23948sdkhjf

Molnbaserad teknik färdig för lansering globalt

2019 lanserades ”effektiv utlastning” som utvecklats i samarbete mellan bland annat NCC, som letade efter en lösning för att optimera utlastningsprocessen, Volvo Lastvagnar och Volvo CE. Med facit i hand vill nu Volvo CE erbjuda den molnbaserade tekniken globalt.

Pandemin har i mångt och mycket visat betydelsen av fungerande lösningar för kontakter med bland annat medarbetare och marknad. Redan innan coronaviruset slog till hade dock den digitala tekniken utvecklats på ett sätt som gjorde det möjligt att effektivisera såväl arbetet på byggarbetsplatser som transporter – ett arbete som fortsatt i allt högre takt under pandemin.

För anläggare spelar inte minst hanteringen av de massor som skapas stor roll för ett projekts ekonomi. Även små störningar kan med tiden få stora konsekvenser, vilket gör att utlastningsprocessens effektivitet och optimerade nyttolaster i varje cykel kan spela stor roll när projektet ska summeras.

Att optimera den operativa effektiviteten i utlastningsprocessen förbättrar inte bara lönsamheten utan ökar även säkerheten och minskar projektens miljöpåverkan. Effektiv utlastning är den perfekta lösningen för projekt där stora mängder material flyttas, säger Robert Nilsson, tjänsteägare för Effektiv utlastning på Volvo Construction Equipment.

Effektiv utlastning är en molnbaserad mjukvarulösning som är utformad för att förbättra precisionen och effektiviteten i massutgrävningsprojekt. Tekniken, som utlovas vara märkesoberoende, kopplar i realtid samman maskinförare, lastbilschaufförer och platschefer via ett lättanvänt gränssnitt.

Den sammanhållande länken är en app där lastbilschauffören bara behöver knappa in sin bils registreringsnumret samt ange maximal nyttolast innan ankomsten till arbetsplatsen. Maskinföraren loggar in i samma system och kan se listan med lastbilar som väntar på att bli lastade. Maskinföraren kan med en knapptryckning "kalla" på en tillgänglig lastbil för lastning och sedan fylla denna till dess optimala nyttolast, medan vikt och typ av material registreras i systemet.

På projektledningskontoret visas alla inmatningar i realtid på en instrumentpanel, samtidigt som produktionsrapporter med sammanställningar finns tillgängliga.

Med hjälp av tekniken ska det vara enkelt att nå en fyllnadsgrad på 95-99 procent vid varje transport. Därmed minimeras dels risken för underlastning, vilket minskar antalet lastbilstransporter, mängden trafik inom arbetsplatsen och koldioxidemissioner, och dels minskar risken för överlaster som vid kontroller kan leda till onödiga böter.

Den helt digitaliserade interaktionen mellan maskinförare och lastbilschaufförer gör det också möjligt att överlämna kvitton från en bekväm och säker hytt.

Över huvud taget innebär tekniken minskat pappersarbete samtidigt som realtidsinformationen underlättar planering. Tillgången till information om bland annat vikt och typ av material som flyttas samt lastnings- och tippningsplats, ger dessutom platskontoret fullständig insyn i vad verksamheten presterar. Eftersom alla berörda parter i processen kan komma åt informationen förbättras även kommunikationen, vilket ger förutsättningar för stärkt samarbete.

Lösningen för effektiv utlastning lanserades 2019 och erfarenheterna är så här långt mycket goda. Metoden utvecklades i samarbete med NCC som letade efter en lösning för att optimera utlastningsprocessen i en av deletapperna i Västlänken i Göteborg. Sammantaget handlade det om hantering av mer än två miljoner ton material.

På plats fanns tre grävmaskiner, utrustade med digitala vågar som löpande överförde information till systemet, och mer än 20 lastbilar anslutna till effektiv utlastning. Resultatet blev, enligt projektledningen, att trafiken inom arbetsplatsen minskade med tio procent, vilket motsvarade 1 600 färre lastbilstransporter och 32 000 liter lägre bränsleförbrukning.

Ytterligare en värdefull effekt var att lastbilschaufförerna också fick besked om vilket material som lastats och till vilken av de åtta deponier som användes transporten skulle gå. Därmed hamnade exempelvis miljöfarliga massor direkt på rätt deponi.

Ekonomiskt innebar det en besparing på cirka en miljon kronor i direkta kostnader och ytterligare cirka två miljoner kronor i besparingar för administrativt arbete. NCC konstaterar dessutom att koldioxidemissionerna minskade med 85 ton och att man klarade sig utan böter för överlast.

Med de positiva rapporterna från samarbetet med NCC anser Volvo CE nu att tekniken kan spridas ut i resten av världen.

– Vi väntar otåligt på att få utnyttja vår kunskap och våra framgångsrika resultat för att hjälpa fler kunder att göra verksamheten mer lönsam och miljövänlig med effektiv utlastning, säger Robert Nilsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125