— Bakgrunden till de ökade kostnaderna är att förutsättningarna har blivit tydligare och bättre kartlagda allt eftersom projektet fortskrider. Vi har fått ändra byggmetoder och tekniska lösningar utifrån det som gäller nu, bland annat gör entreprenören Implenia bedömningen att bergets kvalitet är sämre än det de planerade för initialt, säger Trafikverkets projektchef Mathias Wärja.
— Ändrade byggmetoder i kombination med ökade råvarupriser på exempelvis stål och betong har också ökat prognosen för kostnaderna, säger Mathias Wärja.
Trafikverket lovar dock att kostnadshöjningen kommer att finansieras inom ramen för nationell plan, vilket innebär att projektets medfinansiärer (Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen) inte behöver betala mer.
Prishöjningen är dock inte överraskande utan följer den vanliga trallen. Riksrevisionen har i många år varit mycket kritiskt till Trafikverkets tendens att systematiskt underskatta kostnaderna för såväl investeringsobjekt som för driftuppdrag. Läs mer här och här
I slutet av juni redovisades exempelvis en undersökning som konstaterade att den genomsnittliga kostnadsökningen för de då 142 senaste investeringsobjekten landade på 39 procent på bara fyra år, totalt 58 miljarder kronor.
– Det är framför allt under planeringsfasen som systematiska kostnadsökningar uppstår. Under projektets byggfas finner vi inga systematiska kostnadsavvikelser, konstaterade Magnus Landergren, projektledare för granskningen, då rapporten presenterades.