23948sdkhjf

Ny upphandlingsform ska ge mer vägunderhåll

Driftområdena i Ljungby och Bräcke blir först ut när Trafikverket testar nya upphandlingsformer för att uppnå ökad produktivitet och sundare marknad i samband med vägunderhåll.

I mer än ett decennium har Riksrevisionen återkommande kritiserat Trafikverket för att kostnaden för drift och basunderhåll av statliga vägar blir betydligt dyrare än avtalat. För ett par år sedan konstaterade exempelvis Riksrevisionen att kostnadsökningen i genomsnitt hamnade på drygt 40 procent. Det blir mycket pengar när Trafikverket årligen upphandlar drift och basunderhåll av det statliga vägnätet för cirka 3,5 miljarder kronor. Drygt hälften av kostnaderna hänförs till snöröjning och andra vinterrelaterade åtgärder.

Riksrevisionen menade bland annat att bättre kvalitetssäkring av upphandlingsunderlagen och förbättrad dokumentation av utförda arbeten kan ge betydligt mer utfört arbete för varje satsad skattekrona.

Läs mer här.

För att få mer utfört arbete per skattekrona har pilotprojekt tagits fram i två av Trafikverkets driftområden för vägunderhåll där tanken är att använda en ny form av samverkansmodell i underhållskontrakten. Först ut är driftområdena Ljungby i Småland och Bräcke i Jämtland. I driftområde Ljungby vann Skanska upphandlingen och nu görs förberedelser tillsammans med entreprenören inför uppdragsstarten 1 september 2022.

– I upphandlingen valde vi det anbud som hade det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Därför har vi fått den bästa och inte bara den billigaste entreprenören, säger Morgan Olofsson, Trafikverkets projektledare på Underhåll.

Det aktuella underhållskontraktet gäller det statliga vägnätet inom driftområdet och omfattar beläggningsarbeten, grusvägsunderhåll, städning, röjning, skötsel av rastplatser, underhåll av vägutrustning och vinterväghållning. Kontraktet gäller i fyra år med möjlighet till två års förlängning, och är värt 51 miljoner kronor per år.

Enligt Trafikverket har pilotprojekten blivit väl mottagna av entreprenörerna.

Vi får signaler om att det här är rätt väg att gå för att bidra till en ökad produktivitet och sundare marknad. Många företag begärde ut handlingarna vid upphandlingen. Till slut fick vi in fem anbud vilket kanske inte låter så mycket, men i vår värld är det väldigt bra, säger Morgan Olofsson.