23948sdkhjf

Första fordonet i fossilfritt stål

En lastbärare för användning inom gruvdrift och stenbrytning presenterades som världens första fordon tillverkat av fossilfritt stål, när det avtäcktes av Volvokoncernens vd och koncernchef Martin Lundstedt i dag, onsdag, i Göteborg.

Att presentera det första fordonet i världen tillverkat av SSAB:s fossilfria stål är en riktig milstolpe. Vårt samarbete med Volvokoncernen visar att den gröna omställningen är möjlig och ger resultat, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef för SSAB.

Tillsammans kan vi fortsätta att minska vårt klimatavtryck hela vägen till slutkunden och samtidigt säkerställa att våra kunder får stål av högsta kvalitet. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Volvokoncernen inom forskning och utveckling för att ta fram ännu fler fossilfria stålprodukter.

Och att samarbetet fortsätter bekräftades av Volvokoncernen som bland annat utlovade att det redan nästa år kommer att lanseras fler fordon, i form av en serie med konceptfordon och komponenter tillverkade av fossilfritt stål från SSAB.

Initiativet med SSAB sätter standarden för en fossilfri framtid. Precis som att världens länder samlas vid FN:s 26:e klimatkonferens för att diskutera klimatförändringarna måste även företag och industrier samarbeta för att utveckla nya och innovativa lösningar för en framtid fri från utsläpp av växthusgaser, säger Martin Lundstedt.

Volvokoncernen strävar efter att ingå innovativa samarbeten, som samarbetet med SSAB. Vi gör det för att utveckla attraktiva, säkra och effektiva nya fordon och maskiner som banar vägen för ett mer hållbart transport- och infrastruktursystem anpassat för framtiden, säger Martin Lundstedt.

Lastbäraren har tagits fram inom ramen för samarbetet om grönt stål. Omställningen mot grönt stål är ett viktigt steg för såväl Volvokoncernen och SSAB som för transport- och infrastrukturbranschen i sin helhet. Det gäller i synnerhet om man betänker att 70 procent av en lastbils vikt utgörs av stål och gjutjärn – en siffra som är ännu högre för Volvos maskiner.

Denna första konceptmaskin i sitt slag har tillverkats vid Volvo CE:s anläggning i Braås och utgör början till något helt nytt. Redan nu talas om att inleda serietillverkning i mindre skala under 2022 för att så småningom övergå till masstillverkning.

Volvo har tidigare deklarerat att målet är att vara klimatneutrala och uppnå nollutsläpp av växthusgaser år 2040. I den satsningen ingår också att utveckla transport- och infrastrukturlösningar som är hållbara även i en framtid med betydligt tuffare miljökrav än i dag. Elektrifierade fordon är ett led i den målsättningen, men målet är att minska koldioxidavtrycket från hela leveranskedjan. Den just presenterade lastbäraren tillverkad av fossilfritt stål visar att det är möjligt.

Och det går snabbt. I augusti i år kunde SSAB visa upp världens första fossilfria stålplåt tillverkad från vätgasreducerat järn framställt på Hybrits pilotanläggning i Luleå. Redan nu har det första fordonet tillverkat av fossilfritt stål visats fram.

Målsättningen är att år 2026 kunna förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala efter en omställning av Oxelösunds masugnar till produktion med ljusbågsugn och genom att använda Hybrit-tekniken som ersätter kol och koks, traditionellt använt för järnmalmsbaserad ståltillverkning, med fossilfri el och vätgas. Processen är ett avgörande steg som i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp i stålproduktionen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157