, har efter hand ersatts av en betydligt mer positiv syn. Inte minst blev flera maskinförare något av ambassadörer för projektet då de kunde konstatera att tankens placering tillsammans med smidig digital hantering av kvitton sparade både tid, kostnader och slitage på maskinerna. Den vinsten kompenserade mer än väl det högre literpriset.
Liknande slutsatser drogs också i forskningsrapporten ”An HVO-tank on site” där Stefan Engevall och Anna Fredriksson vid Linköpings Universitet konstaterar att tankning av stora maskiner på byggen påverkar både entreprenörernas effektivitet, trafiken i byggområdet och den totala utsläppsnivån av koldioxid. En mobil tank, tillgänglig för entreprenörerna, sparar både tid och utsläpp. Om innehållet i tanken dessutom är fossilfritt blir den totala miljövinsten än större.
De positiva resultaten har lett till att Energifabriken, som äger HVO-tanken, startat dotterbolaget Fillngo, med fokus på att få ut mobila tankstationer på byggen i hela Sverige.
– I dagsläget erbjuder vi mobila tankstationer på ett 20-tal platser. Vi ser verkligen att branschen vill ta sig an utmaningen och potentialen finns att framöver minska utsläppen från bygglogistik i Sverige med ytterligare hundratusentals ton, säger Victor Johansson, produktchef på Fillngo.
Möjligheterna är enorma. Bedömningen är att det för närvarande pågår cirka 19 000 byggprojekt runt om i landet, och att transporter till och från dessa projekt står för 20 procent av all transporterad vikt i Sverige. Att ställa om bygglogistiken är ett viktigt steg för att Sverige ska kunna uppnå fossilfrihet 2045.
Rapporten ”An HVO-tank on site” är en del av Projekt Fossilfri bygglogistik, ett forskningsprojekt som drivs av Linköpings Universitet och finansieras av Triple F. Det är en forsknings- och innovationssatsning av Trafikverket för att bidra till det svenska godstransportsystemets omställning till fossilfrihet. Målet är att öka kunskapen om samhällets samlade byggtransporter, samt att ta fram en kravplattform för en fossilfri bygglogistik.